Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2385870_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 393:
I COWI-rapporten
”Omkostninger
ved persontransport under for-
skellige overenskomster” fra juni 2018 kan man læse, at timeløn-
nen til chauffører ligger mellem 183 kr. og 197 kr., dertil skal man
oveni lægge omkostninger til køretøjet, og så vil timeomkostnin-
gerne på bilen totalt være mellem 247 kr. til 261 kr. Omfanget af
accept af timepriser i vognforløb indikerer, at der ikke kan være
tale om, at vognmænd selv har planer om at køre med sin bil på
alle de tilbudte vognforløb. Hvordan kan trafikselskaberne i god
tro acceptere bud ned til 200 kroner i timen på kørsel i Flextrafik,
der reelt vil gøre det umuligt for en vognmand at betale løn efter en
af de landsdækkende overenskomster?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark (TiD) om et svarbidrag. De oplyser følgende, som jeg skal
henholde mig til:
”Prisen
på 200 kroner pr. time er et enkelttilfælde fra en kom-
mune, hvor en vognmand har en beredskabskontrakt. Vognman-
den modtager et fast beløb for beredskabet. Eventuel omsætning i
flextrafik bidrager til yderligere at dække vognmandens omkost-
ninger, så overskuddet på beredskabskontrakten øges. FynBus op-
lyser, at øvrige tilbud fra samme vognmand på samme vogntype
ligger på 258 kr. pr. time eller derover.
Trafikselskaberne har ikke fastsat en minimumspris for kørslen, da
der er tale om et meget konkurrencepræget marked med et statsligt
tilladelsessystem, der utvetydigt beskriver, hvordan chaufførernes
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om, hvordan trafikselskaberne i god tro kan acceptere bud ned til 200 kroner i timen på kørsel i Flextrafik, der reelt vil gøre det umuligt for en vognmand at betale løn efter en af de landsdækkende overenskomster, til transportministeren
2385870_0002.png
Side 2/2
løn- og arbejdsvilkår ikke må være ringere, end de vilkår der er be-
skrevet i overenskomsterne på området, jf. § 10 i taxiloven. Dette
forventes yderligere tydeliggjort som følge
af ’Aftale om justering
af
taxiloven
m.v.’ fra 16. marts 2021.
Det følger af aftalen, at der skal
udarbejdes en vejledning til fortolkning af overenskomstbestem-
melsen i § 10 i taxiloven. Endvidere fremgår det af aftalen, at § 10 i
taxiloven fremover også skal finde anvendelse på tilladelser ud-
stedt efter den tidligere taxilov.
Vognmænd, der udfører kørsel for trafikselskaberne, skal have en
tilladelse. Færdselsstyrelsen udsteder tilladelserne og er kontrol-
myndighed. En af forudsætningerne for at få og bevare en tilladelse
er, at taxilovens krav om, at løn- og arbejdsvilkår skal følge ni-
veauet i en landsdækkende, repræsentativ overenskomst.
Dette betyder, at virksomheder, der har ansat chauffører, skal
sikre, at vilkårene for blandt andet løn, arbejdstid, pension, opsi-
gelse, ferie, sygdom, og barsel, skal være mindst lige så gode som
de vilkår, der er fastsat for samme arbejde i henhold til kollektive
landsdækkende overenskomster for fagområder omfattet af taxilo-
ven.
Færdselsstyrelsen, der er myndighed på området, har udarbejdet
en temaside om løn-
og arbejdsvilkår, og heraf fremgår, at ”Hvis
virksomheden angiver at ville følge en overenskomst, som ikke er
indgået af en af de mest repræsentative parter på området, sender
styrelsen den pågældende overenskomst i høring ved ovennævnte
overenskomstparter.
Som supplement til Færdselsstyrelsen tilsyn har trafikselskaberne
tiltag, der bidrager til at understøtte overholdelsen af de krav, sel-
skaberne stiller i de udbudte kontrakter vedr. løn- og arbejdsvilkår
blandt andet ved inddragelse af relevante arbejdsmarkedsparter i
konkrete sager samt i kontrolpaneler, hvor der udtages stikprøver
og gennemgås bl.a. lønsedler og ansættelsesbreve
hos operatører.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht