Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2387744_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del 423), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 423:
Vil ministeren i lyset af de mange hændelser ved Ringvejen ved
Gellerup i Aarhus redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at
stoppe de mange færdselsdrab og uheld, jf. artiklen »Hvorfor
skulle Ida dø?« bragt af TV 2 Østjylland den 13. februar 2021?
Svar:
Regeringen arbejder målrettet på at reducere antallet af dræbte og
tilskadekomne i trafikken og forbedre trafiksikkerheden for alle
trafikantgrupper i Danmark.
Regeringen har blandt andet ønsket at skærpe en række straffe for
de groveste tilfælde af vanvidskørsel. I den sammenhæng er jeg
glad for, at Folketinget den 23. marts 2021 vedtog lovforslag L 127
om en skærpet indsats mod vanvidskørsel. Med lovforslagets ved-
tagelse har politiet fået nye og effektive værktøjer i kampen mod
vanvidskørsel.
Som en del af regeringens tryghedsdagsorden og fokus på at for-
bedre færdselssikkerheden for blandt andet de bløde trafikanter, er
det endvidere blevet undersøgt, hvordan reglerne for fastsættelse
af lokale hastighedsgrænser kan ændres.
Der er den 3. maj 2021 sendt et udkast til ændring af bekendtgø-
relse om lokale hastighedsgrænser og den dertilhørende vejledning
i høring.
Formålet med ændringen af bekendtgørelsen er at udvide kommu-
nernes muligheder for at få fastsat lavere lokale hastighedsgrænser
i byerne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 423: MFU spm. om ministeren, i lyset af de mange hændelser ved Ringvejen ved Gellerup i Aarhus, vil redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at stoppe de mange færdselsdrab og uheld, jf. artiklen »Hvorfor skulle Ida dø?« bragt af TV 2 Østjylland den 13. februar 2021, til transportministeren
2387744_0002.png
Side 2/2
Jeg er også optaget af, at vi har fokus på at få reduceret ulykker,
der opstår som følge af kørsel i påvirket tilstand. Der er i gennem
årene blev gjort meget på dette område, men spirituskørsel er fort-
sat et problem. Jeg har derfor bedt Færdselssikkerhedskommissio-
nen om at undersøge det nærmere og komme med forslag til, hvor-
dan antallet af spirituskørsler kan nedbringes.
Vi ved desværre også, at ca. 3 ud af 4, der omkommer i trafikken,
eller kommer til skade i byer, kommer til skade i krydsulykker.
Derfor har jeg også fokus på netop trafiksikkerheden i kryds.
Det kan i den forbindelse nævnes, at jeg har igangsat et testforsøg
med rødkørselskameraer i Aarhus Kommune, som skal være med
til at afdække, om rødkørselskameraer kan benyttes som et effek-
tivt redskab til at nedbringe ulykker i kryds.
Jeg kan endvidere oplyse, at Vejdirektoratet allerede i 2020 satte
fokus på tryg og sikker indretning af kryds, for at understøtte kom-
munernes trafiksikkerhedsarbejde.
I forhold til det konkrete vejkryds, der henvises til i artiklen, kan
jeg oplyse at, at det er Århus Kommune, som er vejbestyrer for
krydset.
Endelig vil jeg nævne, at regeringen i vores fremlagte infrastruk-
turudspil
”Danmark fremad –
Infrastrukturplan 2035”
lægger op
til en markant styrkelse af færdselssikkerhedsindsatsen. Af hensyn
til de igangværende forhandlinger herom, vil jeg ikke gå nærmere
ind i nærmere initiativer i den sammenhæng.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht