Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
6 . maj 2021
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 429:
Vil ministeren med henvisning til besvarelsen af TRU alm. del
–
spørgsmål 219 fremlægge den samfundsøkonomiske beregning op-
gjort i de enkelte poster herfor, så det bl.a. fremgår, hv or meget
"velfærdstabet" ved ikke at køre bil udgør? Ministeren bedes endvi-
dere kommentere på, om regeringen finder det rimeligt, at man i
beregningerne automatisk tillægger det en negativ værdi, hvis bor-
gere flytter sin transport fra bil til kollektiv trafik og cykling eller
undlader at køre, hvorved beregninger altid vil være til fordel for
mere bilkørsel og til ulempe for mere kollektiv trafik og cykling?
Endelig anmodes om en fuld besvarelse af det oprindelige TRU
alm. del - spørgsmål 219, idet samfundsværdien ved mindre træng-
sel på motorvejsnettet ikke ses at indgå som spurgt til. Hvis bil-
kørslen reduceres med 30 pct. på motorvejene som hævdet, må det
vel betyde, at den eksisterende tabte samfundsværdi på ca. 25 mia.
kr. ved trængsel stort set forsvinder?
Svar:
Det er ikke tilfældet, at der i den samfundsøkonomiske metode,
som opgør den samlede nytteværdi ved et givent tiltag, automatisk
tillægges en negativ værdi, hvis borgeren fx flytter sin transport fra
bil til kollektiv trafik.
I dette konkrete tilfælde med en hastighedsnedsættelse, forringes
fremkommeligheden for særligt billisterne. Dette betyder at den
enkelte berørte rejsende, i langt de fleste tilfælde, vil stå over for en
højere generaliseret rejseomkostning (GRO) ved at foretage rejsen
i bil end ved en højere hastighedsbegrænsning,
jf. Manual for sam-
fundsøkonomisk analyse på transportområdet
(Transportministeriet, 2015).
Denne højere pris medfører, dels at
en del bilister vælger en anden rute (fx en kortere rute direkte igen-
nem byen), dels at de skifter til et andet transportmiddel, vælger et