Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 386:
Vil ministeren oplyse, hvad der bliver de forventede konsekvenser
af regeringens forslag om at give kommuner lovhjemmel til at
iværksætte bilfri søndage, herunder med hensyn til mulighederne
for borgere bosiddende i Hovedstadsområdet og på det øvrige Sjæl-
land til om søndagen at deltage i kulturelle aktiviteter, restaurant-
besøg, besøg i Tivoli og sportsbegivenheder m.v. i København,
samt mulighederne for at handle i de københavnske butikker?
Endvidere bedes ministeren oplyse de forventede konsekvenser af
forslaget for kulturlivet, attraktioner, restauranter og butikker m.v.
i Københavns Kommune.
Svar:
Regeringen har med udspillet
Danmark fremad
–
Infrastruktur-
plan 2035
foreslået en ændring af færdselsloven, således at kom-
munerne får adgang til selv at indføre bilfrie gader i landets største
byer. Regeringens opfordring er, at kommunerne anvender en mo-
derniseret lovgivning til at etablere bilfri gader i afgrænsede geo-
grafiske områder, hvor dette kan forsvares ud fra et trafikalt per-
spektiv.
Initiativet er afgrænset til søndage mellem klokken 9.00-21.00 og
skal ske under hensyntagen til lokale borgeres mulighed for at
komme til og fra deres bopæl.
Formålet med forslaget er at sikre en ny udnyttelse af byrummet,
hvor der i højere grad gives plads til kulturelle aktiviteter såsom
markeder, udeservering, gågader og aktiviteter for børn om sønda-
gen, hvor de trafikale behov er mindre, og hvor der således er plads
til at benytte en beskeden del af vejnettet til disse aktiviteter.