Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 482:
Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at det Alstom-tog, som
DSB har valgt, ikke kører i Italien, og at toget i Italien er et andet
tog med samme navn, men med en helt anden konfiguration, end
det som kommer til at køre i Danmark, herunder i forhold til
strømsystem, hastighed, signalsystem m.v., og at det tog, som vil
komme til at køre i Danmark, dermed aldrig har kørt andre steder,
og derfor heller ikke er afprøvet, som ministeren ellers sagde på
pressemøde den 12. april 2021? Og kan ministeren endvidere op-
lyse, om det er korrekt, at toget heller ikke kører i Holland, da det
tog ikke er homologeret og leverancen er stærkt forsinket, jf. artik-
len »ICNG delay causes NS to postpone 2023 timetable change«
bragt i International Railway Journal den 18. februar 2021?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”Som
DSB tidligere har oplyst, findes der ingen elektriske togsæt
på markedet, der allerede er i passagerdrift andre steder, og som
vil kunne købes 1:1 til indsættelse i Danmark. Producenterne base-
rer i høj grad deres leverancer på etablerede produktplatforme,
dvs. et grundlæggende teknisk design, som kan tilpasses til for-
skellige forhold, herunder infrastruktur og kundebehov.
Det tog, som DSB indgår kontrakt med producenten Alstom om,
baserer sig
på Alstoms etablerede produktplatform ”Coradia
Stream”. Coradia Stream har ifølge DSB’s oplysninger været i
passagerdrift i Italien siden juni 2019. Per december 2020 var der
leveret 100 togsæt (ETR103 og ETR104) til Italien, hvoraf de 95 er
i kommerciel drift, dvs. passagerdrift.