Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. maj 2021
2021-3465
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 498:
Enhver som har kørt bil gennem Store Kongensgade i myldretiden
ved, at der er massiv kø. Vil ministeren redegøre for, hvorfor de
trafikale påvirkninger i indre by ikke er belyst i VVM-rapporten for
Lynetteholm-projektet? Og hvorfor fokuserer VVM-rapporten kun
på Ved Stadsgraven, Torvegade, Vermlandsgade, Uplandsgade,
Amager Strandvej og Kløvermarksvej?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der nævner, at der er
gennemført en trafikanalyse i forbindelse med miljøkonsekvens-
vurderingen og oplyser følgende:
”Der er i de
trafikale beregninger arbejdet med et influensvejnet,
som rækker væsentligt ud over det nordøstlige Amager. Det frem-
går bl.a. af miljøkonsekvensvurderingens figur 23-8, 23-9 og 23-10.
Af en detailbeskrivelse af netto-trafikændringer for jordtransporter
udarbejdet af Rambøll i forbindelse med miljøkonsekvensvurderin-
gen viser beregninger, at der på hhv. Bredgade og Store Kongens-
gade kører 230 lastbiler dagligt med jord i tilknytning til Nord-
havn, mens der vil køre 84 lastbiler dagligt i tilknytning til Lynette-
holm (fra 2023). Der vil altså være tale om en nettoreduktion på
146 lastbiler pr. døgn på Bredgade og Store Kongensgade.
Vurderingerne i miljøkonsekvensrapporten er fokuseret på det
nordlige Amager, hvor trafikstrømmene til Lynetteholm vil blive
koncentreret og de øgede trafikale påvirkninger er størst. Her vil
trafikken på udvalgte strækninger generelt stige med 0-7 pct., med
største stigning på Vermlandsgade/Uplandsgade med 5-7 pct.”