Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. maj 2021
2021-3465
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 497:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan være sandt, som for-
talt på samråd (L) om Lynetteholm den 4. maj 2021, at Lynette-
holm ikke vil medføre yderligere transport af jord gennem Køben-
havn, men at der blot er tale om en omfordeling af den transport,
som i dag sker til Nordhavn, da det på side 42 i VVM-delrapporten
vedrørende trafikale forhold fremgår, at 25 pct. af jorden til Ly-
netteholm ind til 2035 fortsat skal forbi Nordhavns karteringsan-
læg først, hvilket betyder at 25 pct. af jorden skal flyttes først til
Nordhavn og derefter til Lynetteholm?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Erfaringsmæssigt har jordtransporterne til Nordhavnsdepotet
i
gennemsnit de seneste år fordelt sig således, at ca. 30 pct. af al jor-
den er kørt til Nordhavnsdepoterne via karteringsvirksomhederne
RGS og Norrecco i Nordhavn, ca. 20 pct. af al jorden kommer via
karteringsanlæg på Selinevej eller Prøvestenen og ca. 50 pct. af al
jorden er kørt direkte fra byggepladser.
Det betyder således, at ca. 80 pct. af den samlede jord er kørt di-
rekte til Nordhavn enten til kartering eller direkte til opfyldning.
Som et skøn er det forudsat, at i driftsfasen vil i gennemsnit 75 pct.
af den jord, som i dagens situation transporteres via kartering i
Nordhavn og Selinevej blive transporteret direkte til Lynetteholm.
Efter 2035 antages det, at al jord transporteres direkte til Lynette-
holm eller via Prøvestenen og dermed ikke via Nordhavn og Seline-
vej. Det må formodes, at en del af den jord, som fortsat køres til
kartering i Nordhavn, vil være den jord som f.eks. stammer fra an-
lægsarbejder i Nordhavn. Jordtransport til kartering i Nordhavn