TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2020
2020-8548
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. oktober stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 49:
Kan ministeren bekræfte, at anlæg af Østlig Ringvej kun giver mening trafikalt
og finansieringsmæssigt, hvis Lynetteholmen også etableres, og at omkostnin-
gen til flytning af renseanlæg Lynetten dermed også bør inkluderes i den sam-
fundsøkonomiske analyse for Østlig Ringvej? I benægtende fald bør der så ikke
udarbejdes en samlet samfundsøkonomisk analyse, der omfatter alle direkte og
afledte elementer i det samlede Lynetteholm-projekt, som defineret i principaf-
talen?
Svar:
Østlig Ringvej har været på tegnebrættet, længe før Lynetteholm blev lanceret,
og indgår
–
som navnet siger
–
i ringvejssystemet rundt om København. Østlig
Ringvej har regional betydning og vil, ud over at betjene nye byudviklingsområ-
der og aflaste indre by for trafik, også øge mobiliteten og skabe værdi for resten
af hovedstadsområdet
–
på samme måde som (motor)ringvejene vest om Kø-
benhavn.
Østlig Ringvej vil bl.a. bidrage til at aflaste Motorring 3, Amagermotorvejen og
Øresundsmotorvejen. Ringvejen vil også skabe en mere direkte forbindelse fra
det nordlige København og Nordsjælland til Københavns Lufthavn og øge til-
gængeligheden til Øresundsbroen.
Håndtering af renseanlægget Lynetten i forhold til bl.a. byudvikling på Refsha-
leøen og Østlig Ringvej er to store projekter, der ikke direkte er forbundet,
selvom begge projekter i forskellig grad relaterer sig til Lynetteholmsprojektet.
Ejerkommunerne bag BIOFOS er ansvarlig for håndteringen af renseanlægget.