Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 27. april 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Transportudvalget
Spørgsmål nr. 472:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 22/4-21 fra Alberts-
lund Kommune m.fl. vedrørende regeringens infrastrukturudspil
og Københavns Omegn, jf. TRU alm. del
–
bilag 308?
Svar:
Det er positivt med vækst i Københavns Omegn, hvor et sammen-
hængende og velfungerende motorvejnet er en nødvendighed. Des-
værre har det samtidig den konsekvens - som det beskrives i hen-
vendelsen - at nogle borgere plages af støjgener samtidig med, at
der opleves trængselsudfordringer i Københavns Omegn.
Jeg er grundlæggende enig i, at der skal investeres i at håndtere
trængselsudfordringer og støjgener, så trængsel og støj minimeres.
Derfor har regeringen i infrastrukturplanen Danmark fremad
blandt andet som pejlemærker, at færre skal sidde i kø, og at færre
skal plages af støj fra trafikken.
I forhold til trængselsudfordringerne ønsker regeringen at igang-
sætte en lang række vejprojekter for at imødegå den stigende
trængsel. Men regeringen har også foreslået andre konkrete initia-
tiver, eksempelvis teknologiske tiltag der sikrer effektiv afvikling af
trafikken (ITS) og en pulje til bedre trafikal sammenhæng mellem
land og by. Konkret for Københavns Omegn har regeringen lagt op
til flere projekter, som skal afhjælpe trængslen. Det gælder blandt
andet øget kapacitet på Motorring 3, udvidelse af Motorring 4, ud-
videlse af Hillerødmotorvejen fra Motorring 3 til Ring 4 og udvi-
delse af Amagermotorvejen til betjening af Holmene.
I forhold til støjproblematikken har regeringen i infrastrukturpla-
nen Danmark fremad lagt op at afsætte 3 mia. kr. til at bekæmpe
trafikstøj. Regeringen har desuden lagt op til, at udvidelse af vejene