Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 468:
Med reference til at byggeaktiviteten har været ekstraordinær høj
fra 2012
–
2019 kan ministeren så i forbindelse med Lynetteholm-
projektet garantere, at der i løbet af de næste 30 år er byggeaktivi-
tet nok til, at der vil komme 80 millioner ton jord i overskud?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Jordmængderne til Lynetteholm
vil svinge med bygge- og anlægs-
aktiviteten. Dog vil dele af tilførslen af jord til Lynetteholm være
uafhængig af konjunkturerne, herunder overskudsjord fra led-
ningsarbejder og andre større offentlige bygge- og anlægsprojekter.
Selv i årene efter finanskrisen var der et stort behov for at få depo-
neret jord. Det kan f.eks. oplyses, at HOFOR, ud over det alminde-
lige behov for bortskaffelse af jord, forventeligt påbegynder tre sky-
brudstunneler henholdsvis Svanemølle skybrudstunnel, Kalvebod
skybrudstunnel og Valby skybrudstunnel, der hver for sig vil gene-
rere store jordmængder. Arbejderne vil forventeligt pågå frem til
2030.
Det er naturligvis usikkert at forudsige omfanget af byggeaktivite-
ten over en meget lang årrække. Samtidig skal det tages i betragt-
ning, at det sandsynligvis kun er en del af overskudsjorden i hoved-
stadsområdet, som vil skulle nyttiggøres i Lynetteholm. Derfor kan
der gå længere tid end 30 år, før nyttiggørelsesanlægget er op-
fyldt.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht