Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra (MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Spørgsmål nr. 459:
Vil ministeren i forlængelse af svaret på TRU alm. del - spørgsmål
371 oplyse, hvor mange uheld der er sket på Storebæltsbroen, hvor
der er anvendt automatisk autoværn, samt hvilke beregninger Vej-
direktoratet anvender i vurderingen af, om noget er omkostnings-
tungt i forhold til det tidsmæssige tab for såvel privat som er-
hvervsbilisterne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har svaret
følgende:
”Storebæltsforbindelsen
har oplyst, at anlægget med mobilt auto-
værn endnu ikke er færdigmonteret, og anlægget derfor ikke har
været benyttet endnu ved uheld.
Vejdirektoratet har på baggrund af data fra Vejlefjordbroen i 2016 og
2018 opgjort de samlede samfundsøkonomiske konsekvenser af for-
sinkelser efter hændelser/uheld til 2,2 mio. kr. årligt.
Flytning af trafikken med automatisk autoværn vurderes af A/S Store-
bælt at tage ca. 30 minutter. De samfundsøkonomiske omkostninger
som følge af den del af hændelser på Vejlefjordbroen, der varer mere
end 30 minutter, udgør ca. 1 mio. kr. årligt.
Kun en del af denne omkostning kan reduceres, fordi flytningen af tra-
fikken reducerer kapaciteten og øger rejsetiden for trafikken i begge
retninger. Vejlefjordbroen har generelt en lavere restkapacitet end
Storebæltsbroen, og en samlet rejsetidsgevinst kan derfor først og
fremmest opnås ved anvendelse af automatisk autoværn på tidspunk-
ter med lav trafik. På Vejlefjordbroen er værdien dermed begrænset,