Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 397:
I den sidste tid er der bragt utallige artikler om forholdene i Flext-
rafik, og om hvordan der tales i håndholdt mobil under kørsel, at
de af trafikselskaberne udleverede tidsplaner for chaufførerne er så
stramme, at der sker overtrædelse i forhold til hastigheder, og at
dette skaber en stor utryghed blandt især ældre borgere. Ligeledes
er chauffører naturligvis ikke tilfreds med disse forhold, men de
møder ingen lydhørhed, når de kontakter
”service”-telefoner
ved
trafikselskaberne, tværtimod bliver chaufførerne bedt om at
”blande
sig udenom”, og mødt med trusler om
”at
få frataget sit
vognforløb”, og dermed sin indtægt. Finder ministeren, at sådanne
forhold er rimelige? Eller mener ministeren, at dette kræver en re-
videring af trafikselskabernes rolle og ansvar i Flextrafik?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark om et svarbidrag. De oplyser følgende, som jeg skal hen-
holde mig til:
”Håndholdt
mobil
Vognmænd og chauffører skal naturligvis til hver en tid overholde
lovgivningen. Hvis et trafikselskab bliver opmærksom på, at en
chauffør, der kører flextrafik for en vognmand på kontrakt med et
trafikselskab, overtræder færdselslovens regel om håndholdte mo-
biltelefoner under kørslen, vil der blive rettet henvendelse til vogn-
manden, som bedes tydeliggøre for chaufførerne, at håndholdt mo-