Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 501:
Vil ministeren redegøre for afgrænsningen mellem staten og Kø-
benhavns Kommune i forhold til beslutningsprocesser og
–kompe-
tencer for så vidt angår Lynetteholm-projektet? Her tænkes også
på regulering af kørsel med tunge køretøjer, herunder i forhold til
støj, støv, begrænsning af tidspunkter for transporter m.v.
Svar:
Det følger af § 1, stk. 1, i forslag til lov om anlæg af Lynetteholm, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S bemyndiges til at:
1) Anlægge Lynetteholm ved at opfylde et areal i Københavns
Havn. 2) Etablere den østlige del af Lynetteholm som et kystland-
skab. 3) Anlægge et modtageanlæg til nyttiggørelse af ren og ikke
rensningsegnet forurenet jord på Refshaleøen med tilhørende ar-
bejdskaj. 4) Anlægge en adgangsvej fra Prøvestenen til modtagean-
lægget på Refshaleøen, jf. nr. 3, der går via Kraftværkshalvøen, om-
fattende en dæmning nord for Prøvestenen, en dæmning med til-
hørende oplukkelig bro øst for Margretheholm Havn og en
vejdæmning på ydersiden af Refshaleøen mod øst. 5) Benytte et ek-
sisterende areal på Kraftværkshalvøen til arbejdsareal med tilhø-
rende arbejdskaj. 6) Foretage uddybning af sejlrenden i Kronløbet
og syd for Middelgrunden (Svælget). 7) Foretage klapning af mate-
riale i Køge Bugt.
I § 4, stk. 2, følger det, at ændringer eller udvidelser af projektet,
som kan være til skade for miljøet, kræver en tilladelse fra Trafik-
styrelsen.
I forhold til regulering af kørsel med tunge køretøjer, så fraviger
anlægsloven ikke de almindelige beføjelser, som Københavns Kom-
mune som vejmyndighed vil have i medfør af vejloven, lov om pri-
vate fællesveje eller færdselsloven.