Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2293686_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Dato 1. december 2020
J. nr. 2020-8540
Transportudvalget
Folketinget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. oktober 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 46:
Vil ministeren kommentere det materiale som lokalråd og lokaludvalg i de 10
stationsbyer på Vestfyn anvendte i forbindelse med deres foretræde den 27. ok-
tober 2020 om fremrykning af anlægsarbejdet med den nye jernbane over
Vestfyn samt opgradering af afgange på den nuværende jernbane på Fyn, jf.
(2019-20) TRU alm. del - bilag 498 og TRU alm. del - bilag 34?
Svar:
Jeg kan godt forstå lokalrådenes og lokaludvalgenes ønske om at sikre den
bedst mulige togbetjening for de vestfynske borgere. Jeg er samtidig opmærk-
som på interessen fra forskellige parter for en fremrykning af anlægsarbejdet
på den nye bane over Vestfyn.
For så vidt angår ønsket om at opgradere antallet af afgange på den nuværende
bane over Vestfyn allerede fra 15. december 2021, har jeg forhørt mig hos Ba-
nedanmark, som oplyser følgende:
Mellem Odense og Middelfart er der ni stationer. For at kunne indpasse re-
gionaltogene mellem de øvrige tog på strækningen er det generelt nødvendigt
at holde køretiden på under 46-47 minutter.
For at tage højde for, at regionaltogene køres med forskellige typer materiel
med varierende accelerationsevne, er det nødvendigt at lade regionaltogene
køre forbi to af de ni stationer. Hvis regionaltogene skulle standse på alle ni
stationer mellem Odense og Middelfart, vil køretiden med den langsomste
togtype stige til 52 minutter. Det vil samtidigt være nødvendigt at lade regio-
naltoget blive overhalet af gennemkørende tog undervejs, hvilket ville for-
længe rejsetiden med mellem 6 og 12 minutter.
Hvis alle tog kunne køres med elektriske regionaltog, ville det være muligt at
køre strækningen på 48 minutter med stop ved alle stationer. Selv hvis DSB
rådede over tilstrækkeligt mange eltog, vil det dog ikke være muligt at sikre et
stop på alle stationer i en køreplan med faste minuttal dagen igennem.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om kommentar til materiale som lokalråd og lokaludvalg i de 10 stationsbyer på Vestfyn anvendte i forbindelse med deres foretræde den 27/10-2020 om fremrykning af anlægsarbejdet med den nye jernbane over Vestfyn samt opgradering af afgange på den nuværende jernbane på Fyn, til transportministeren
2293686_0002.png
Side 2/2
Det vil således ikke
før den nye bane over Vestfyn står klar - være muligt at
sikre timedrift i betjeningen af alle ni stationer mellem Odense og Middelfart,
med mindre man accepterer en forlængelse af forlænge rejsetiden med de
nødvendige overhalinger
på mellem 6 og 12 minutter. ”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht