Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 398:
I Flextrafik er der en serviceforpligtelse til at foretage kørsel, hvil-
ket er helt rimeligt, da borgerne naturligvis skal transporteres til
sygehus og lignende, når de ikke selv har muligheden. Men finder
ministeren, at det miljømæssigt er rimeligt, at vognmænd under
Flextrafik sendes på kryds og tværs af regionerne for at køre min-
dre lokalture på få kilometer, hvorefter de tomme returnerer til de-
res lokalområde? Der kan nævnes ture fra Sønderjylland til Fyn
/Langeland og mange andre.
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark (Tid) om et svarbidrag. De oplyser følgende, som jeg skal
henholde mig til:
”Trafikselskabernes flextrafik består af en række forskellige kør-
selsordninger, hvor der bruges forskellige vogntyper, som kan ser-
vicere passagerer med meget forskellige behov. Kørslen koordine-
res via et it-system. Flextrafikken er således tilrettelagt på en måde,
der muliggør, at der på hele eller dele af en given vogns rute kan
være forskellige passagerer med, der hver især er visiteret til at
køre på forskellige kommunale eller regionale kørselsordninger.
Passagerne i flextrafikken må derfor generelt acceptere samkørsel
og en vis omvejskørsel. Kommuner og regioner kan dog visitere
borgere med særlige behov til at blive kørt direkte til et bestemmel-
sessted eller kørt som eneste passager alene i en vogn på hele tu-
ren.