Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. maj 2021
2021-3465
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 495:
Vil ministeren redegøre for, hvilke typer lastbiler, der kommer til
at køre jord gennem indre by, herunder i forhold til lastbilernes
vægt og længde? Og vil ministeren i den forbindelse redegøre for,
om det ændrer ved det støjbillede, der oprindeligt er lagt til grund
for vurderingen af projektets støjbelastning i anlægsfasen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Det er den enkelte bygherre, der tager stilling til hvordan og med
hvilken type køretøjer overskudsjord transporteres fra en bygge-
plads til jordmodtagelsesanlægget ved Lynetteholm. Lastbilerne
vil, ligesom anden tung trafik, skulle overholde de generelle be-
stemmelser, der f.eks. knytter sig til miljøzonen i København mv.
Tillige gives der i forslag til L 220 mulighed for, at Københavns
Kommune kan indgå frivillige aftaler med leverandører af jord til
Lynetteholm vedr. vejstrækninger, ruter og tidspunkter for trans-
port af jord til Lynetteholm.
Det er i miljøkonsekvensvurderingens trafikberegninger antaget, at
fremtidige lastbiler til Lynetteholm i driftsfasen vil transportere 30
tons jord pr. læs i gennemsnit. Til sammenligning kan det oplyses,
at jordtransporterne til Nordhavn erfaringsmæssigt har afleveret
ca. 32 ton pr. læs. Der er altså tale om lastbiler, der i størrelse, vægt
og længde ca. svarer til dem, der i dag ses på vejene med jord til
Nordhavn.
For den sidste del af ruten til Lynetteholm fremgår det af lovforsla-
get, at By & Havn skal etablere et system, der sikrer, at de lastbiler,
der afleverer overskudsjord, benytter den nye adgangsvej via Prø-