Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 393:
I COWI-rapporten
”Omkostninger
ved persontransport under for-
skellige overenskomster” fra juni 2018 kan man læse, at timeløn-
nen til chauffører ligger mellem 183 kr. og 197 kr., dertil skal man
oveni lægge omkostninger til køretøjet, og så vil timeomkostnin-
gerne på bilen totalt være mellem 247 kr. til 261 kr. Omfanget af
accept af timepriser i vognforløb indikerer, at der ikke kan være
tale om, at vognmænd selv har planer om at køre med sin bil på
alle de tilbudte vognforløb. Hvordan kan trafikselskaberne i god
tro acceptere bud ned til 200 kroner i timen på kørsel i Flextrafik,
der reelt vil gøre det umuligt for en vognmand at betale løn efter en
af de landsdækkende overenskomster?
Svar:
Da det er trafikselskaberne, der er ansvarlige for flextrafikken på
vegne af kommuner og regioner, har jeg bedt Trafikselskaberne i
Danmark (TiD) om et svarbidrag. De oplyser følgende, som jeg skal
henholde mig til:
”Prisen
på 200 kroner pr. time er et enkelttilfælde fra en kom-
mune, hvor en vognmand har en beredskabskontrakt. Vognman-
den modtager et fast beløb for beredskabet. Eventuel omsætning i
flextrafik bidrager til yderligere at dække vognmandens omkost-
ninger, så overskuddet på beredskabskontrakten øges. FynBus op-
lyser, at øvrige tilbud fra samme vognmand på samme vogntype
ligger på 258 kr. pr. time eller derover.
Trafikselskaberne har ikke fastsat en minimumspris for kørslen, da
der er tale om et meget konkurrencepræget marked med et statsligt
tilladelsessystem, der utvetydigt beskriver, hvordan chaufførernes