Vil ministeren med henvisning til besvarelsen af TRU alm. del – spørgsmål 219 fremlægge den samfundsøkonomiske beregning opgjort i de enkelte poster herfor, så det bl.a. fremgår, hvor meget "velfærdstabet" ved ikke at køre bil udgør? Ministeren bedes endvidere kommentere på, om regeringen finder det rimeligt, at man i beregningerne automatisk tillægger det en negativ værdi, hvis borgere flytter sin transport fra bil til kollektiv trafik og cykling eller undlader at køre, hvorved beregninger altid vil være til fordel for mere bilkørsel og til ulempe for mere kollektiv trafik og cykling? Endelig anmodes om en fuld besvarelse af det oprindelige TRU alm. del - spørgsmål 219, idet samfundsværdien ved mindre trængsel på motorvejsnettet ikke ses at indgå som spurgt til. Hvis bilkørslen reduceres med 30 pct. på motorvejene som hævdet, må det vel betyde, at den eksisterende tabte samfundsværdi på ca. 25 mia. kr. ved trængsel stort set forsvinder?
Dato: 14-04-2021
Status: Tilbagetaget
Emne:
transportpolitik