Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2397869_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. maj 2021
2021-3465
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 496:
Hvordan kan ministeren i forbindelse med samråd (L) om Lynette-
holm den 4. maj 2021 skråsikkert argumentere for, at forøget last-
biltrafik på Knippelsbro eller Langebro ikke vil have nogen betyd-
ning, når hverken Knippelsbro eller Langebro er nævnt i VVM-rap-
porten om trafikale forhold?
Svar:
Generelt vil trafikken i København være upåvirket af flytningen af
jordtransporternes endemål. De eksisterende jordtransporter, der
kører til Nordhavn i dag, vil flyttes til Lynetteholm, så på det over-
ordnede vejnet et stykke væk fra Lynetteholm vil trafikbilledet
være nogenlunde det samme som i dag.
Ifølge By & Havn er der i de trafikale beregninger arbejdet med et
influensvejnet, som rækker væsentligt ud over det nordøstlige
Amager. Det fremgår bl.a. af miljøkonsekvensvurderingens figur
23-8, 23-9 og 23-10.
Af en detailbeskrivelse af netto-trafikændringer for jordtransporter
udarbejdet af Rambøll i forbindelse med miljøkonsekvensvurderin-
gen viser beregninger, at der på Knippelsbro kører 162 lastbiler
dagligt med jord til Nordhavn (2018-2019), mens der vil køre 184
lastbiler til Lynetteholm (fra 2023). På Knippelsbro viser trafiktæl-
linger fra 2019, at årsdøgntrafikken er 22.900 køretøjer, hvoraf
1.200 er tung trafik (lastbiler og busser). De 22 ekstra lastbiler med
jord på Knippelsbro svarer således til en stigning i den tunge trafik
på ca. 2 pct. og i den samlede trafik på ca. 1 promille.
På Langebro viser beregningerne, at der kører 14 lastbiler dagligt
med jord til Nordhavn (2018-2019), mens der vil køre 314 lastbiler
til Lynetteholm (fra 2023). Til sammenligning viser trafiktællinger
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om, hvordan ministeren i forbindelse med samråd (L) om Lynetteholm den 4. maj 2021 skråsikkert kan argumentere for, at forøget lastbiltrafik på Knippelsbro eller Langebro ikke vil have nogen betydning, når hverken Knippelsbro eller Langebro er nævnt i VVM-rapporten om trafikale forhold, til transportministeren
2397869_0002.png
Side 2/2
fra 2019, at årsdøgntrafikken på Langebro er 50.600 køretøjer,
hvoraf 1.800 er tung trafik (lastbiler og busser). De 300 ekstra last-
biler med jord på Langebro svarer til en stigning i den tunge trafik
på ca. 17 pct. og i den samlede trafik på ca. 0,5 pct.
Lastbiler med jord til Lynetteholm udgør således en lille del af den
samlede trafik på de to broer.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht