Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2396411_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 486:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3/5-21 fra Ole Skou,
Ringsted m.fl. vedrørende forslaget om en sydlig omfartsbane ved
Ringsted, samt en niveaufri udfletning øst for Ringsted, jf. TRU
alm. del - bilag 324?
Svar:
Jeg har bedt Banedanmark forholde sig til henvendelsen. Banedan-
mark oplyser følgende:
”Samfundsøkonomiske
konsekvenser
Det er korrekt, at en kort sydlig omfartsbane grundet projektets
størrelse vil medføre større arealindgreb end de to udfletningsan-
læg. Linjeføringen er dog endnu ikke fastlagt, hvorfor det kort over
løsninger, der fremgår af Banedanmarks beslutningsgrundlag, ude-
lukkende angiver linjeføringsprincippet, der vil skulle detaljeres og
tilpasses omgivelserne i de kommende undersøgelser. Det er såle-
des ikke muligt at beskrive detaljeret hvilke, og hvor mange ejen-
domme, der berøres af de enkelte løsninger, men det er en prioritet
at holde antallet så lavt som muligt.
Det er korrekt, at en vestlig udfletning i tidligere undersøgelser har
været vurderet billigere end en østlig udfletning. Forudsætningerne
i 2021 er dog på flere punkter forskellige fra de forudsætninger, der
var gældende, da den seneste undersøgelse blev lavet i 2016. Bl.a.
er udgangspunktet i form af sporlayoutet på Ringsted Station siden
ombygget og derfor ikke det samme som tidligere. Desuden er
begge udfletningsmuligheder bearbejdet ift. bl.a. gennemført hø-
ring, således at de fysiske løsninger ikke er de samme som under-
søgt tidligere. Transportministeriet har fået alle anlægsoverslag
kvalitetssikret af en ekstern rådgiver, som det foreskrives i Ny An-
lægsbudgettering.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om kommentar til henvendelse af 3/5-21 fra Ole Skou, Ringsted m.fl. vedrørende forslaget om en sydlig omfartsbane ved Ringsted, samt en niveaufri udfletning øst for Ringsted, til transportministeren
2396411_0002.png
Side 2/4
I forhold til det spørgsmålstegn, der i de tre borgeres notat sættes
ved forskellen i samfundsøkonomiske brugereffekter mellem østlig
og vestlig udfletning bemærkes det, at den samfundsøkonomiske
forskel bl.a. bunder i, at de to løsninger ikke giver helt de samme
rejsetidsreduktioner. De to løsninger opgraderer hastigheden gen-
nem Ringsted Station i forskellige spor, hvorfor det ikke er de
samme tog, der får helt de samme effekter. Således forventes flere
passagerer i de tog, der får den største tidsgevinst ved den østlige
udfletning. Det skal dog i denne sammenhæng understreges, at be-
regningerne for et projekt i fase 1, som dette er, indeholder store
usikkerheder, og at de to løsninger derfor samfundsøkonomisk må
anses for at ligge tæt på hinanden.
Flere berørte borgere
Som det fremgår af det fremsendte notat, vil en ny bane ligesom en
kort sydlig omfartsbane påvirke områder, der før var uforstyrrede
af jernbanen. Ved en optimering af linjeføringen i en evt. kom-
mende fase 2 undersøgelse vil generne for banens omgivelser
indgå, herunder også for så vidt angår støjforhold. Der findes for-
skellige muligheder for støjreduktion og visuel bearbejdning, som
vil kunne bringes i anvendelse på alle de foreslåede løsninger. Til
gengæld vil en omfartsbane muliggøre en reduktion af gennemkø-
rende trafik på Ringsted Station og her mindske støjen i Ringsted
by, da det vil være muligt at lede størstedelen af godstogene uden
om byen.
I det fremsendte notat fremføres, at der i beslutningsgrundlaget
står, at en vestlig udfletning vil genere færrest borgere i anlægspe-
rioden. I stedet ønskes en betragtning om generne i driftsperioden
efter anlægsarbejdet. Hertil bemærkes, at der i beslutningsgrundla-
get står, at ”vestlig udfletning
samlet set forventes at medføre flere
gener ved anlægsarbejdet end en østlig løsning”. Vedrørende drifts-
perioden efter endt anlægsarbejde fremgår det ligeledes af beslut-
ningsgrundlaget, at den vestlige løsning vil medføre størst nabopå-
virkninger.
Hvorvidt eventuelt kommende byudvikling i Ringsted Kommune
medfører, at der over tid vil være flere borgere, der generes visuelt
eller støjmæssigt ved en østlig udfletning fremfor ved de øvrige løs-
ninger, er vanskeligt at forudsige. Banedanmark har dog noteret
sig et byudviklingsområde i den østlige del af Ringsted, hvilket der
i den skitserede udgave af en østlig udfletning er søgt taget hensyn
til ved at flytte udfletningsanlægget længere mod øst end i under-
søgelsen fra 2016. I de eventuelt kommende undersøgelser vil der i
samarbejde med Ringsted Kommune blive belyst mulighederne for
at imødekomme kommunens øvrige planer i området.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om kommentar til henvendelse af 3/5-21 fra Ole Skou, Ringsted m.fl. vedrørende forslaget om en sydlig omfartsbane ved Ringsted, samt en niveaufri udfletning øst for Ringsted, til transportministeren
2396411_0003.png
Side 3/4
Det er ikke korrekt, når det i notatet skrives, at der vest for Ring-
sted Station allerede er en niveaufri udfletning. Udfletningen vest
for Ringsted Station foregår i niveau og udgør således en væsentlig
del af den kapacitetsbegrænsning, som projektet søger at hæve.
Større CO2-udslip og landskabs- og naturpåvirkning
Det fremføres, at en sydlig omfartsbane vil påvirke naturen. Da der
endnu ikke er foretaget en miljøkonsekvensvurdering, er det for
tidligt at sige noget definitivt om påvirkninger af natur og miljø,
men baseret de hidtidige undersøgelser må det forventes, at en
lang sydlig omfartsbane vil medføre den største påvirkning af natu-
ren sammenlignet med de øvrige løsninger. Omvendt forventes en
østlig udfletning samlet set at medføre færre gener ved anlægsar-
bejdet og en mindre naturpåvirkning end de øvrige løsninger. Det
er dog forhold, der skal undersøges nærmere i en kommende mil-
jøkonsekvensvurdering af projektet, der ligeledes vil behandle mu-
lighederne for at afværge påvirkningerne.
Det angives i det fremsendte notat, at en sydlig omfartsbane ikke
vil løse de kapacitetsproblemer, der er på jernbanen gennem Ring-
sted. Til dette bør det understreges, at alle de fremlagte løsninger
løser de kapacitetsudfordringer ift. det forudsatte trafikale grund-
lag for 2030
inkl. flere standsende tog i Ringsted end i dag. Ba-
nedanmarks trafikale beregninger viser herudover, at både en lang
sydlig omfartsbane og en kort sydlig omfartsbane har højere kapa-
citet end de øvrige undersøgte løsninger. Omfartsbanerne indehol-
der ligesom de øvrige løsninger anlæg til niveaufri udfletning gen-
nem Ringsted Station, men derudover også mulighed for at lede
noget af den gennemkørende trafik uden om Ringsted Station.
Notatet fremfører, at en (kort) sydlig omfartsbane vil lede de inter-
nationale tog uden om Ringsted Station, og at dette skulle udgøre
et problem for Vestdanmark. Til det bemærkes, at ingen af løsnin-
gerne umuliggør en fremtidig køreplan, hvor tog mellem Køben-
havn og Hamborg standser i Ringsted. Rejsende fra Vestdanmark
vil dog ikke få meget gavn af en rejse via Ringsted, hvis de skal til
Tyskland, men ventes i stedet at benytte toget, der kører mellem
Aarhus og Hamborg via Padborg.
Det er korrekt, at anlægsfasen for en vestlig udfletning har den for-
ventede laveste CO2-udledning ift. anlægsfasen for andre løsnin-
ger. Det bemærkes herved, at forskellen i udledninger fra anlægsfa-
sen er relativt beskeden, hvis der sammenlignes med de potentielle
årlige CO2-besparelser fra overflytning af trafik fra bil til tog. De
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om kommentar til henvendelse af 3/5-21 fra Ole Skou, Ringsted m.fl. vedrørende forslaget om en sydlig omfartsbane ved Ringsted, samt en niveaufri udfletning øst for Ringsted, til transportministeren
2396411_0004.png
Side 4/4
løsninger, der giver den største tidsbesparelse og det største over-
flytningspotentiale, forventes derfor i sidste ende samlet set at give
den største CO2-besparelse.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht