Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 395:
Trafikselskaberne i Midtjylland og Syddanmark er nu af flere gange
i klagenævnet for udbud blevet dømt for overtrædelse af udbuds-
reglerne med bøder på først 3 mio. kr. og sidenhen på 7 mio. kr.
Derudover må forventes et større millionbeløb i erstatninger til de
vognmænd, der som følge af disse kendelser har mistet kørsel og
derfor vil søge erstatning. Ligeledes er Fynbus blevet pålagt at æn-
dre deres politik med forhøjede bødetakst i 2021 (Fynbus havde
hævet kontrolafgifterne fra de normale 750 kr. til op til 2000 kr.),
således at dette skulle følge gældende regler på området. Hvor
længe vil ministeren, der er ansvarlig for Færdselsstyrelsen og der-
med Trafikselskaberne, acceptere disse lovbrud, uden at det har
konsekvenser, eller giver kommunerne mulighed for at hjemtage
kørsel uden at være tvunget medlem af trafikselskaberne?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark (TiD) om et svarbidrag for så vidt angår de to første dels-
pørgsmål. De oplyser følgende, som jeg skal henholde mig til:
”Sager
ved Klagenævn for Udbud (Midttrafik, Fynbus og Sydtra-
fik)
Trafikselskaberne udbyder flere gange årligt trafik i henhold til
reglerne på området. Det er ikke muligt helt at undgå, at der kan
opstå uenighed om tolkningen af udbudsbetingelserne. Midttrafik,
Sydtrafik og FynBus har i Klagenævnet for Udbud fået kendelser
imod sig i to parallelle sager om fortolkning af et mindstekrav til