Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2394116_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 440:
Vil ministeren i forlængelse af Gladsaxe Kommunes henvendelse af
25/3-21, jf. TRU alm. del - bilag 244 redegøre for følgende:
1) Indgår de sundhedsmæssige omkostninger ved øget støj i forbin-
delse med udvidelse af Hillerødmotorvejen og Motorring 3 som en
del af beregningerne i projektbeskrivelserne?
2) Indgår det faktum, at huspriserne stiger mindre end ellers ved
øget støj i forbindelse med udvidelse af Hillerødmotorvejen og Mo-
torring 3 som den del af beregningerne i projektbeskrivelserne?
3) Hvor stort vil faldet af det nuværende støjniveau være for bor-
gerne tæt på Hillerødmotorvejen og Motorring 3 i forbindelse med
de fremlagte projekter?
4) Hvor mange færre borgere, sammenlignet med i dag, vil blive
påvirket af støjen som konsekvens af projekterne?
5) Hvor mange færre borgere, sammenlignet med i dag, vil blive
påvirket af støjen ved den planlagte udvidelse af Ring 4?
6) Er der lavet en sammenligning af, hvor meget trængslen ville
falde, hvis man i stedet for at udvide Hillerødmotorvejen til privat-
bilisme, anvendte den planlagte inddragelse af nødsporet til at lave
en BRT-løsning på motorvejen fra Hillerød til København?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålene for Vejdirektoratet, der har oplyst
følgende:
”I
forhold til spørgsmål 1 kan det oplyses, at støj, som en sundheds-
mæssig omkostning, generelt indgår i Vejdirektoratets trafikmo-
deller og samfundsøkonomiske beregninger.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om udbygningen af Hillerødmotorvejen mellem M3 og Ring4, til transportministeren
2394116_0002.png
Side 2/3
Hvad angår udvidelsen af Hillerødmotorvejen mellem Motorring 3
og Ring 4, er der i dette projekt ikke benyttet trafikmodeller, men
trafiksimuleringer. Vejdirektoratet har derfor ikke specifikke tal for
den samfundsøkonomiske effekt ved de udgifter til støjafskærm-
ning, som indgår i projektet.
I forhold til spørgsmål 2 kan Vejdirektoratet oplyse, at man ikke
ligger inde med tal, som dokumenterer lavere husprisstigninger.
Det kan derved oplyses, at ændringer i huspriser som følge af øget
støj ikke indgår i projektbeskrivelserne.
For så vidt angår spørgsmål 3, kan det oplyses, at udvidelsen af
Hillerødmotorvejen mellem Motorring 3 og Ring 4 vil reducere
støjniveauet for de boligområder, der er beliggende tæt på motor-
vejen, idet projektet omfatter etablering af over 4 km støjafskærm-
ning.
Der er endnu ikke udført en fuld støjkortlægning i forbindelse med
forslaget om øget kapacitet på Motorring 3. Vejdirektoratet har i
den sammenfattende rapport om projektforslaget anbefalet, at der
gennemføres en fuld støjkortlægning langs motorvejen, der kan be-
lyse støjkonsekvenserne nærmere, herunder mulighederne for at
reducere støjen.
I forhold til spørgsmål 4 kan det oplyses, at der langs Hillerødmo-
torvejen mellem M3 og Ring 4 i dag er 262 boliger, der er belastet
med over 68dB, mens 1.169 boliger er belastet med 63-68 dB. Efter
etablering af de foreslåede støjskærme vil antallet af boliger bela-
stet med over 68dB falde til 42, hvilket vil være en reduktion på ca.
84 pct. Derudover vil antallet af boliger belastet med 63-68dB
falde til 507, hvilket vil være en reduktion på ca. 57 pct.
Som nævnt i svar på spørgsmål 3, er der i Motorring 3-projektet
endnu ikke udført en fuld støjkortlægning, og der kan derfor ikke
angives lige så præcise tal som fra projektet på Hillerødmotorvejen.
Det er dog Vejdirektoratets vurdering, at der ikke er væsentlige æn-
dringer i støjniveauet som følge af kapacitetsforbedringen, der for
det fremlagte projektforslag forventes at være i størrelsesordenen
+1dB til -2dB alt afhængigt af om hastighedsniveauet på stræknin-
gen bibeholdes eller nedsættes til 90 km/t. Af trafiksikkerheds-
mæssige årsager anbefaler Vejdirektoratet en hastighedsnedsæt-
telse.
I forhold til spørgsmål 5 om hvor mange færre borgere, der sam-
menlignet med i dag vil blive påvirket af støjen ved den planlagte
udvidelse af Ring 4, kan det oplyses, at projektplanlægningen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om udbygningen af Hillerødmotorvejen mellem M3 og Ring4, til transportministeren
2394116_0003.png
Side 3/3
endnu ikke er så langt, at man har tal for dette. Der foreligger såle-
des kun en overordnet strategisk undersøgelse af Ring 4-korrido-
ren fra 2012, hvori der ikke er taget stilling til støjforhold. I en evt.
kommende VVM-undersøgelse af projektet vil der blive foretaget
en grundig analyse af miljøforholdene, herunder de støjmæssige
aspekter.
Som svar på spørgsmål 6 om hvorvidt der er lavet en sammenlig-
ning af, hvor meget trængslen ville falde, hvis man i stedet for at
udvide Hillerødmotorvejen til privatbilisme, anvendte den plan-
lagte inddragelse af nødsporet til at lave en BRT-løsning på motor-
vejen fra Hillerød til København, kan det oplyses, at dette ikke er
undersøgt.”
I forlængelse af Vejdirektoratets oplysninger vil jeg tilføje, at jeg er
tilfreds med, at Vejdirektoratet i sit projektforslag om øget kapaci-
tet på Motorring 3 vurderer, at der bør gennemføres en fuld støj-
kortlægning langs motorvejen og anbefaler, at mulighederne for at
reducere støjen langs motorvejen undersøges dybdegående i en
VVM-undersøgelse. Herved kan kommunerne langs motorvejen
være helt trygge ved, at de vil blive hørt i det videre forløb.
Derudover vil jeg også gerne fremhæve vigtigheden af at få skabt
en kapacitetsforøgelse på Motorring 3, da alternativet er, at den sti-
gende trafik i stedet vil søge ud på mindre og overvejende kommu-
nale veje, hvor andre borgere vil opleve en endnu større trafikal og
støjmæssig belastning, end hvad der er tilfældet i dag.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht