Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 391:
Med vedtagelsen af L 127
–
ændring af færdselsloven (skærpet ind-
sats mod vanvidskørsel) risikerer tredjeparter konfiskation af køre-
tøjer benyttet til vanvidskørsel. Vil ministeren sikre, at der hurtigst
muligt udarbejdes en vejledning om hvilke oplysninger, virksom-
heder, der rutinemæssigt udlejer og udlåner biler til kunder af kor-
tere varighed, f.eks. bilforhandlere, autoværksteder og delebilstje-
nester, bør indhente for at undgå konfiskation af virksomhedens
køretøjer? Dette er særlig vigtigt i forbindelse med prøvekørsler og
udlån af værkstedsbiler.
Svar:
Med de ændringer af færdselsloven, der netop er trådt i kraft den
31. marts 2021, følger det af færdselslovens § 132 a, stk. 2, 1. pkt., at
der skal ske konfiskation af køretøjer anvendt til vanvidskørsel al-
lerede i førstegangstilfælde. Dette gælder også i tilfælde, hvor køre-
tøjet ikke er ejet af føreren selv, f.eks. fordi køretøjet er leaset, lejet
eller udlånt.
I tilfælde, hvor køretøjet føres af en anden person end køretøjets
ejer, følger det imidlertid af § 133 a, stk. 2, 2. pkt., at konfiskation
ikke kan ske, hvis det vil være uforholdsmæssigt indgribende for
køretøjets ejer, navnlig henset til ejerens mulighed for at kunne
vide, at køretøjet ville blive anvendt ved vanvidskørsel, og for at
tage alle rimelige skridt til at sikre sin økonomiske stilling i anled-
ning af overdragelsen af køretøjet til den anden person.
Det fremgår af forarbejderne til lovændringen, at der ved bedøm-
melsen af, om konfiskationen må anses for uforholdsmæssigt ind-
gribende, under alle omstændigheder vil skulle anlægges en hel-
hedsvurdering af sagens samlede omstændigheder.