Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
2021-3461
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5 maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 492:
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det forventes at få
for omkostningsniveauet i distributionsbranchen, såfremt det be-
sluttes at afskaffe 11 kilo-reglen i varebilsordningen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser ne-
denstående, som jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen
kan indledningsvist oplyse, at en afskaffelse af
11 kilo-reglen vil kræve en ændring af godsloven. I forbindelse
med en eventuel ændring af loven vil de økonomiske konsekven-
ser, herunder for erhvervet, skulle vurderes. Dette gælder både
for budbranchen og andre brancher som måtte have benyttet sig
af undtagelse i godskørselsloven
Der vil dog for virksomheder, der vil blive omfattet af varebils-
ordningen, såfremt 11 kilo-reglen afskaffes, kunne blive tale om
øgede omkostninger. De øgede omkostninger vil f.eks. kunne be-
stå i betaling af gebyr for udstedelse af tilladelse, betaling for del-
tagelse på kurser for vognmændene og chaufførerne, samt om-
kostninger i forbindelse med opfyldelse af krav om dokumenta-
tion for egenkapitalen, såfremt dokumentationen stilles ved revi-
sorerklæring eller bankgaranti.”
Hensigten med forslaget om afskaffelse af 11 kg-reglen er at sikre
lige vilkår i varebilsbranchen. Det skal derfor ikke være muligt at
omgå reglerne om varebilstilladelse ved at pakke varer i mindre
stykgods, som det angiveligt er tilfældet nogle gange i dag. Det
fremgår af Færdselsstyrelsens varebilsredegørelse, at 11 kg-reglen
omgås i praksis, og at den er meget svær for politiet at håndhæve.
På baggrund af Færdselsstyrelsens anbefaling samt henvendelser