Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Er-
ling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 417:
Vil ministeren redegøre for de problemer, som ministeren omtaler
i TV 2 Fyn angående en ny fremskudt færgehavn ved Tårs på Lol-
land, og vil ministeren endvidere redegøre for, hvordan de proble-
mer kan løses og håndteres, således at den fremskudte færgehavn
kan komme med i infrastrukturaftalen nu til gennemførelse inden
eller senest samtidig med, at Femernforbindelsen er færdig og klar
til indvielse, jf. artiklen »Ingen trafikinvesteringer på Sydfyn: - Jeg
kan ikke skjule, at jeg er skuffet« bragt af TV 2 Fyn den 8. april
2021?
Svar:
Som led i finanslovsaftalen for 2018 gennemførte Sund & Bælt i
2018 en screeningsundersøgelse, hvor forskellige tekniske løsnin-
ger for en fremskudt færgehavn blev undersøgt. En løsning med to
lavbroer og en dæmning, hvor færgehavnen er flyttet 1,06 km tæt-
tere på Langelandskysten, var den løsning, der samlet set blev vur-
deret at være bedst, men den vil ikke umiddelbart kunne sikre
halvtimedrift på overfarten. Screeningsundersøgelsen skønnede
anlægsudgifterne til 1.020 mio. kr. (2018-priser), hvis der ikke an-
lægges en cykelsti, mens anlægsudgifterne er skønnet til 1.120 mio.
kr. (2018-priser), hvis der skal anlægges cykelsti på dæmning/lav-
bro. Begge disse løsninger blev dengang beregnet at medføre et
samfundsøkonomisk nettotab.
Screeningsundersøgelsen viste, at der er miljø- og sejladsmæssige
udfordringer forbundet med projektet. Det drejer sig om blokering
af vandgennemstrømningen igennem Storebælt og Langelandsbæl-
tet ind i og ud af Østersøen samt udfordrende strømforhold ved
indsejlingen til færgelejet i en fremskudt havn. Om disse forhold