Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2386548_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 394:
Vil ministeren oplyse, om der er lavet en opgørelse over, hvad ad-
ministrationsudgifterne er for Flextrafik i Danmark opgjort for de
enkelttrafikselskaber? Og såfremt der findes en oversigt, vil mini-
steren da udlevere denne dækkende over de sidste 5 år?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark (TiD) om et svarbidrag. De oplyser følgende, som jeg skal
henholde mig til:
”Der
er ikke tidligere udarbejdet en samlet opgørelse over trafiksel-
skabernes administrationsudgifter til flextrafik opgjort for de en-
kelte trafikselskaber.
Af trafikselskabernes årsrapporter fremgår administrationsom-
kostninger som er opgjort af Trafikselskaberne i Danmark i neden-
stående tabel. Det er vigtigt at understrege at administrationsom-
kostningerne opgøres på meget forskellig vis hos de enkelte selska-
ber og tallene kan dermed ikke umiddelbart sammenlignes. Der er
forskel på, hvordan de enkelte trafikselskaber fordeler fællesom-
kostninger (husleje, kontordrift, overhead til fælles personale mv.)
mellem forretningsområder. Der er også væsentlig forskel på,
hvilke opgaver de forskellige trafikselskaber har for kommuner og
regioner. Både med hensyn til omfanget af kørsel, organisering og
rollefordeling. Fx kan planlægningen af fast institutionskørsel ligge
hos trafikselskabet, hos kommunen eller hos vognmanden. Nogle
trafikselskaber har udliciteret deres flextrafik-bestillingscentral
helt eller delvist, mens andre ikke har. Nogle kommuner har valgt
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om der er lavet en opgørelse over, hvad administrationsudgifterne er for Flextrafik i Danmark opgjort for de enkelt trafikselskaber, til transportministeren
2386548_0002.png
Side 2/3
selv at have trafik- og køreplanlæggere ansat, mens andre lader tra-
fikselskabet løse al trafik- og køreplanlægning. I trafikselskabernes
omkostninger indgår blandt andet bidrag til FlexDanmark, der er
en fælles it-virksomhed, der understøtter flextrafikken på tværs af
landet.
Det kræver indgående kendskab til trafikselskabernes bogføring at
udlede, hvor grænsen mellem driftsudgifter og administrationsud-
gifter går, og Movias anvendelse af begrebet ”øvrige driftsudgifter”
i stedet for administrationsudgifter er et resultat af dette forhold.
For at sætte de administrative omkostninger i perspektiv, er vist
bruttoomkostningerne for kørselsordningerne under flextrafik.
Herudover skal man naturligvis være opmærksom på tilvæksten af
opgaver for regioner og kommuner og dermed passagerer i perio-
den.
Tabel 1: Administrationsomkostninger til flextrafik (mio. kr.)*
2016 2017 2018 2019 2020
FynBus
Midttrafik
Movia
NT
Sydtrafik
Region Syddanmark
1
I alt
Bruttoomkostninger for
flextrafiks kørselsord-
ninger
19,8
24,3
59,4
27,1
13,7
13,1
157,4
1.367
16,4
26,1
63,8
27,1
16,6
14,0
164
1.358
16,8
30,7
72,5
28,5
17,5
14,5
180,5
1.423
16,7
32,3
71,5
29,6
19,4
15,1
184,6
1.462
17,0
33,2
79,6
29,4
20,7
18,2
198,1
1.348
* Der
er forskel på hvordan de enkelte trafikselskaber fordeler fællesom-
kostninger (husleje, kontordrift, overhead til fælles personale mv.) mellem
forretningsområder.
Af Deloittes rapport
’Kortlægning og analyse af befordringsordnin-
ger’ udarbejdet i 2012 for Finansministeriet,
fremgår blandt andet
om administrative omkostninger, ’at
trafikselskaberne løfter dele
af de administrative opgaver hos både vognmænd og kommu-
ner/regioner.’ Endvidere at ’en øget volumen vil i sig selv kunne re-
ducere både marginal- og gennemsnitsomkostningerne yderligere
1
Region Syddanmarks patientbefordring driftes af begge regionens trafik-
selskaber, men i én aftale, som afregnes via Sydtrafik. Region Syddanmark
er derfor opgjort separat og er ikke inkluderet i tallene for FynBus og Syd-
trafik.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 394: Spm. om der er lavet en opgørelse over, hvad administrationsudgifterne er for Flextrafik i Danmark opgjort for de enkelt trafikselskaber, til transportministeren
2386548_0003.png
Side 3/3
som følge af de observerede stordriftsfordele’
(s. 19). Deloitte kon-
kluderer, at der ikke er ’tvivl om, at trafikselskabernes kørselsplan-
lægningssystem i kombination med stor kørselsvolumen muliggør
en mere effektiv varetagelse, end den kommunerne selv kan reali-
sere’ (s.19).
Rapportens konklusioner indgik i statens økonomiaftale med KL i
2013, hvoraf fremgår, at ”udgifterne til de kommunale befordrings-
ordninger vil kunne reduceres med i størrelsesordenen 430 mio.
kr. årligt” pga. ”lavere kørselspriser via mere effektive udbud, samt
at kørslen kan tilrettelægges og planlægges bedre i trafikselska-
berne.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht