Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2397134_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 469:
Siden serviceniveauet på landets statsveje blev reduceret pr. 1. ja-
nuar 2018, er der kommet mere skrald og affald i vejkanten på
disse veje. Vil ministeren på den baggrund oplyse, hvilke initiativer
ministeren vil tage for at reducere mængden af affald på landets
statsveje?
Svar:
Jeg er enig i, at vi skal undgå affald i naturen, og at alt for meget af-
fald ender i vejkanterne. Vi ved, at affald i naturen er et stort pro-
blem for jordens økosystemer, og at efterladt affald langs vejene
koster millioner om året i opsamling og renhold.
Der arbejdes på at begrænse omfanget af affald langs vejene på
flere fronter.
Således var Vejdirektoratet og jeg tidligere på året med til at starte
en landsdækkende kampagne, bl.a. med sloganet ”Tak for ingen-
ting… i vejkanten”, som skal få danskerne til at holde op med at
smide affald i naturen, i havene eller langs vejene. Kampagnen er
ikke nok i sig selv, men den indgår som en del af ”det lange seje
træk,” som det kræver at ændre trafikanternes adfærd. Og det er
vores forhåbning, at budskabet i længden vil være med til at be-
grænse henkastning af affald langs vejkanterne.
I alt opsamler Vejdirektoratets entreprenører omkring 700 tons af-
fald fra rabatter og vejkanter hvert eneste år. Så der gøres faktisk
en betydelig indsats for at holde naturen langs vejene ren.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 469: MFU spm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at reducere mængden af affald på landets statsveje, til transportministeren
2397134_0002.png
Side 2/2
Kampagneindsatsen ligger i forlængelse af Vejdirektoratets forplig-
telse til renholdelse af vejarealet langs statsveje. Her er niveauet for
renhold politisk afstemt og udføres ud fra de tildelte bevillinger til
området. Jeg kan oplyse, at der på strækninger uden for byer tilla-
des mere affald end tidligere, førend Vejdirektoratet fjerner det.
Baggrunden er, at det har været nødvendigt at nedjustere service-
niveauet på disse strækninger for at få balance i økonomien. I 2016
blev der gennemført en budgetanalyse af Vejdirektoratets drift og
vedligehold for at sikre midler til f.eks. vedligehold af asfaltbelæg-
ninger og bygværker. I analysen blev der forudsat et lavere service-
niveau på en række driftsopgaver, herunder eksempelvis på ren-
hold langs ikke-bynære vejstrækninger.
På baggrund af analysen blev det besluttet at ændre Vejdirektora-
tets bevilling til drift og vedligeholdelse på finansloven. Det har
medført, at Vejdirektoratet fra nytår 2018 indførte et nyt og lavere
renholdelsesniveau i rabatten på veje uden for byer, mens det hid-
tidige niveau ved byer og på rastepladser
altså de mest menne-
skenære områder
blev opretholdt. Affaldet opsamles således sta-
digt systematisk, men til et lavere renholdelsesniveau på veje uden-
for byer.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht