Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 467:
Kan ministeren bekræfte, at der i løbet af Lynetteholmens anlægs-
fase skal køres over 80 millioner tons jord fra byggepladser i ho-
vedstadsområdet og det øvrige Sjælland gennem det indre Køben-
havn?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Lynetteholm har et overfladeareal på 2,8 km2 placeret på vand-
dybder mellem 5 og 15 meter, hvilket giver et samlet indbygnings-
volumen for nyttiggørelse af overskudsjord på ca. 40,9 mio. m
3
jord svarende til ca. 80 mio. ton jord.
På baggrund af erfaringstal fra modtagelse af jord i de to modtagel-
sesanlæg i Ydre Nordhavn forventes der produceret ca. 2,6 mio.
ton overskudsjord årligt i København og omegn, der skal modtages
og opfyldes i Lynetteholm. Det svarer til ca. 350 lastbiler med jord
dagligt, der skal køre fra byggepladser placeret forskellige steder,
hovedsageligt i København og Frederiksberg Kommuner, og til Ly-
netteholm gennem København. Da samme antal lastbiler siden
2012 dagligt har kørt til Nordhavn, er der ikke tale om en stigning
af lastbiltrafik i København, men at lastbilerne skal køre til en ny
destination. Lastbilerne vil således køre ad nogle andre veje.
Trafikanalysen udført i forbindelse med miljøkonsekvensvurderin-
gen viser således, at vejnettet omkring Nordhavn vil blive aflastet
for jordtransport, og der vil tilsvarende komme flere lastbiler med
jord på Nordøstamager. Der vil køre flere lastbiler over broerne til
Amager, særligt ad ruten H.C. Andersens Boulevard, Amager Bou-
levard og Ved Stadsgraven, mens Bredgade og Store Kongensgade
kan forventes at få færre lastbiler med jord. Nogle veje i indre by vil