Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 394:
Vil ministeren oplyse, om der er lavet en opgørelse over, hvad ad-
ministrationsudgifterne er for Flextrafik i Danmark opgjort for de
enkelttrafikselskaber? Og såfremt der findes en oversigt, vil mini-
steren da udlevere denne dækkende over de sidste 5 år?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark (TiD) om et svarbidrag. De oplyser følgende, som jeg skal
henholde mig til:
”Der
er ikke tidligere udarbejdet en samlet opgørelse over trafiksel-
skabernes administrationsudgifter til flextrafik opgjort for de en-
kelte trafikselskaber.
Af trafikselskabernes årsrapporter fremgår administrationsom-
kostninger som er opgjort af Trafikselskaberne i Danmark i neden-
stående tabel. Det er vigtigt at understrege at administrationsom-
kostningerne opgøres på meget forskellig vis hos de enkelte selska-
ber og tallene kan dermed ikke umiddelbart sammenlignes. Der er
forskel på, hvordan de enkelte trafikselskaber fordeler fællesom-
kostninger (husleje, kontordrift, overhead til fælles personale mv.)
mellem forretningsområder. Der er også væsentlig forskel på,
hvilke opgaver de forskellige trafikselskaber har for kommuner og
regioner. Både med hensyn til omfanget af kørsel, organisering og
rollefordeling. Fx kan planlægningen af fast institutionskørsel ligge
hos trafikselskabet, hos kommunen eller hos vognmanden. Nogle
trafikselskaber har udliciteret deres flextrafik-bestillingscentral
helt eller delvist, mens andre ikke har. Nogle kommuner har valgt