Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2387920_0001.png
Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
6 . maj 2021
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 429:
Vil ministeren med henvisning til besvarelsen af TRU alm. del
spørgsmål 219 fremlægge den samfundsøkonomiske beregning op-
gjort i de enkelte poster herfor, så det bl.a. fremgår, hv or meget
"velfærdstabet" ved ikke at køre bil udgør? Ministeren bedes endvi-
dere kommentere på, om regeringen finder det rimeligt, at man i
beregningerne automatisk tillægger det en negativ værdi, hvis bor-
gere flytter sin transport fra bil til kollektiv trafik og cykling eller
undlader at køre, hvorved beregninger altid vil være til fordel for
mere bilkørsel og til ulempe for mere kollektiv trafik og cykling?
Endelig anmodes om en fuld besvarelse af det oprindelige TRU
alm. del - spørgsmål 219, idet samfundsværdien ved mindre træng-
sel på motorvejsnettet ikke ses at indgå som spurgt til. Hvis bil-
kørslen reduceres med 30 pct. på motorvejene som hævdet, må det
vel betyde, at den eksisterende tabte samfundsværdi på ca. 25 mia.
kr. ved trængsel stort set forsvinder?
Svar:
Det er ikke tilfældet, at der i den samfundsøkonomiske metode,
som opgør den samlede nytteværdi ved et givent tiltag, automatisk
tillægges en negativ værdi, hvis borgeren fx flytter sin transport fra
bil til kollektiv trafik.
I dette konkrete tilfælde med en hastighedsnedsættelse, forringes
fremkommeligheden for særligt billisterne. Dette betyder at den
enkelte berørte rejsende, i langt de fleste tilfælde, vil stå over for en
højere generaliseret rejseomkostning (GRO) ved at foretage rejsen
i bil end ved en højere hastighedsbegrænsning,
jf. Manual for sam-
fundsøkonomisk analyse på transportområdet
(Transportministeriet, 2015).
Denne højere pris medfører, dels at
en del bilister vælger en anden rute (fx en kortere rute direkte igen-
nem byen), dels at de skifter til et andet transportmiddel, vælger et
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om ministeren vil fremlægge den samfundsøkonomiske beregning opgjort i de enkelte poster herfor, så det bl.a. fremgår, hvor meget "velfærdstabet" ved ikke at køre bil udgør, til transportministeren
2387920_0002.png
Side 2/5
andet sted at rejse hen (tættere på) eller helt undlader at rejse. I
disse tilfælde vil der være tale om et nyttetab for den enkelte rej-
sende, da de ville have opnået en højere nytte i udgangssituatio-
nen. Derudover medregnes også positive eller negative eksterne ef-
fekter ved den ændrede trafikantsituation, såsom effekter i forhold
til fx trængsel, uheld, støj, luftforurening og klimapåvirkning.
Er tiltaget i stedet rettet mod en forbedring af forholdene for en gi-
ven transportform, vil en overflytning, som udgangspunkt, være
forbundet med en nyttegevinst for den enkelte. Øget overflytning
fra fx bil til cykel vil i dette tilfælde være udtryk for, at det er for-
bundet med en større nytte for den enkelte trafikant at vælge cyk-
len frem for bilen. Derudover medregnes ændringer i de eksterne
effekter, fx mindre trængsel og luftforurening.
I det konkrete eksempel med en hastighedsnedsættelse, viser den
samfundsøkonomiske analyse, at tiltaget er forbundet med en ne-
gativ konsekvens for samfundet samlet set.
Jeg har forelagt resten af spørgsmålet for Vejdirektoratet, der sva-
rer følgende:
”Resultatet
af den samfundsøkonomiske beregning for 2025 for
nedsættelse af hastighedsgrænsen på motorveje til 80 km/t opgjort
på enkeltposter fremgår af nedenstående tabel 1.
Det skal bemærkes, at der er fundet en trykfejl i svaret på det tidli-
gere spørgsmål 219. De samlede samfundsøkonomiske omkostnin-
ger (2021 prisniveau og diskonteret til 2021) ved en hastigheds-
grænse på 80 km/t på motorvejsnettet i 2025 er beregnet til ca.
11,0 mia. kr. (tidligere 9,6 mia.) ved en CO2-pris på ca. 370 kr. pr.
ton i markedspris i 2025 (tilsvarende kvoteprisen) og ca. 9,5 mia.
kr. (tidligere 8,3 mia.) ved en CO2-pris på 1.920 kr. pr. ton i mar-
kedspris (1.500 kr. pr. ton i faktorpris),
jf. tabel 1.
Velfærdstabet for de trafikanter der, som følge af den forringede
mobilitet, fravælger at gennemføre bilture (eller vælger andet
transportmiddel eller en anden destination) fremgår af underpo-
sterne
heraf nye og overflyttede trafikanter
under Tidsgevinster,
Kørselsomkostninger og Brugerbetaling og udgør således et samlet
tab på ca. 1,0 mia. kr. Denne effekt er også inklusiv evt. nye bilister
eller trafikanter, der bliver overflyttet til bil. Et eksempel er, at ha-
stighedsnedsættelsen vil reducere trafikken på motorveje, og der-
ved også påvirke trængslen andre steder. Denne forbedrede frem-
kommelighed for bilister i særligt byerne vil medføre, at flere rej-
sende her vil vælge bilen til.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om ministeren vil fremlægge den samfundsøkonomiske beregning opgjort i de enkelte poster herfor, så det bl.a. fremgår, hvor meget "velfærdstabet" ved ikke at køre bil udgør, til transportministeren
2387920_0003.png
Side 3/5
Værdien af ændret trængsel fremgår af underposterne
heraf for-
sinkelsestid
under Tidsgevinster og udgør således en gevinst på ca.
0,2 mia. kr. for personbiler, varebiler og lastbiler tilsammen. Det
omfatter fx reduceret trængsel på motorveje og øget trængsel på
det øvrige vejnet.
De samfundsøkonomiske omkostninger, ved den daglige forsin-
kelse på vejene, er opgjort til ca. 26 mia. kr. i 2018 ud fra Vejdirek-
toratets trængselsopgørelse,
jf. Statsvejnettet 2020
(Vejdirektoratet, 2020).
Der er her anvendt en anden opgørelses-
metode til vurdering af de samlede samfundsøkonomiske omkost-
ninger ved trængsel, og tabet på 26 mia. kr. kan derfor ikke direkte
sammenlignes med resultatet fra denne analyse. Det er derudover
væsentligt at være opmærksom på, at trængsel på motorvejene kun
udgør ca. 15 pct. af den samlede forsinkelse svarende til knap 4
mia. kr. ud af de 26 mia. kr.”
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om ministeren vil fremlægge den samfundsøkonomiske beregning opgjort i de enkelte poster herfor, så det bl.a. fremgår, hvor meget "velfærdstabet" ved ikke at køre bil udgør, til transportministeren
2387920_0004.png
Side 4/5
Tabel 1: Samfundsøkonomisk beregning for vejt rafikken i 2025.
CO2 pris
(370 kr./ton i mar-
Mio. kr., NNV 2021
CO2 pris
kedspris)
Indt ægter fra brugerbetaling
Tidsgevinster:
Personbiler
heraf for eksisterende - fri rejsetid
heraf for eksisterende - forsinkelsestid
heraf for nye og overflyttede - fri rejsetid
heraf for nye og overflyttede - forsinkelsestid
Varebiler
heraf for eksisterende - fri rejsetid
heraf for eksisterende - forsinkelsestid
heraf for nye og overflyttede - fri rejsetid
heraf for nye og overflyttede - forsinkelsestid
Lastbiler
heraf for eksisterende - fri rejsetid
heraf for eksisterende - forsinkelsestid
heraf for nye og overflyttede - fri rejsetid
heraf for nye og overflyttede - forsinkelsestid
Kørselsomkost ninger:
Personbiler
heraf for eksisterende
heraf for nye og overflyttede
Varebiler
heraf for eksisterende
heraf for nye og overflyttede
Lastbiler
heraf for eksisterende
heraf for nye og overflyttede
Brugerbetaling, vej:
Personbiler
heraf for eksisterende
heraf for nye og overflyttede
Varebiler
heraf for eksisterende
heraf for nye og overflyttede
Lastbiler
Ekst erne effekter:
Uheld
Støj
Luftforurening
Klim a (CO2)
Øvrige konsekvenser:
Afgiftskonsekvenser
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsgevinst
I alt nettonutidsværdi (NNV)
-136
-8.7 65
-7 .194
-6 .524
3 08
-1 .014
37
-1 .345
-1 .246
97
-2 05
10
-2 2 5
3
-2 2 8
0
0
1.7 67
1 .680
1 .508
1 72
82
72
10
4
4
0
-27 0
-2 6 1
-2 3 1
-2 9
-1 0
-7
-3
0
896
1 77
0
3 37
3 81
-4.47 4
-3 .6 09
-3 7 5
-4 9 0
-10.982
(1.920 kr./ton i mar-
kedspris)
-136
-8.7 65
-7 .194
-6 .524
3 08
-1 .014
37
-1 .345
-1 .246
97
-2 05
10
-2 2 5
3
-2 2 8
0
0
1.7 67
1 .680
1 .508
1 72
82
72
10
4
4
0
-27 0
-2 6 1
-2 3 1
-2 9
-1 0
-7
-3
0
2483
1 77
0
3 37
1 9 68
-4.558
-3 .6 85
-3 82
-4 9 0
-9.47 9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om ministeren vil fremlægge den samfundsøkonomiske beregning opgjort i de enkelte poster herfor, så det bl.a. fremgår, hvor meget "velfærdstabet" ved ikke at køre bil udgør, til transportministeren
2387920_0005.png
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht