Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2385915_0001.png
4. maj 2021
J.nr. 2021 - 3328
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 427 af 15. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvor meget der i gennemsnit er givet i afgiftsreduktion til den enkelte plug-in-hybridbil i forhold til en gennemsnitlig ny dieselbil i 2020, til skatteministeren
2385915_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget der i gennemsnit er givet i afgiftsreduktion til den en-
kelte plug-in-hybridbil i forhold til en gennemsnitlig ny dieselbil i 2020?
Svar
Den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet og Radikale Venstre indførte med
lov nr. 1889 af 29. december 2015 indfasning af registreringsafgift over en periode fra og
med 2016 for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler.
Indfasningen af registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler er efterføl-
gende udskudt af flere omgange og senest med lov nr. 91 af 31-01-2020 (L 90), som S, V,
DF, RV, SF, EL, KF, ALT, NB og LA stemte for.
Således har plug-in hybridbiler i 2019 og 2020 opnået et bundfradrag på 40.000 kr., lige-
som forskellen mellem registreringsafgiften efter daværende regler og gamle regler for op-
gørelse af brændstofeffektivitet blev indfaset med 20 pct. Det var således ikke den sam-
lede registreringsafgift, der var under indfasning. Dieselbiler opnåede i 2019 og 2020 in-
gen særlige afgiftsnedsættelser i form af indfasning og bundfradrag.
På baggrund heraf betaler den gennemsnitlige plug-in hybridbil ca. 83.000 kr. i registre-
ringsafgift med 2020-regler, mens den gennemsnitlige dieselbil betaler ca. 153.000 kr.
Uden afgiftsreduktioner i form af indfasning og bundfradrag ville en gennemsnitlig plug-
in hybridbil betale ca. 191.700 kr. i registreringsafgift,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Gennemsnitlig registreringsafgift, med og uden lempelig indfasning og bundfradrag
Plug-in hybridbiler
Med indfasning og bundfradrag
Fuld indfasning og ingen bundfradrag
Gns. afgiftsreduktion sfa. indfasning
og bundfradrag
83.000
191.700
108.700
Dieselbiler
-
153.000
-
Anm.: Den gennemsnitlige registreringsafgift er baseret på en fremskrivning af det faktiske 2019-salg. Beregningerne er
baseret på 2020-regler med og uden indfasning og bundfradrag til plug-in hybridbiler. Dieselbiler er fuldt indfaset og får in-
gen særlige bundfradrag.
Således udgør den gennemsnitlige afgiftsreduktion sfa. lempelig indfasning og bundfra-
drag ca. 108.700 kr. for plug-in hybridbiler.
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
indgået mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten i december 2020 er aftalepartierne enige om, at en
omlægning af bilafgifterne skal understøtte en øget udbredelse af grønne biler.
Med aftalen nedsættes registreringsafgiften for elbiler og plug-in hybridbiler for at øge sal-
get af grønne biler og derigennem opnå en CO
2
-reduktion på ca. 2,1 mio. ton i 2030. Dog
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvor meget der i gennemsnit er givet i afgiftsreduktion til den enkelte plug-in-hybridbil i forhold til en gennemsnitlig ny dieselbil i 2020, til skatteministeren
2385915_0003.png
bliver afgiftsreglerne mere lempelige for elbiler end for plug-in hybridbiler, hvor nulemis-
sionsbiler udleder 0 gram CO
2
pr. km og lavemissionsbiler udleder under 50 gram CO
2
pr. km.
Partierne bag aftalen er enige om, at det for plug-in hybridbiler bliver den samlede regi-
streringsafgift, der indfases
på samme måde som det i forvejen gælder for elbiler.
Side 3 af 3