Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2385877_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 397:
I den sidste tid er der bragt utallige artikler om forholdene i Flext-
rafik, og om hvordan der tales i håndholdt mobil under kørsel, at
de af trafikselskaberne udleverede tidsplaner for chaufførerne er så
stramme, at der sker overtrædelse i forhold til hastigheder, og at
dette skaber en stor utryghed blandt især ældre borgere. Ligeledes
er chauffører naturligvis ikke tilfreds med disse forhold, men de
møder ingen lydhørhed, når de kontakter
”service”-telefoner
ved
trafikselskaberne, tværtimod bliver chaufførerne bedt om at
”blande
sig udenom”, og mødt med trusler om
”at
få frataget sit
vognforløb”, og dermed sin indtægt. Finder ministeren, at sådanne
forhold er rimelige? Eller mener ministeren, at dette kræver en re-
videring af trafikselskabernes rolle og ansvar i Flextrafik?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark om et svarbidrag. De oplyser følgende, som jeg skal hen-
holde mig til:
”Håndholdt
mobil
Vognmænd og chauffører skal naturligvis til hver en tid overholde
lovgivningen. Hvis et trafikselskab bliver opmærksom på, at en
chauffør, der kører flextrafik for en vognmand på kontrakt med et
trafikselskab, overtræder færdselslovens regel om håndholdte mo-
biltelefoner under kørslen, vil der blive rettet henvendelse til vogn-
manden, som bedes tydeliggøre for chaufførerne, at håndholdt mo-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om ministeren mener, at der skal ske en revidering af trafikselskabernes rolle og ansvar i Flextrafik, til transportministeren
2385877_0002.png
Side 2/2
biltelefoni ikke er tilladt og ikke må forekomme. Eventuelle yderli-
gere sanktioner mellem chaufføren og dennes arbejdsgiver er et
anliggende mellem dem.
Alle klager over chauffører eller vognmænd, der kører flextrafik,
håndteres af det trafikselskab, der modtager klagerne.
Hvis en chauffør giver anledning til alvorlig eller gentagen kritik,
vil trafikselskabet kræve, at den pågældende chauffør fjernes fra
den af kontrakten omfattede kørsel for trafikselskaberne. Det sker
fra tid til anden, at en vognmand bliver bedt om, at en given chauf-
før ikke længere skal køre flextrafik på grund af for mange kunde-
klager eller lignende.
Tidsplaner
Trafikselskabernes kørsel i flextrafik planlægges således, at færd-
selsloven kan overholdes, og der indlægges servicetid i planlægnin-
gen til fx at en chauffør kan hjælpe en passager ind på et sygehus,
til det aftalte venteværelse eller lignende. Trafikselskabernes plan-
lægning sker på baggrund af en dynamisk og GPS-baseret opdate-
ring af beregnede køretider, som tager hensyn til myldretid mv.
Hovedreglen er, at ved forsinkelser skal chaufføren kontakte trafik-
selskabet, som så foretager en opdatering af planlægningen. Det er
ikke korrekt, at trafikselskabernes kørselsplaner tilskynder til over-
trædelser af færdselsloven eller bidrager til en utryg eller usikker
kørsel for passagerne eller andre trafikanter. Trafikselskaberne
lægger stor vægt på, at chaufføren har servicetid til af- og påsæt-
ning af passagerne i flextrafik.
Anklage om manglende lydhørhed og trusler fra trafikselska-
berne
Trafikselskaberne tager alle henvendelser fra chauffører alvorligt,
og truer selvsagt ikke med at fratage kørsel fra en vognmand eller
jobbet fra en chauffør og dermed deres indtægtsgrundlag, såfremt
der er vanskeligheder med at overholde den planlagte tid og/eller
service.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht