Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2397852_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. maj 2021
2021-3465
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 495:
Vil ministeren redegøre for, hvilke typer lastbiler, der kommer til
at køre jord gennem indre by, herunder i forhold til lastbilernes
vægt og længde? Og vil ministeren i den forbindelse redegøre for,
om det ændrer ved det støjbillede, der oprindeligt er lagt til grund
for vurderingen af projektets støjbelastning i anlægsfasen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Det er den enkelte bygherre, der tager stilling til hvordan og med
hvilken type køretøjer overskudsjord transporteres fra en bygge-
plads til jordmodtagelsesanlægget ved Lynetteholm. Lastbilerne
vil, ligesom anden tung trafik, skulle overholde de generelle be-
stemmelser, der f.eks. knytter sig til miljøzonen i København mv.
Tillige gives der i forslag til L 220 mulighed for, at Københavns
Kommune kan indgå frivillige aftaler med leverandører af jord til
Lynetteholm vedr. vejstrækninger, ruter og tidspunkter for trans-
port af jord til Lynetteholm.
Det er i miljøkonsekvensvurderingens trafikberegninger antaget, at
fremtidige lastbiler til Lynetteholm i driftsfasen vil transportere 30
tons jord pr. læs i gennemsnit. Til sammenligning kan det oplyses,
at jordtransporterne til Nordhavn erfaringsmæssigt har afleveret
ca. 32 ton pr. læs. Der er altså tale om lastbiler, der i størrelse, vægt
og længde ca. svarer til dem, der i dag ses på vejene med jord til
Nordhavn.
For den sidste del af ruten til Lynetteholm fremgår det af lovforsla-
get, at By & Havn skal etablere et system, der sikrer, at de lastbiler,
der afleverer overskudsjord, benytter den nye adgangsvej via Prø-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om, hvilke typer lastbiler, der kommer til at køre jord gennem indre by, herunder i forhold til lastbilernes vægt og længde, til transportministeren
2397852_0002.png
Side 2/2
vestenen for at lede lastbiltrafikken væk fra tættere bebyggede om-
råder ved Margretheholm og de snævre vejforhold ved ankomsten
til Refshaleøen.
I Miljøkonsekvensrapporten er ændringen i støjpåvirkningen vur-
deret på baggrund af forøgelsen i antal kørsler med lastbil i forskel-
lige scenarier. I vurderingen af den støjmæssige konsekvens af den
øgede lastbiltransport er trafikmængdeforøgelsen i tilfælde, hvor
det er tung trafik, som står for forøgelsen, ganget med en faktor 10
for at afspejle den faktiske støjmæssige stigning, da tung trafik er
omkring 10 gange
så støjende som normal biltrafik.”
Derudover må man også i fremtiden forvente, at den tunge trafik
bliver grønnere og udleder færre emissioner, bl.a. som følge af den
CO
2
-differentierede og kilometerbaserede lastbilsafgift, der blev
besluttet som led i aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4.
december 2020.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht