Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2389853_0001.png
10. maj 2021
J.nr. 2021 - 3324
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 426 af 15. april 2021 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 426: Spm. om, hvor meget staten har mistet i indtægter for afgiftsnedsættelsen til plug-in-hybridbiler i forhold til en gennemsnitlig dieselbil for henholdsvis 2019 og 2020, til skatteministeren
2389853_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget staten har mistet i indtægter for afgiftsnedsættelsen til
plug-in-hybridbiler i forhold til en gennemsnitlig dieselbil for henholdsvis 2019 og 2020?
Svar
Den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet og Radikale Venstre indførte med
lov nr. 1889 af 29. december 2015 indfasning af registreringsafgift over en periode fra og
med 2016 for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler.
Indfasningen af registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler er efterføl-
gende udskudt af flere omgange og senest med lov nr. 91 af 31-01-2020 (L 90), som S, V,
DF, RV, SF, EL, KF, ALT, NB og LA stemte for.
Således har plug-in hybridbiler i 2019 og 2020 opnået et bundfradrag på 40.000 kr., lige-
som forskellen mellem registreringsafgiften efter daværende regler og gamle regler for op-
gørelse af brændstofeffektivitet blev indfaset med 20 pct. Det var således ikke den sam-
lede registreringsafgift, der var under indfasning. Dieselbiler opnåede i 2019 og 2020 in-
gen særlige afgiftsnedsættelser i form af indfasning og bundfradrag.
På baggrund heraf skønnes den gennemsnitlige afgiftsreduktion sfa. lempelig indfasning
og bundfradrag for en plug-in hybridbil til ca. 108.700 kr., i forhold til en fuld indfaset re-
gistreringsafgift uden bundfradrag, som var gældende for dieselbiler.
Tabel 1. Mindreprovenu sfa. lempelig indfasning og bundfradrag til plug-in hybridbiler.
2019
Gns. afgiftsreduktion pr. plug-in (kr.)
Antal plug-ins (stk.)
Umiddelbart mindreprovenu, (mia.
kr.)
108.700
3.885
0,4
2020
108.700
18.242
2,0
Anm.: Den gennemsnitlige afgiftsreduktion beskriver forskellen mellem registreringsafgiften efter gældende 2020-regler
(som har samme indfasning og bundfradrag for plug-ins som ved 2019-regler) og registreringsafgiften uden indfasning og
bundfradrag.
Kilde: Bilstatistik.dk og egne beregninger.
Der blev indregistreret 3.885 plug-in hybridbiler i 2019 og 18.242 stk. i 2020. På baggrund
af en simpel opskalering skønnes det umiddelbare mindreprovenu sfa. de særlige lempe-
lige indfasnings- og bundfradragsregler for plug-in hybridbiler at udgøre ca. 0,4 mia. kr. i
2019 og ca. 2,0 mia. kr. i 2020.
Det bemærkes dog, at det skønnede provenutab er baseret på det faktiske antal nyregi-
strerede plug-in hybridbiler. Dog må det forventes, at der ville havde været solgt væsentlig
færre plug-in hybridbiler, hvis disse biler havde fået en mindre (eller slet ingen) afgiftsre-
duktion. Det skønnes således, at ved fuld registreringsafgift på plug-in hybridbiler i 2019
og 2020 ville salget havde været markant lavere end det faktiske salg, hvorfor det reelle
mindreprovenu for staten forventes at være en del lavere end det skønnede i tabel 1. Med
andre ord ville det ikke havde været muligt for staten at opkræve et merprovenu på 0,4
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 426: Spm. om, hvor meget staten har mistet i indtægter for afgiftsnedsættelsen til plug-in-hybridbiler i forhold til en gennemsnitlig dieselbil for henholdsvis 2019 og 2020, til skatteministeren
2389853_0003.png
mia. kr. i 2019 og 2 mia. kr. i 2020 ved at have pålagt plug-in hybridbiler fuld registre-
ringsafgift.
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
indgået mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten i december 2020 er aftalepartierne enige om, at en
omlægning af bilafgifterne skal understøtte en øget udbredelse af grønne biler.
Med aftalen nedsættes registreringsafgiften for elbiler og plug-in hybridbiler for at øge sal-
get af grønne biler og derigennem opnå en CO
2
-reduktion på ca. 2,1 mio. ton i 2030. Dog
bliver afgiftsreglerne mere lempelige for elbiler end for plug-in hybridbiler, hvor nulemis-
sionsbiler udleder 0 gram CO
2
pr. km og lavemissionsbiler udleder under 50 gram CO
2
pr. km.
Desuden er partierne bag aftalen enige om, at det for plug-in hybridbiler bliver den sam-
lede registreringsafgift, der indfases
på samme måde som det i forvejen gælder for elbi-
ler.
Side 3 af 3