Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2392011_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 436:
Finder ministeren, at grundlaget for de miljømæssige vurderinger
for lovforslag om anlæg af Lynetteholm er tilstrækkeligt belyst? Og
vil ministeren redegøre for, hvordan Miljøstyrelsens vurdering af
miljøkonsekvensrapporten for etableringen af Lynetteholm vil
indgå i vurderingen af Lynetteholms miljømæssige konsekvenser?
Svar:
Forud for igangsættelsen af miljøvurderingerne blev spørgsmålet
om tilrettelæggelsen af myndighedsbehandlingen frem mod en an-
lægslov drøftet mellem Transportministeriet og Miljøministeriet.
Dette beroede på, at det fra begyndelsen stod klart, at projektet in-
deholder flere elementer, som ville skulle miljøvurderes efter for-
skellige regelsæt og dermed behandles af forskellige myndigheder.
Derfor blev det besluttet, at samle miljømyndighedskompetencen i
Trafikstyrelsen, men på den forudsætning, at andre relevante mil-
jømyndigheder bistod Trafikstyrelsen for så vidt angår de miljøfag-
lige vurderinger af de elementer i projektet, som de enkelte myn-
digheder har faglige forudsætninger for at behandle. Miljøstyrelsen
har haft det miljøfaglige ansvar for nyttiggørelsesdelen samt klap-
ning, Kystdirektoratet har bistået med uddybning af sejlrenden og
Trafikstyrelsen har som havnemyndighed selv forestået behandlin-
gen af selve anlægget af halvøen som et havneprojekt.
Trafikstyrelsen har således varetaget rollen som koordinerende
miljømyndighed og kontaktpunkt for Udviklingsselskabet By &
Havn I/S.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: MFU spm. om ministeren finder, at grundlaget for de miljømæssige vurderinger for lovforslag om anlæg af Lynetteholm er tilstrækkeligt belyst, til transportministeren
2392011_0002.png
Side 2/3
Miljøundersøgelserne i dette projekt er udført af Udviklingsselska-
bet By & Havn I/S, som er bygherre for projektet. Miljøundersøgel-
serne har været i offentlig høring og til granskning hos relevante
miljømyndigheder alt afhængig af relevant kompetence i den en-
kelte myndighed. På baggrund af løbende dialog mellem bygherre
og miljømyndigheder er projektet og miljøundersøgelsesgrundlaget
løbende tilpasset. Det er helt vanlig praksis i projekter af denne
størrelse.
Trafikstyrelsen har således behandlet miljøprocessen i tæt samar-
bejde med andre relevante miljømyndigheder, herunder Miljøsty-
relsen.
Når det så er sagt, vil jeg da godt tilkendegive, at jeg ikke personligt
har gennemgået hele miljøundersøgelsesmaterialet og holdt det op
mod kravene i miljølovgivningen, men derimod
som i andre an-
lægsprojekter
overladt det til kompetente myndigheder. Det såle-
des bearbejdede miljøundersøgelsesgrundlag er
som i andre an-
lægslovsprojekter
indarbejdet i det forslag til anlægslov, som Fol-
ketinget behandler og forhåbentlig på et tidspunkt vedtager.
I forhold til dette konkrete projekt er lovforslaget fremsat, inden
høringen af det sidste miljømateriale var afsluttet. Jeg kan dog op-
lyse, at også de seneste miljøvurderinger er opdateret i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger, jf. afsnit 7. Såfremt høringssva-
rene fra den sidste høring giver anledning til ændringer i lovforsla-
get som fremsat, vil jeg naturligvis sørge for at tage skridt hertil
med vanlig inddragelse af Transportudvalget.
Jeg skal herudover for en ordens skyld bemærke, at der i anlægslo-
ven er indarbejdet bestemmelser, som skal sikre, at projektet gen-
nemføres i overensstemmelse med miljøvurderingerne.
Det følger således af lovforslagets § 3, at projektet skal gennemfø-
res inden for rammerne af de udførte vurderinger af projektets ind-
virkninger på miljøet samt implementeringsredegørelsen. Tilsyns-
myndighederne har med loven en række redskaber til at sikre over-
holdelse heraf, jf. lovforslagets § 22, ligesom bygherre kan idøm-
mes bødestraf for manglende overholdelse, jf. lovforslagets § 23.
Efter lovforslagets § 20, stk. 1, fører transportministeren tilsyn
med, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S overholder bestemmel-
serne i denne lov, regler udstedt i medfør heraf samt afgørelser
truffet i medfør heraf. Tilsynsrollen vil efter lovforslagets § 21 blive
delegeret til den myndighed, som har relevante miljøfaglige forud-
sætninger herfor, jf. den beskrevne ansvarsfordeling ovenfor. For
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: MFU spm. om ministeren finder, at grundlaget for de miljømæssige vurderinger for lovforslag om anlæg af Lynetteholm er tilstrækkeligt belyst, til transportministeren
2392011_0003.png
Side 3/3
eksempel vil Miljøstyrelsen blive tilsynsmyndighed på den klap-
ning, som skal gennemføres i projektet.
Jeg er i denne sag oplyst om, at det er vurderingen, at projektet
overholder alle relevante miljøkrav. På den baggrund er jeg tryg
ved, at projektets miljøpåvirkninger er belyste, men har også for-
ståelse for, at Folketinget interesserer sig for indholdet af det gan-
ske omfattende materiale. Det er også baggrunden for, at jeg har
indbudt ordførerne til en teknisk gennemgang af miljøundersøgel-
sesmaterialet, ligesom Transportministeriet generelt står til rådig-
hed for at oplyse og besvare alle de spørgsmål, som Folketinget
måtte have hertil.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht