Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2387210_0001.png
Side 1 af 10
Talemanuskript til brug for samråd om jordtransporter til Lynetteholm
Samrådsspørgsmål L
Vil ministeren redegøre for, hvordan de mange lastvognskørsler, der i løbet af Lynetteholmens
anlægsfase vil skulle køre mange millioner tons jord gennem indre København, vil fordele sig
på henholdsvis Langebro og Knippelsbro? Og hvilken indvirkning vurderer ministeren, at
lastvognskørslen får på trængsel, partikeludledning, støj og trafiksikkerhed på strækningerne
gennem indre København, herunder i forhold til livskvaliteten for beboerne i indre by?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT) og Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Indledning
Tak for spørgsmålene, som jeg også har svaret skriftligt på ved
svar på spørgsmål 467 og 468 her fra udvalget. Jeg er klar over,
at der er en bekymring for, at anlæg af Lynetteholmen vil
medføre gener for nogle af de Københavnere, der bor langs
strækninger, som I nævner.
Det er selvfølgelig helt fair. Derfor håber jeg også, at samrådet i
dag kan være med til at udrydde nogle af de misforståelser, der
er opstået omkring Lynetteholm.
For jeg mener, at Lynetteholm er et godt projekt.
For det første fordi halvøen skal bidrage til at klimasikre
København. Det er helt nødvendigt at sikre hovedstaden mod
højere vandstande og kraftigere stormfloder.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-21 om Lynetteholm-projektet, til transportministeren
Side 2 af 10
For det andet fordi Lynetteholm kan afløse jorddepotet i
Nordhavn, der snart er fyldt op.
For det tredje fordi der med anlæg af Lynetteholm kan skabes et
nyt rekreativt kystområde, som københavnere og andre kan få
glæde i fremtiden.
Og for det fjerde fordi Lynetteholm rummer perspektiver i
forhold til at sikre flere boliger i København
og dermed
bidrage til at København er en by, hvor danskere med helt
almindelige indkomster har råd til at bo.
Og endelig for det femte fordi det er et projekt, som et bredt
flertal i Københavns Borgerrepræsentation står bag.
Læg dertil at skatteyderne ikke vil skulle bidrage til at finansiere
projektet. På trods af, at der er tale om et meget stort projekt.
Det skyldes, at projektet kan finansieres ved indtægter fra
deponering af overskudsjorden fra byggeprojekter i
københavnsområdet.
Det fører mig til besvarelsen af jeres konkrete spørgsmål.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-21 om Lynetteholm-projektet, til transportministeren
Side 3 af 10
Anlægsfasen af Lynetteholm
Transporterne til Lynetteholm deler sig i to faser: Anlægsfasen,
hvor man anlægger øens ydre omkreds
den såkaldte
perimeter
og den såkaldte driftsfase, hvor selve opfyldet sker.
I Anlægsfasen, hvor man anlægger Lynetteholms perimeter,
adgangsvejen og modtageanlægget, er omfanget af lastbilkørsel
med byggematerialer begrænset. Anlægsfasen forventes at vare
ca. 2�½-3 år.
Transport af sten, sand og spunsjern til anlæg af perimeteren vil
foregå ad søvejen og dermed ikke belaste vejnettet.
Driftsfasen - jordtransport fra byggepladser i København og omegn
Efter anlægsfasen går projektet som nævnt over i driftsfasen,
hvor jordtransporterne begynder. Når det kaldes ”driftsfasen”
er det fordi Lynetteholm jo på nuværende tidspunkt alene er et
jorddepot, der ”drives” ved at modtage jord fra byggepladser i
København og omegn.
I driftsfasen vil der være mere lastbiltrafik end i anlægsfasen.
Jorden til Lynetteholm kommer fra bygge- og anlægsprojekter i
København og omegn, hvor der bygges skoler, boliger, metro
med videre. Det er ikke fordi der i sig selv forventes store
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-21 om Lynetteholm-projektet, til transportministeren
Side 4 af 10
ændringer i behovet for jordtransporter i fremtiden.
Spørgsmålet er således, hvor denne
rimelig konstante
mængde jord skal køres hen i fremtiden.
Overskudsjorden, der fremover skal til Lynetteholm, har siden
2012 skullet køres til to modtageanlæg for jord i Nordhavn, hvor
den blandt andet bidrager med nye arealer til en naturpark og
til en ny containerterminal.
Erfaringen fra udvidelsen af Nordhavn viser, at ca. 70 pct. af
jorden kommer fra byggepladser i Københavns eller
Frederiksberg Kommune, f.eks. byggeri af skoler, boliger, kloak-
og ledningsarbejder og skybrudsprojekter. Den øvrige jord
kommer længere væk fra.
Siden 2012 har byggepladserne leveret ca. 2,6 mio. ton
overskudsjord årligt, som også forventes at være niveauet
fremover. Det svarer til ca. 350 lastbiler dagligt til og fra
modtageanlægget. Eller 700 hvis man lægger begge retninger
sammen.
Hovedpointen er altså, at der ikke kommer flere lastbiler i
København med etablering af Lynetteholm, men destinationen
vil blive ændret fra Nordhavn, hvor jorden er blevet deponeret
hidtil, til Lynetteholm.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-21 om Lynetteholm-projektet, til transportministeren
Side 5 af 10
Ændring i fordelingen af jordtransport i København
I forbindelse med miljøvurderingen for Lynetteholm er det
undersøgt, hvordan trafikmønsteret ændrer sig for
jordtransporten med lastbiler, når destinationen ændrer sig fra
Nordhavn til Lynetteholm. Det er vurderingen, at trafikken i
København generelt vil være upåvirket af flytningen af
jordtransporter.
Flytningen af aktiviteterne fra Nordhavn til Lynetteholm
forventes at aflaste veje på Østerbro nær Nordhavn og de større
veje hertil, herunder Kalkbrænderihavnsgade og
Sundkrogsgade. Men også Store Kongensgade og Bredgade i
Indre By og Jagtvej på Nørrebro aflastes.
Tilsvarende vil der komme mere tung trafik på vejene på
Nordøstamager, herunder særligt Vermlandsgade og
Uplandsgade.
Trafikfordeling på henholdsvis Langebro og Knippelsbro
På broerne til Amager, Langebro og Knippelsbro, er det
beregnet, at der sammenlignet med jordkørsler til Nordhavn,
dagligt vil komme ca. 300 ekstra lastbiler med jord på Langebro
og ca. 22 ekstra lastbiler på Knippelsbro.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-21 om Lynetteholm-projektet, til transportministeren
Side 6 af 10
Tallene er beregnet som nettotal, det vil sige ændringen.
På Langebro vil de ekstra 300 lastbiler i fremtiden svare til en
stigning i den samlede trafik på 0,4 pct. Hvis der alene ses på
stigningen i antallet af tunge køretøjer, det vil sige busser og
lastbiler, bliver stigningen på Langebro på 11 pct.
Helt ned i detaljen, som der bliver spurgt til, viser
beregningerne altså, at der på Langebro i dag kører 14 lastbiler
med jord til Nordhavn, mens der vil køre 314 lastbiler til
Lynetteholm.
På Knippelsbro kommer der til at være en stigning på 0,1 pct.
samlet set og 1 pct., hvis man alene tæller tung trafik.
De nærmere beregninger viser
nu når der er blevet spurgt
specifik til det
at der kører 162 lastbiler med jord fra
byggepladser til Nordhavn, mens der vil køre 184 lastbiler til
Lynetteholm. En forskel på Knippelsbro på 22 lastbiler.
Om man overhovedet kan mærke 0,1 pct. flere lastbiler
eller
22 styk om dagen
på Knippelsbro er nok tvivlsomt.
Lastbilerne med jord til Lynetteholm udgør i hvert fald en lille
del af den samlede trafik på de to broer. Og samtidig aflastes
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-21 om Lynetteholm-projektet, til transportministeren
Side 7 af 10
andre hovedstrækninger i indre by, blandt andet Store
Kongensgade og Bredgade.
Miljøpåvirkningen af jordtransport ift. trængsel, partikeludledning, støj og trafiksikkerhed
Der, hvor der sker en stigning i lastbiltrafikken som følge af
jordtransport, vil der være en miljøpåvirkning. I
miljøundersøgelsen er det vurderet, at påvirkningen ikke er
væsentligt, da der i forvejen kører mange biler og lastbiler på
vejnettet.
Der vil således være en lokal påvirkning på Nordøstamager,
hvor andelen af tung trafik forholdsmæssigt vil forøges. Der er
dog endnu ikke så meget beboelse på de sidste strækninger på
Nordøstamager nær Prøvestenen.
På vejnettet nær Nordhavn på Østerbro vil man tilsvarende
opleve forbedrede forhold. I byen generelt vil der ikke opleves
nogen forskel.
Trængsel
I forhold til trængsel vil der ske en stigning i lastbiltrafikken på
Nordøstamager. Men selvom der kommer flere lastbiler,
konkluderes det i miljøvurderingen, at trafiksikkerheden og
trygheden ikke bliver påvirket væsentligt. Det skyldes, at der i
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-21 om Lynetteholm-projektet, til transportministeren
Side 8 af 10
forvejen er meget trafik de pågældende steder, hvorfor det ikke
kan konkluderes, at en lille forøgelse af trafikken vil påvirke
trafiksikkerheden negativt.
Christmas Møllers Plads er allerede i dag udfordret i forhold til
at kunne afvikle trafikken uden forsinkelse. Jordtransporten til
Lynetteholm vil medføre en lille forværring. Ligeledes vil der
særligt på Uplandsgade kunne opleves en forværring af
trafikken, men det er i et begrænset omfang, der ikke vurderes
som væsentligt.
Luftforurening
Det er vurderet i miljøundersøgelsen, at påvirkningen af
luftforureningen som følge af den ekstra lastbiltrafik på vejene,
er langt under gældende grænseværdier.
I området på Nordøstamager, hvor der sker en stigning i
lastbiltrafikken, er der gode muligheder for fortynding af
sundhedsskadelige partikler mv. fra trafikken, da området er
relativt åbent, så koncentrationen af forurenende stoffer og støv
hurtigt vil aftage med afstanden fra vejen. Påvirkningen af den
lokale luftkvalitet fra den forøgede lastbiltrafik vurderes derfor
at være lille.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-21 om Lynetteholm-projektet, til transportministeren
Side 9 af 10
Støj
I forhold til støj vil der være en lille, men hørbar stigning af støj
fra trafikken på visse vejstrækninger som f.eks. langs
Uplandsgade, hvilket svare til en stigning i støjen på 2 dB.
Sammenfatning
Etableringen af Lynetteholm vil ikke i sig selv skabe væsentlig
ny lastbiltrafik i København.
Jordmængder svarende til dem, der forventes til Lynetteholm,
transporteres allerede rundt i byen i dag. Blot til en anden
destination, nemlig Nordhavn.
Der kan dog være lokale effekter af projektet
både positive på
strækninger, der får mindre trafik, og negative på strækninger,
der får mere trafik.
Derfor har vi også givet hjemmel til, at kommunen kan indgå
aftaler med leverandører af jord om tilpasninger af
jordtransporten, hvis man kan finde fornuftige løsninger.
Lynetteholm er et stort projekt, og driftsfasen vil rækker mange
år frem i tiden.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 485: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-21 om Lynetteholm-projektet, til transportministeren
Side 10 af 10
Hvis det besluttes at etablere en vejtunnel til Lynetteholm, som
regeringen har forslået i vores infrastrukturplan, Danmark
fremad, vil en del af lastbiltransporterne til Lynetteholm kunne
benytte denne og dermed reducere omfanget af tung trafik med
jord til Lynetteholm på andre forbindelser på tværs af havnen.
Men det kræver først en politisk beslutning ved
forhandlingsbordet.
Hvis overskudsjord fra de bygge- og anlægsaktiviteter, der
pågår i København, ikke kunne køres til Lynetteholm, vil det
alternativt skulle ud på væsentlig længere lastbilture til
lokaliteter, f.eks. andre steder på Sjælland. En længere
transport af jorden vil blot øge miljøbelastningen og
klimaaftrykket.
Tak for spørgsmålet, og tak for ordet.