Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2384573_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål L den 27.
april 2021
Samrådsspørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen holder fast i at bygge en togbro over Vejle Fjord,
der blandt andet begrundes med kapacitetsudfordringer, når der ifølge ministeren ikke engang
er passagergrundlag til at opretholde de eksisterende togafgange i trekantområdet og
Østjylland?
Besvarelse
I forhold til investeringer i jernbanen, er det i regeringens optik
centralt, at vi prioriterer de projekter, som kan løse nogle af de
udfordringer, som banen står overfor.
Det handler bl.a. om, at vi skal få løst kapacitetsproblemerne og
sikre en velvedligeholdt bane. Vi skal med andre ord have
håndteret de problemer, som underinvesteringen gennem årene
i banen har medført.
Der skal ikke herske tvivl om, at regeringen med sit udspil
Danmark fremad
ønsker at prioritere den kollektive trafik. Det
er også derfor vi samlet set afsætter godt 80 mia. kr. til at styrke
jernbanen frem mod 2035.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 471: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 27/4-21 om en togbro og Vejle Fjord, til transportministeren
Side 2 af 3
Med de af regeringen foreslåede investeringer bliver det muligt
at rejse markant hurtigere på tværs af landet
ligesom den
regionale opkobling styrkes.
Drøftelser i forhold til en fast forbindelse på tværs af Vejle
Fjord, herunder forudsætningerne for den, er noget regeringen
drøfter med partierne i forliget bag Togfonden.
Regeringen står således bag forliget om Togfonden. Regeringen
har derfor også i sit udspil reserveret midler til en realisering af
målsætningerne Togfonden og vil drøfte dette med
forligspartierne
herunder spørgsmålet om en fast forbindelse
på tværs af Vejle Fjord, samt hvorvidt det i givet fald skal være i
form af en bro eller en tunnel.
I forhold til spørgernes forsøg på at koble spørgsmålet om en
mulig forbindelse på tværs af Vejle Fjord og den konkrete
køreplan i Trekantsområdet, så forekommer det mig en anelse
søgt.
Jeg vil gerne for en god ordens skyld anholde den præmis, som
ligger i spørgsmålet om, at jeg skulle mene,
at der ikke er
passagergrundlag til at opretholde de eksisterende togafgange
i trekantområdet og Østjylland.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 471: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 27/4-21 om en togbro og Vejle Fjord, til transportministeren
Side 3 af 3
Som bekendt har staten indgået en kontrakt med DSB, som
fastlægger nogle krav til antallet af tog på de forskellige
strækninger
herunder minimumsbetjeningen på de enkelte
stationer. Denne forpligtigelse lever DSB op til.
Regeringen ønsker
som jeg indledte med at sige
at styrke
togtrafikken i Danmark.
Det afspejler sig også i regeringens udspil Danmark fremad,
hvor der er afsat godt 80 mia. kr. til formålet.
Jeg vil dog af hensyn til en igangværende forhandlinger hverken
komme ind på de konkrete projekter eller konkrete køreplaner.
Det gælder i øvrigt også forslaget om enten at udvide den
eksisterende motorvejsbro over Vejle Fjord eller supplere den
med en den med en ekstra parallel broforbindelse, som det i
Danmark fremad
er foreslået at lave en forundersøgelse af.
Jeg ser frem til at drøfte Venstres ønsker til
transportinfrastrukturen i forhandlingsrummet.