Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2381431_0001.png
TALEMANUSKRIPT
21. april 2021
Talemanuskript til brug for svar på TRU alm. del samråds-
spørgsmål J i forlængelse af samrådet d. 18. marts om beret-
ning 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Samrådsspørgsmål J:
[”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet om initiati-
ver på baggrund af Rigsrevisionens beretning nr.
10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabs-
praksis, jf. FIU alm. del - samrådsspørgsmål H, rede-
gøre for, hvordan ministeren vil sikre sig, at der ikke
krydssubsidieres mellem Post Nords selskaber, og
hvordan brugen af incremental costs-princippet fun-
gerer?”]
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Christian
Schmidt (V), Kristian Pihl Lorentzen (V).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0002.png
Side 2/18
Besvarelse
Indledende be-
mærkning
Tak for ordet. Som svar vil jeg indlednings-
vis henvise til mit brev af 11. februar 2021
til Statsrevisorerne om beretning nr.
10/2020 om tilsynet med Post Danmarks
regnskabspraksis.
I brevet er nærmere redegjort for den regu-
latoriske ramme for Post Danmark, som
danner grundlaget for Trafikstyrelsens til-
syn med Post Danmarks regnskabspraksis.
Jeg vil opsummere de vigtigste pointer:
Den regulatoriske ramme for Post Danmark
A/S er udmøntet i et regnskabsreglement
for virksomheden, som stammer fra 2014.
Brevet til Statsrevi-
sorerne af 11. fe-
bruar 2021.
Formålet med regn-
skabsreglementet.
Formålet med regelsættet er netop at for-
hindre krydssubsidiering i Post Danmark:
Regelsættet regulerer således netop, hvor-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0003.png
Side 3/18
dan udgifter og indtægter ved befordrings-
pligten opgøres og holdes adskilt fra ikke-
befordringspligtige forsendelser m.v.
Baggrunden for
regnskabsreglemen-
tet.
Regnskabsreglementet er fastsat i medfør af
postlovens § 15 og § 18, stk. 7 samt i pkt. 10
i den individuelle tilladelse for Post Dan-
mark A/S af 30. maj 2016, der senest er for-
længet indtil 31. august 2021. Det er imple-
menteret i dansk ret på baggrund af be-
stemmelserne i EU’s-postdirektiv,
herunder
direktivets artikel 14 om befordringspligtige
postvirksomheders regnskaber.
Man skal være opmærksom på, at regle-
mentet vedrører Post Danmark A/S. For så
vidt angår kapitalbevægelser mellem de øv-
rige selskaber i PostNord-koncernen, vil det
være konkurrencemyndighederne i Dan-
mark og Sverige, som vil kunne tage stilling
til forhold omkring konkurrencereglerne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0004.png
Side 4/18
Det varetager jeg altså som transportmini-
ster ikke et selvstændigt tilsyn hermed.
Regnskabsreglementet for Post Danmark
relaterer sig dermed specifikt til den aftale,
den danske stat har med virksomheden om
at løfte befordringspligten
herunder de
midlertidige aftaler, som de seneste år med
Finansudvalgets godkendelse er indgået.
Regnskabsreglementet skal i den forbin-
delse sikre, at det kan efterprøves, at kom-
pensation fra staten til Post Danmark A/S
for befordringspligten alene går til det for-
udsatte formål, og at pengene ikke glider
over i de konkurrenceudsatte områder uden
for befordringspligten til skade for virksom-
hedens konkurrenter.
Vigtigheden af revi-
sorerklæringerne
ifm. Trafikstyrel-
sens tilsyn med Post
Danmark.
Tilsynet hermed varetages af Trafikstyrel-
sen. I mit brev til statsrevisorerne har jeg
fremhævet, at revisorerklæringer om Post
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0005.png
Side 5/18
Danmarks overholdelse af regnskabsregle-
mentet er et væsentligt element i tilsynet.
Den revisionsmæssige efterprøvning af
regnskabet udgør således det faglige grund-
lag for Trafikstyrelsens tilsyn. På dette
grundlag kan styrelsen afgøre, hvorvidt
virksomheden har overholdt reglerne, her-
under at kompensation for befordringsplig-
ten ikke bruges til dækning af omkostnin-
gerne på de konkurrenceudsatte områder
uden for befordringspligten.
De afgivne revisorerklæringer, som offent-
liggøres, giver også mulighed for at offent-
ligheden kan følge med i, om det fastlagte
regelsæt overholdes.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen i
gennemgangen af revisors erklæringer vedr.
regnskabsårene 2010-2018 ikke har fundet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0006.png
Side 6/18
anmærkninger i forhold til det undersøgte,
hvilket er helt grundlæggende.
Det bemærkes, at revisorerklæringerne er
afgivet med høj grad af sikkerhed vedrø-
rende regnskabsårene 2014-2018. Der blev
også afgivet en erklæring med høj grad af
sikkerhed vedrørende 2019, og revisorer-
klæringer skal også fremadrettet afgives
med høj grad af sikkerhed.
Svar på FIU alm. del
spørgsmål 238 vedr.
bl.a. krydssubsidie-
ring afsendt d. 13.
april 2021.
Jeg vil desuden nævne, at jeg for nylig har
besvaret Finansudvalgsspørgsmål 238, som
vedrørte spørgsmålet om krydssubsidiering.
I svaret fremgår det, at spørgsmålet om mu-
lig krydssubsidiering, herunder til datter-
selskabet i PostNord-koncernen, PostNord
Logistics, har været genstand for drøftelser
i postordførerkredsen i 2020. Blandt andet
er gennemført to eksterne undersøgelser af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0007.png
Side 7/18
henholdsvis McKinsey og Deloitte, som har
været præsenteret for postordførerkredsen.
I mit svar til Finansudvalget fremgår bl.a.
hovedbudskaberne fra de to undersøgelser,
som jeg vil gentage her:
McKinsey har forholdt sig til kapitalbe-
vægelserne mellem Post Danmark A/S og
PostNord Group AB over en 10-årig peri-
ode (2009-2019). Den første del af perio-
den har været kendetegnet ved udbytte-
betalinger (pengestrømme) fra Post Dan-
mark A/S til moderselskabet (3.300 mio.
DKK), mens der i de senere år er sket ka-
pitaltilførsler fra moderselskabet til Post
Danmark A/S (3.339 mio. DKK).
McKinsey’s analyse viste, at der er blevet
tilført kapital til PostNord Logistics A/S
1
1
PostNord Logistics er et 100 pct. ejet datterselskab af PostNord Group AB, der ejes af PostNord AB
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0008.png
Side 8/18
fra det svenske moderselskab, PostNord
Group AB. Årsagen er, at PostNord Logis-
tics A/S har været i økonomiske vanske-
ligheder. Der har ikke været kapitalbevæ-
gelser mellem Post Danmark A/S og
PostNord Logistics A/S.
Den uvildige undersøgelse udført af Delo-
itte vedr. krydssubsidiering mellem Post-
Nord Logistics A/S og Post Danmark A/S
viste, at samtlige påstande i et anonymt
brev af 18. december 2019 kunne afkræf-
tes. I den forbindelse konkluderer Delo-
itte bl.a., at der i PostNord Logitics A/S
bliver faktureret og betalt korrekt for cen-
trale koncernfunktioner, herunder kun-
deservice, ledere og IT-udstyr. Dette er
bl.a. sikret ved en gennemgang af rele-
vant "transfer pricing"-dokumentation
for regnskabsåret 2019, der beskriver de
transaktioner, som PostNord Logistics
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0009.png
Side 9/18
A/S har haft med Post Danmark A/S og
andre relaterede parter i regnskabsåret.
Jeg må derfor konkludere, at Transportmi-
nisteriet dermed ikke har nogen indikatio-
ner på, at der foregår ulovlig krydssubsidie-
ring mellem Post Danmark A/S og Post-
Nord Logistics A/S.
Deloittes efterprøv-
ning af den danske
statsstøtte til Post
Danmark.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at det Statsautorise-
rede Revisionspartnerselskab Deloitte på
vegne af den danske stat afgiver erklæringer
vedrørende den danske statsstøtte på i alt
1,124 mia. kr. (1,533 mia. SEK) til Post Dan-
mark, som gives til delvis dækning af udgif-
terne ved afskedigelse af et større antal an-
satte på ’særlige vilkår’ (tidligere tjeneste-
mænd) i Post Danmark A/S.
Disse erklæringer skal bekræfte, at beløbet
bliver anvendt alene til formålet. Deloitte
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0010.png
Side 10/18
efterprøver tillige Post Danmarks beregnin-
ger af nettoomkostningerne ved befor-
dringspligten i relation til de midlertidige
aftaler om kompensation til Post Danmark
for at varetage befordringspligten.
Postordførerkred-
sen og Folketingets
Transportudvalg er
blevet orienteret om
regnskabsreglemen-
tet.
Postordførerkredsen og Folketingets Trans-
portudvalg er blevet orienteret om regn-
skabsreglementet for Post Danmark A/S.
Regnskabsreglementet blev tilsendt post-
ordførerkredsen den 28. januar 2020 til
brug for et møde den 30. januar 2020.
Når man går længere tilbage, kan jeg også
konstatere, at den daværende transportmi-
nister Magnus Heunicke i et brev af 26. juni
2014 orienterede Folketingets Transportud-
valg om regnskabsreglementet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0011.png
Side 11/18
Denne orientering fandt sted på baggrund
af en længere drøftelse i udvalget, som op-
stod i forbindelse med behandlingen af lov-
forslag L 64 om ændring af postloven.
Lovforslaget vedrørte ændringer i vilkår for
varetagelsen af befordringspligten og præci-
seringer af lovens anvendelsesområde og
medførte, som jeg vil vende tilbage til, at
ordlyden af reglementet blev ændret.
Sammenfattende
svar på spørgsmålet
om krydssubsidie-
ring.
Sammenfattende sker kontrollen med
krydssubsidiering altså med udgangspunkt
i regnskabsreglementet for Post Danmark
A/S, Trafikstyrelsens tilsyn med Post Dan-
mark og den revisionsmæssige kontrol med
Post Danmarks overholdelse af reglemen-
tet.
Spørgsmålet vedr.
brugen af incremen-
tal costs-princippet.
Vedrørende delspørgsmålet om brugen af
incremental costs-princippet, vil jeg også
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0012.png
Side 12/18
indledningsvis henvise til mit brev til Stats-
revisorerne af 11. februar 2021.
Brevet til Statsrevi-
sorerne af 11. fe-
bruar 2021.
I brevet fremgår det bl.a., at Trafikstyrelsen
den 25. februar 2015 godkendte et notat fra
Post Danmark med beskrivelse af de gæl-
dende metoder og principper for omkost-
ningsallokeringen i virksomheden, som er i
overensstemmelse med 2014-regnskabsreg-
lementet, som jeg netop har omtalt.
I beskrivelsen er det nøje forklaret, hvordan
omkostningsallokeringen følger ERGP’s an-
befalinger
2
(Best Practice) og fortsat er ba-
seret på en ”incremental cost”-test
og et
princip om kausalitet, også efter ændringen
i 2014. ERGP er Gruppen af Europæiske
Forvaltningsmyndigheder for Posttjenester.
Gruppen af Europæiske Forvaltningsmyndigheder for Posttjenester (ERGP) udarbejdede på opfordring fra
Europa-Kommissionen en ikke-bindende fællesholdning til omkostningsallokering og produktøkonomiopgø-
relser.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0013.png
Side 13/18
Brevet af 16. novem-
ber 2015 til postfor-
ligskredsen fra
Hans Chr. Schmidt.
Det fremgår endvidere af et brev af 16. no-
vember 2015 afsendt til postforligskredsen
af den daværende transportminister Hans
Chr. Schmidt, at der havde været en debat i
Transportudvalget omhandlende ændrin-
gen af regnskabsreglementet for Post Dan-
mark i 2014. Resultatet blev
som allerede
oplyst
at regnskabsreglementets § 4 blev
ændret, hvormed det blev fuldstændigt ens-
lydende med bestemmelsen i EU’s postdi-
rektivs artikel 14.
Brevet af 16. novem-
ber 2015 til postfor-
ligskredsen inklusiv
bilag fra Trafik- og
Byggestyrelsen.
I det fremsendte brev fra Hans Chr.
Schmidt er endvidere bilagt en udtalelse fra
Trafik- og Byggestyrelsen, som giver et klart
billede af det omtalte omkostningsgreb. Det
bliver i notatet fra styrelsen oplyst, at der af
postdirektivets bilag 1 vedrørende opgørel-
sen af nettoomkostningerne ved befor-
dringspligten fremgår følgende:
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0014.png
Side 14/18
Oplysning fra post-
direktivets bilag 1.
”Nettoomkostninger
i forbindelse med be-
fordringspligten er alle omkostninger, der
er knyttet til og nødvendige for at opfylde
befordringspligten. Nettoomkostningerne
ved at opfylde befordringspligten bør såle-
des beregnes som forskellen mellem netto-
omkostningerne for en udpeget befor-
dringspligtig virksomhed ved drift med og
uden denne befordringspligt.
Ved beregningen skal der tages hensyn til
alle andre relevante elementer, herunder
immaterielle og markedsmæssige fordele,
som en postbefordrende virksomhed får
ved at være udpeget til at varetage den tje-
neste, der er omfattet af befordringsplig-
ten, retten til en rimelig fortjeneste og inci-
tamenter til omkostningseffektivitet.
Der skal lægges vægt på, at de omkostnin-
ger, som den udpegede befordringspligtige
virksomhed ville have valgt at undgå, hvis
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0015.png
Side 15/18
den ikke havde været underlagt befor-
dringspligten, fastlægges så korrekt som
muligt. Der tages ved beregningen af net-
toomkostningerne højde for de fordele,
herunder immaterielle fordele, der kom-
mer den befordringspligtige virksomhed til
gode”.
Kammeradvokaten
bekræftede d. 24. ja-
nuar 2014, at ministe-
riet havde implemen-
teret direktivet kor-
rekt ved at anvende
begrebet ”incremental
cost”
i regnskabsreg-
lementet.
Jeg kan til baggrund oplyse, at Kammerad-
vokaten dengang bekræftede i et notat af d.
24. januar 2014, som blev fremsendt til Fol-
ketingets Finansudvalg i forbindelse med
svaret på Finansudvalgsspørgsmål 241, at
Kammeradvokaten var enig i Transportmi-
nisteriets redegørelse af 10. januar 2014 til
Folketingets Transportudvalg
Heri fremgår bl.a.,
at ”(…)
regnskabsregle-
mentet for Post Danmark
og de deri in-
deholdte IC-principper for fordelingen af
omkostningerne
er udtryk for korrekt
implementering af postdirektivet”.
”IC-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0016.png
Side 16/18
principper” var en forkortelse for Incre-
mental cost.
Transportministe-
riet fjerner begrebet
”incremental cost”
fra regnskabsregle-
mentet i 2014.
Transportministeriet valgte i 2014, selvom
Kammeradvokaten vurderede, at ministe-
riet havde implementeret direktivet kor-
rekt,
at fjerne omkostningsbegrebet ”incre-
mental cost” fra regnskabsreglementet.
Dette skete som tidligere nævnt for
under
hensyntagen til debatten i Folketinget
at
sikre, at ordlyden af regnskabsreglementet
blev identisk med postdirektivets.
Denne ændring har dog som nævnt i prak-
sis ikke påvirket Post Danmarks omkost-
ningsallokeringsmetode, som blev vurderet
helt inden for direktivets rammer.
Incremental cost-
princippet er i over-
ensstemmelse med
konkurrencemyndig-
hedernes og domsto-
lenes praksis.
Jeg kan endvidere oplyse, at der er støtte i
konkurrencemyndighedernes og domstole-
nes praksis for at anvende incremental cost-
princippet. Dette er fastslået i en afgørelse
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0017.png
Side 17/18
fra EU-Kommissionen af 20. marts 2001
vedr. Deutsche Post-sagen og Højesterets
dommen af 15. februar 2013 vedr. Post
Danmark, som begge anvender en vurde-
ring af omkostningsfordelingen baseret på
incremental cost-princippet for en befor-
dringspligtig postvirksomhed.
Jeg fremsender gerne til udvalget kopi af
begge afgørelser. En udskrift af Højesterets-
dommen blev også fremsendt til Transport-
udvalget den 16. januar 2014.
Til sidst vil jeg nævne, hvad jeg også har op-
lyst i mit svar på Finansudvalgets spørgs-
mål 241, at EU-Kommissionen har under
overvejelse at iværksætte en undersøgelse i
forlængelse af Rigsrevisionens beretning nr.
10/2020 om tilsynet med Post Danmarks
regnskabspraksis.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 22/4-21 om Post Danmarks regnskabspraksis og tilsynet hermed, til transportministeren
2381431_0018.png
Side 18/18
Når denne undersøgelse kommer, vil mini-
steriet gøre Kommissionen opmærksom på
den forståelse af omkostningsbegrebet ”in-
cremental cost”, som Trafikstyrelsen anven-
der i sit tilsyn.
Hvis Kommissionen måtte have bemærk-
ninger hertil, vender jeg tilbage over for
Folketinget.Tak for ordet.