Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2385879_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 395:
Trafikselskaberne i Midtjylland og Syddanmark er nu af flere gange
i klagenævnet for udbud blevet dømt for overtrædelse af udbuds-
reglerne med bøder på først 3 mio. kr. og sidenhen på 7 mio. kr.
Derudover må forventes et større millionbeløb i erstatninger til de
vognmænd, der som følge af disse kendelser har mistet kørsel og
derfor vil søge erstatning. Ligeledes er Fynbus blevet pålagt at æn-
dre deres politik med forhøjede bødetakst i 2021 (Fynbus havde
hævet kontrolafgifterne fra de normale 750 kr. til op til 2000 kr.),
således at dette skulle følge gældende regler på området. Hvor
længe vil ministeren, der er ansvarlig for Færdselsstyrelsen og der-
med Trafikselskaberne, acceptere disse lovbrud, uden at det har
konsekvenser, eller giver kommunerne mulighed for at hjemtage
kørsel uden at være tvunget medlem af trafikselskaberne?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark (TiD) om et svarbidrag for så vidt angår de to første dels-
pørgsmål. De oplyser følgende, som jeg skal henholde mig til:
”Sager
ved Klagenævn for Udbud (Midttrafik, Fynbus og Sydtra-
fik)
Trafikselskaberne udbyder flere gange årligt trafik i henhold til
reglerne på området. Det er ikke muligt helt at undgå, at der kan
opstå uenighed om tolkningen af udbudsbetingelserne. Midttrafik,
Sydtrafik og FynBus har i Klagenævnet for Udbud fået kendelser
imod sig i to parallelle sager om fortolkning af et mindstekrav til
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om, hvor længe ministeren, der er ansvarlig for Færdselsstyrelsen og dermed Trafikselskaberne, vil acceptere disse lovbrud, uden at det har konsekvenser, eller giver kommunerne mulighed for at hjemtage kørsel uden at være tvunget medlem af trafikselskaberne, til transportministeren
2385879_0002.png
Side 2/2
vognstørrelse. Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus er ikke enige i ken-
delsen og dens præmisser og har derfor indbragt afgørelserne for
domstolene og har
da sagerne er verserende
ikke mulighed for
at udtale sig nærmere herom.
Kontrolafgift (Fynbus)
I forbindelse med Corona-pandemien blev fordørene i busserne
lukket og billetkontrollen indstillet midlertidigt
begge dele med
henblik på at mindske smitterisikoen. FynBus konstaterede, at sny-
deprocenten steg fra ca. 2,5 til 10 pct., og besluttede at hæve kon-
trolafgiften til 1.200 kr. (2.000 kr. hvis politiet skulle tilkaldes). In-
formationen om den øgede kontrolafgift fremgik af FynBus hjem-
meside og af skilte i busserne, men da den ikke fremgik af de lands-
dækkende rejseregler, blev den øgede kontrolafgift underkendt i
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.
FynBus oplyser, at kontrolafgiften siden den 2. oktober 2020 er til-
bage på 750 kr., og for meget betalt kontrolafgift er tilbagebetalt til
de pågældende passagerer. Det bemærkes, at initiativet havde den
ønskede effekt, at der blev sat fokus på, at det ikke er i orden at
snyde, hvilket betød at andelen uden billet faldt. Andelen, der kø-
rer uden billet, er dog steget til ca. 6,5 pct. efter kontrolafgiften er
tilbage på 750 kr.”
For så vidt det tredje underspørgsmål kan jeg oplyse, at jeg gene-
relt er tilfreds med trafikselskaberne og deres ageren. Der skal na-
turligvis ikke herske tvivl om, at trafikselskaberne skal overholde
lovgivningen, idet jeg dog kan forstå, at der henvises til verserende
sager.
I Transportministeriet har vi en god dialog med trafikselskaberne,
som senest i forbindelse med corona-pandemien har leveret et stor
indsats for at bistå med holde den kollektive transport kørende på
forsvarlig vis, og jeg ser ingen grund til at ændre på den nuværende
organisering, hvor al offentlig servicetrafik i form af almindelige
rutekørsel med bus, flextur og individuel handicapkørsel samt tog-
trafik på privatbanerne skal ske i regi af trafikselskaberne.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht