Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. juni 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 480:
Vil ministeren redegøre for de konkrete årsager til, at Banedan-
marks estimerede anlægspris for niveaufri baneudfletning ved
Ringsted er steget voldsomt fra 2016 til 2021?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser føl-
gende:
”Der er i både 2016 og 2021 undersøgt niveaufri udfletninger hen-
holdsvis øst og vest for Ringsted. I 2016 blev undersøgelserne af
østlig og vestlig udfletning afrapporteret til fase 2-niveau i et sam-
menligningsnotat, hvori flere forskellige alternativer fremgik.
De løsninger, der er mest sammenlignelige med dem, der er under-
søgt på fase 1-niveau
i 2021 er ”Niveaufri udfletning vest, 2024” og
”Niveaufri udfletning øst, 2024 Nord”.
Opregnet til 2021-priser var
bevillingsbehovet på 0,8 mia. kr. for den vestlige udfletning og 1,2
mia. kr. for den østlige udfletning. Bevillingsbehovet var det vurde-
rede anlægsoverslag fratrukket den bevilling, der allerede var en
del af København-Ringsted-projektet. I 2021-undersøgelsen har
både den vestlige og østlige udfletning til sammenligning et an-
lægsoverslag på 1,6 mia. kr.
Der er flere elementer, der tilsammen begrunder forskellen mellem
2016 og 2021. For både den vestlige og østlige udfletning skyldes
en væsentlig del af forskellen, at der i 2021-undersøgelsen er indar-
bejdet en reserve på 50 pct. jf. principperne for Ny Anlægsbudget-
tering på fase 1-niveau, mens der i 2016-analysen var indarbejdet
30 pct. reserve, som det foreskrives fase 2-niveau. Tabel 1 indehol-
der en sammenligning af basisoverslagene, dvs. anlægsoverslaget
eksklusive reserver. Af tabellen fremgår det at der er en forskel på