Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2370134_0001.png
TALEMANUSKRIPT
[Dato]
Talepapir til brug for samråd den 6. april 2021
om forudsætninger bag den grønne mobilitets-
plan
Samrådsspørgsmål G:
[Vil ministeren i et lukket samråd forud for de kommende trafikfor-
handlinger redegøre for, hvilke parametre regeringen lægger til
grund for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk ef-
fekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, herunder med hensyn
til landstrafikmodel, CO2 og diskonto?
Og vil ministeren redegøre for de ændringer i beregningsgrundlag
og forudsætninger, som regeringen måtte have iværksat?]
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V) og
Niels Flemming Hansen (KF).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0002.png
Side 2/16
Besvarelse
Indledende be-
mærkning
Tak for spørgsmålet. Jeg er rigtig glad for
denne anledning til at stille skarpt på det
beregningsgrundlag, der kommer til at ligge
til grund for de kommende forhandlinger
forhandlinger som jeg ser meget frem til.
Indledningsvis skal det slås fast, at bereg-
ningsforudsætningerne til brug for sam-
fundsøkonomiske analyser fastlægges i de
forskellige fagministerier, der kommer med
deres anbefalinger på baggrund af faglige
vurderinger.
Herved sikres et fagligt funderet og konsi-
stent sammenligningsgrundlag på tværs af
områder, når der udføres samfundsøkono-
miske vurderinger. Dette er altså også til-
fældet ved de samfundsøkonomiske bereg-
ninger, der udarbejdes til de kommende in-
frastrukturforhandlinger.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0003.png
Side 3/16
Jeg vil dog meget gerne redegøre for hvilke
konkrete parametre, der indgår i beregnin-
gerne og for betydningen af disse for sam-
fundsøkonomien i de typiske infrastruktur-
projekter.
Først vil jeg gerne helt kort genopfriske for
udvalget, hvordan de samfundsøkonomiske
analyser af infrastrukturprojekter udarbej-
des.
Metoden er forankret i forskningsverdenen
og udviklet over en længere årrække. Og
den udvikles fortsat, så vi hele tiden har det
mest opdaterede og bedst mulige beslut-
ningsgrundlag, når vi træffer beslutninger
om investeringer i infrastruktur.
Overordnet set gennemføres beregningerne
i en række trin, der belyser dels anlægsom-
kostningerne og dels konsekvenserne af de
efterfølgende trafikale ændringer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0004.png
Side 4/16
Anlægsudgifterne er opgjort i overensstem-
melse med principperne i Ny Anlægsbud-
gettering, der tager højde for de risici, der
er forbundet med de konkrete vurderinger.
Derefter bestemmes de trafikale effekter.
Trafikale grund-
lag
Her påvirker nye vej- og baneprojekter dan-
skernes rejsemønstre og dermed trafikken.
En analyse af de trafikale effekter udgør
derfor også det primære grundlag for den
samfundsøkonomiske analyse. De trafikale
analyser vil ofte være gennemført ved brug
af Landstrafikmodellen eller andre trafik-
modeller. Der kan også være tale om analy-
ser på baggrund af for eksempel trafiktæl-
linger eller passagerprognoser.
De trafikale analyser opgør de trafikale kon-
sekvenser ved de enkelte projekter. Det vil
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0005.png
Side 5/16
sige ændringer i for eksempel rejsetid, an-
tallet af trafikanter og effekten på trængslen
eller tilbagelagte kilometer. Men for eksem-
pel også overflytning til eller fra den kollek-
tive transport eller cykel.
Eksterne effekter
(Miljø- og klima)
På baggrund af de trafikale effekter bereg-
ner man de miljø- og klimamæssige konse-
kvenser. Til det formål har Vejdirektoratet
udviklet en særlig model for vejtrafikken,
ENVI, der blandt andet tager højde for, at
der er forskellige udledninger ved forskel-
lige hastigheder.
I de tilfælde, hvor der ikke foreligger meget
detaljeret viden om hastigheder, er det også
muligt at foretage beregninger direkte på
baggrund af for eksempel ændringer til
transportarbejdet ved hjælp af enhedspri-
ser. På den baggrund er det muligt at op-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0006.png
Side 6/16
gøre de enkelte projekters samlede ændrin-
ger i CO2-ækvivalenter og påvirkningen af
luftforureningen.
For jernbaneprojekter opgøres de miljø- og
klimamæssige effekter ud fra den afledte
overflytning til og fra vejtrafikken, ændrin-
gen i kørte km, samt eventuelt overgang fra
diesel til el. Det sidstnævnte vil for eksem-
pel være tilfældet for projekter med batteri-
tog.
Herefter bruger man de effekter, man har
fra de trafikale vurderinger og de miljø-
mæssige konsekvenser til, sammen med de
transportøkonomiske enhedspriser, at be-
regne den samlede samfundsøkonomi.
Transportøkono-
miske enhedspri-
ser
Enhedspriserne, der er en hjørnesten i den
samfundsøkonomiske metode på transport-
området, består for eksempel af tidsværdier
for den sparede tid i trafikken, de
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0007.png
Side 7/16
sundhedsmæssige gevinster ved flere tilba-
gelagte km på cykelstierne eller sundheds-
effekter ved ændret luftkvalitet eller støjbe-
lastning.
Enhedspriserne afspejler den nyeste viden
på de enkelte områder og vedligeholdes og
opdateres løbende af DTU efter aftale med
Transportministeriet.
TERESA
De trafikale, miljø- og klimamæssige effek-
ter og enhedspriserne indgår som de pri-
mære input i Transportministeriets model
for samfundsøkonomiske analyser, TE-
RESA.
TERESA beregner herefter nettonutidsvær-
dien, som er et udtryk for de samlede sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, ved det
givne tiltag. TERESA beregner dog også den
interne forrentning, CO2-skyggeprisen og
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0008.png
Side 8/16
nettogevinsten pr. offentlig omkostnings-
krone.
Alle de projekter, der indgår i forhandlings-
materialet, er beregnet på baggrund af de
nyeste og mest opdaterede enhedspriser og
i den seneste version af TERESA.
Der er den seneste tid foretaget nogle væ-
sentlige ændringer i TERESA, som I har
spurgt ind til, og som jeg gerne vil redegøre
nærmere for.
Diskonterings-
renten
Den væsentligste ændring er den seneste
opdatering af diskonteringsrenten.
Finans-
ministeriet sænkede denne i januar 2021
med et �½ pct. point for beregningsperio-
den. Baggrunden for ændringen er en vur-
dering af, at de langsigtede renter fremad-
rettet forventes lavere end hidtil forudsat.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0009.png
Side 9/16
Dette trækker entydigt i retning af, at flere
infrastrukturprojekter nu vil være sam-
fundsøkonomisk rentable. En lavere dis-
konteringsrente vil medføre, at den interne
rente, der skal til for at sikre en positiv net-
tonutidsværdi også falder. I de fleste til-
fælde vil den også falde med ca. �½ procent
point.
Diskonteringsrenten fastsættes af Finans-
ministeriet og anvendes i TERESA, der er
en regnearksmodel, hvor der relativt hurtigt
kan foretages nye beregninger. Alle under-
søgte projekter, er beregnet på baggrund af
den nye diskonteringsrente i den seneste
version af TERESA.
CO2-priser
Den anden større ændring vedrører CO2-
prisen. Finansministeriet indførte i efter-
året 2020 et krav om, at der i alle sam-
fundsøkonomiske beregninger også skal
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0010.png
Side 10/16
præsenteres beregninger med en alternativ
CO2-pris samt præsenteres skyggepriser for
det pågældende initiativ.
Konkret betyder dette, at der i alle beslut-
ningsgrundlag, hvori der indgår beregnin-
ger af samfundsøkonomien, også præsente-
res en beregning baseret på den CO2-pris,
som Klimarådet har anbefalet samt en CO2-
skyggepris for det betragtede projekt.
Klimarådets pris på ca. 1.500 kr. pr ton er
Klimarådets skøn for de marginale omkost-
ninger for de omstillingselementer, der skal
bruges for at indfri 70-procentsmålet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0011.png
Side 11/16
Der vil altså være tale om et supplement til
de beregninger, vi allerede kender, der ta-
ger udgangspunkt i CO2-kvoteprisen og
Danmarks internationale forpligtigelser.
Disse nye beregninger vil altså konsekvent
blive præsenteret i det materiale, der vil
blive fremlagt.
I forhold til at der i beslutningsgrundlaget
nu også indgår beregninger, der afspejler en
højere CO2-pris, har jeg også fulgt debat-
ten, og noteret mig, at det har affødt en be-
kymring for, om de nye beregninger mere
eller mindre systematisk vil kunne trække
tæppet væk under samfundsøkonomien for
vejprojekter.
Til det vil jeg sige, at det ikke er vurderin-
gen, at beregninger med den højere CO2-
pris vil rykke væsentligt på konklusionerne
for ret mange projekter.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0012.png
Side 12/16
For eksemplets skyld vil jeg nævne den nye
samfundsøkonomiske analyse af den tredje
limfjordsforbindelse. Den er baseret på den
nyeste version af Landstrafikmodellen og
med de ændringer til diskonteringsrenten
som er nævnt ovenfor. I det konkrete pro-
jekt medfører beregninger med en højere
CO2-pris en ændring i den interne rente på
0,1 procent point.
Landstrafikmo-
dellen
I forhold til spørgsmålet om Landstrafik-
modellen kan jeg oplyse, at Landstrafikmo-
dellen er blevet opdateret og forbedret, og
at flere projekter er beregnet på den nye
version. Landstrafikmodelberegninger er til
gengæld beregninger, der er meget tidskræ-
vende at gennemføre. Der kommer løbende
nye versioner af Landstrafikmodellen, og
sådan vil det formentlig være de næste
mange år
vi bliver heldigvis hele tiden
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0013.png
Side 13/16
klogere på, hvordan vi bedst regner på disse
ting.
Et mere nuance-
ret beslutnings-
grundlag
Endelig så er, og har det, altid været sådan,
at politiske beslutninger i sidste ende er et
spørgsmål om politiske prioriteringer. Der-
for mener jeg også, at beregningerne sup-
plerer og beriger materialet, så vi får et
mere nuanceret beslutningsgrundlag at for-
handle på baggrund af.
Jeg kan betrygge de to spørgere med
at
der er et stort fokus på at sikre sammenlig-
nelighed og gennemsigtighed.
Den beskrevne metode og de anvendte nøg-
letal på transportområdet hviler på et solidt
grundlag, som er udviklet over en længere
årrække, løbende opdateret og revideret
gennem mindre og større projekter af eks-
terne konsulenter og forskningsmiljøer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0014.png
Side 14/16
Især DTU’s
afdeling for
transport og sam-
fundsøkonomi har været en drivende kraft i
udviklingen af metoden.
Ændringer
Der bliver, som jeg har været inde på, lø-
bende foretaget forbedringer, opdateringer
og revideringer af det nuværende model-,
data- og metodegrundlag. De Transport-
økonomiske Enhedspriser vedligeholdes og
opdateres af DTU efter aftale med Trans-
portministeriet. Der er i den seneste opda-
tering af enhedspriserne eksempelvis fore-
taget en ændring af metoden bag opgørel-
sen af de eksterne omkostninger for cyk-
ling, der har medført en ret markant opju-
stering af sundhedsgevinsterne. Den ge-
vinst, der indgår i de samfundsøkonomiske
beregninger, er på baggrund af den nyeste
viden mere end fordoblet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0015.png
Side 15/16
En anden opdatering, som har haft betyd-
ning for CO2-udledning fra trafikken er, at
den seneste aftale om grøn omstilling af vej-
transporten er medtaget i beregningsgrund-
laget. Det har løftet antallet af nul- og lave-
missionsbiler til 775.000 i beregningerne i
2030.
Et bredt, sam-
menlignet og
gennemsigtigt
grundlag for for-
handlingerne
Jeg kan til slut opsummere, at der gøres et
stort arbejde for at sikre sammenlignelig-
hed og gennemsigtighed i de samfundsøko-
nomiske beregninger, og sikre at beregnin-
gerne bliver udarbejdet inden for de gæl-
dende retningslinjer og vejledninger på om-
rådet.
Afslutningsvist vil jeg sige, at jeg ser frem
til, at komme i gang med forhandlingerne.
Jeg håber, vi kan lande en bred politisk af-
tale, så vi kan sikre en langsigtet plan. Jeg
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 6/4-21 om parametre for beregning af en sammenlignelig samfundsøkonomisk effekt af de mulige trafikinvesteringsprojekter, til transportministeren
2370134_0016.png
Side 16/16
håber, at dagens møde kan være med til, at
kaste lys over de spørgsmål, der er stillet.