Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2386550_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Spørgsmål nr. 466:
Vil ministeren redegøre for, hvordan der vil blive taget højde for
sejlerne ved Margretheholm Havn i anlægsloven for Lynetteholm
som følge af, at der i anlægsloven planlægges en dæmning til brug
for jordtransport på tværs af havneindsejlingen?
Svar:
Det følger af § 1, stk. 1, nr. 4, i forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S bemyndiges til at an-
lægge en adgangsvej fra Prøvestenen til modtageanlægget på Refs-
haleøen der går via Kraftværkshalvøen, omfattende en dæmning
nord for Prøvestenen, en dæmning med tilhørende oplukkelig bro
øst for Margretheholm Havn og en vejdæmning på ydersiden af
Refshaleøen mod øst.
Broen vil
som udgangspunkt
være åben i hverdagene i perio-
den fra kl. 16 til kl. 07 samt hele weekenden, hvor der ikke vil ske
transport af jord til modtageanlægget på Refshaleøen.
Herudover skal det bemærkes, at broen vil have en frihøjde på ca.
4,5 meter, hvilket vil sige at både under den højde, slet ikke vil
blive påvirket.
Herudover indgår det som et vilkår i implementeringsredegørel-
sen, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S forpligtes til gå i dialog
med Sejlklubben Lynetten om supplerende åbningstid for klap-
broen inden for almindelig arbejdstid. Hensigten er, at der via dia-
logen findes den rette balance, som på den ene side imødekommer
ønsket om yderligere åbningstider, men som på den anden side
ikke medfører utilsigtede negative konsekvenser for jordleveran-
cen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 466: MFU spm. om, hvordan der vil blive taget højde for sejlerne ved Margretheholm havn i anlægsloven for Lynetteholm som følge af, at der i anlægsloven planlægges en dæmning til brug for jordtransport på tværs af havneindsejlingen, til transportministeren
2386550_0002.png
Side 2/2
Afslutningsvis bemærkes det, at et projekt som anlæg af Lynette-
holm ikke kan gennemføres uden, at det vil påvirke nogen negativt.
Det er den samlede vurdering, at det er mest hensigtsmæssigt, at
transporten af jorden sker via den omtalte adgangsvej i stedet for
via Refshalevej, som er et område, hvor der bor mange mennesker.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht