Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2410045_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 501:
Vil ministeren redegøre for afgrænsningen mellem staten og Kø-
benhavns Kommune i forhold til beslutningsprocesser og
–kompe-
tencer for så vidt angår Lynetteholm-projektet? Her tænkes også
på regulering af kørsel med tunge køretøjer, herunder i forhold til
støj, støv, begrænsning af tidspunkter for transporter m.v.
Svar:
Det følger af § 1, stk. 1, i forslag til lov om anlæg af Lynetteholm, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S bemyndiges til at:
1) Anlægge Lynetteholm ved at opfylde et areal i Københavns
Havn. 2) Etablere den østlige del af Lynetteholm som et kystland-
skab. 3) Anlægge et modtageanlæg til nyttiggørelse af ren og ikke
rensningsegnet forurenet jord på Refshaleøen med tilhørende ar-
bejdskaj. 4) Anlægge en adgangsvej fra Prøvestenen til modtagean-
lægget på Refshaleøen, jf. nr. 3, der går via Kraftværkshalvøen, om-
fattende en dæmning nord for Prøvestenen, en dæmning med til-
hørende oplukkelig bro øst for Margretheholm Havn og en
vejdæmning på ydersiden af Refshaleøen mod øst. 5) Benytte et ek-
sisterende areal på Kraftværkshalvøen til arbejdsareal med tilhø-
rende arbejdskaj. 6) Foretage uddybning af sejlrenden i Kronløbet
og syd for Middelgrunden (Svælget). 7) Foretage klapning af mate-
riale i Køge Bugt.
I § 4, stk. 2, følger det, at ændringer eller udvidelser af projektet,
som kan være til skade for miljøet, kræver en tilladelse fra Trafik-
styrelsen.
I forhold til regulering af kørsel med tunge køretøjer, så fraviger
anlægsloven ikke de almindelige beføjelser, som Københavns Kom-
mune som vejmyndighed vil have i medfør af vejloven, lov om pri-
vate fællesveje eller færdselsloven.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil redegøre for afgrænsningen mellem staten og Københavns Kommune i forhold til beslutningsprocesser og –kompetencer for så vidt angår Lynetteholm-projektet, til transportministeren
2410045_0002.png
Side 2/3
Imidlertid er der
efter bl.a. et høringssvar fra Københavns Kom-
mune
en hjemmel i § 18, som giver Københavns Kommune mu-
lighed for at indgå aftaler vedrørende jordtransporter i kommunen.
Således følger det af § 18, stk. 1, at:
Københavns Kommune kan indgå aftaler med leverandører af jord
til Lynetteholm om, at
1) udpegede vejstrækninger ikke må benyttes til transport af jord,
herunder på bestemte tidspunkter af døgnet,
2) udpegede ruter i Københavns Kommune skal benyttes til trans-
port af jord, herunder på bestemte tidspunkter af døgnet,
3) transport af jord generelt ikke må ske på bestemte tidspunkter
af døgnet i Københavns Kommune, eller
4) transport af jord foretages med pramme.
I § 18, stk. 2, foreslås det, at Københavns Kommune i forbindelse
med indgåelse af aftaler efter stk. 1 kan forpligte sig til at dække de
dokumenterede meromkostninger, som aftalerne påfører leveran-
dørerne
Om tilsyn med støj og støv mv. er det foreslået i § 19, at Køben-
havns Kommune fører tilsyn med overholdelsen af regler i lov om
miljøbeskyttelse om støj, vibrationer, støv og lugtgener i forbin-
delse med anlægget af Lynetteholms perimeter på søterritoriet.
I de specielle bemærkninger til § 19 står der bl.a., at:
”Det
foreslås i § 19, at Københavns Kommune fører
tilsyn med overholdelsen af miljøbeskyttelseslovens
regler for støj, vibrationer, støv og lugtgener i forbin-
delse med anlægget af Lynetteholms perimeter på
søterritoriet.
Anlæg af halvøen Lynetteholm vil utvivlsom medføre
bl.a. støjgener, som ikke er der i dag. Herunder vil en
del af arbejdet blive udført på søterritoriet i Køben-
havns Havn i forbindelse med etableringen af peri-
meteren. Men herudover vil der bl.a. også være an-
læg af modtageanlægget på Refshaleøen og etable-
ring af adgangsvejen fra Prøvestenen via Kraftværks-
halvøen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil redegøre for afgrænsningen mellem staten og Københavns Kommune i forhold til beslutningsprocesser og –kompetencer for så vidt angår Lynetteholm-projektet, til transportministeren
2410045_0003.png
Side 3/3
For at sikre klarhed over hvem der er tilsynsmyndig-
hed for støj, vibrationer, støv og lugtgener i forbin-
delse med anlægget af perimeteren på søterritoriet er
det vurderet mest hensigtsmæssigt, at det skrives ind
i anlægsloven, at Københavns Kommune vil være til-
synsmyndighed for støj, vibrationer, støv og lugtge-
ner i forbindelse med anlægget af perimeteren på sø-
territoriet.
Lovforslaget indeholder ikke nogen fravigelser af
miljøbeskyttelseslovens regler for støj, vibrationer,
støv og lugtgener i anlægsfasen, hvorfor anlægsfasen
af Lynetteholm skal overholde de almindelige regler i
miljøbeskyttelsesloven.
I forhold til støj vil det være op til Københavns Kom-
mune at vurdere om, og i så fald i hvilket omfang, at
anlægsdelen af projektet vil være omfattet af kom-
munens lokale støjforskrift. Er det ikke tilfældet, vil
støj skulle reguleres i overensstemmelse med reg-
lerne i miljøbeskyttelseslovens § 42.”
I forhold til det generelle tilsyn med Udviklingsselskabet By &
Havn I/S’ overholdelse af loven, er det foreslået i § 20, stk. 1, at
transportministeren fører tilsyn med, at Udviklingsselskabet By &
Havn I/S overholder bestemmelserne i denne lov, regler udstedt i
medfør heraf samt afgørelser truffet i medfør heraf. Transportmi-
nisteren kan bemyndige en myndighed under ministeriet, en anden
statslig myndighed efter forhandling med vedkommende minister
eller Københavns Kommune til at udøve de beføjelser, som er til-
lagt ministeren i denne lov, jf. § 21. I de specielle bemærkninger til
§ 21 står der, at det er intentionen, at transportministeren delege-
rer kompetencen til at føre tilsyn med projektet til de myndighe-
der, som har specifikke faglige forudsætninger herfor. Det betyder
f.eks., at Kystdirektoratet efter hensigten vil få tilsynsopgaven med
uddybning af sejlrenden og Miljøstyrelsen med klapning.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht