Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. maj 2021
2021-3465
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 496:
Hvordan kan ministeren i forbindelse med samråd (L) om Lynette-
holm den 4. maj 2021 skråsikkert argumentere for, at forøget last-
biltrafik på Knippelsbro eller Langebro ikke vil have nogen betyd-
ning, når hverken Knippelsbro eller Langebro er nævnt i VVM-rap-
porten om trafikale forhold?
Svar:
Generelt vil trafikken i København være upåvirket af flytningen af
jordtransporternes endemål. De eksisterende jordtransporter, der
kører til Nordhavn i dag, vil flyttes til Lynetteholm, så på det over-
ordnede vejnet et stykke væk fra Lynetteholm vil trafikbilledet
være nogenlunde det samme som i dag.
Ifølge By & Havn er der i de trafikale beregninger arbejdet med et
influensvejnet, som rækker væsentligt ud over det nordøstlige
Amager. Det fremgår bl.a. af miljøkonsekvensvurderingens figur
23-8, 23-9 og 23-10.
Af en detailbeskrivelse af netto-trafikændringer for jordtransporter
udarbejdet af Rambøll i forbindelse med miljøkonsekvensvurderin-
gen viser beregninger, at der på Knippelsbro kører 162 lastbiler
dagligt med jord til Nordhavn (2018-2019), mens der vil køre 184
lastbiler til Lynetteholm (fra 2023). På Knippelsbro viser trafiktæl-
linger fra 2019, at årsdøgntrafikken er 22.900 køretøjer, hvoraf
1.200 er tung trafik (lastbiler og busser). De 22 ekstra lastbiler med
jord på Knippelsbro svarer således til en stigning i den tunge trafik
på ca. 2 pct. og i den samlede trafik på ca. 1 promille.
På Langebro viser beregningerne, at der kører 14 lastbiler dagligt
med jord til Nordhavn (2018-2019), mens der vil køre 314 lastbiler
til Lynetteholm (fra 2023). Til sammenligning viser trafiktællinger