Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2387218_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 385:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra Borgerbevægel-
sen.dk's foretræde for udvalget den 6. april 2021 om 3. Limfjords-
forbindelse, jf. TRU alm. del - bilag 252?
Svar:
Jeg er meget bevidst om, at spørgsmålet om en 3. Limfjordsforbin-
delse optager mange borgere og giver anledning til megen debat i
Nordjylland. Det gør det
naturligvis, fordi en ny fjordforbindelse er
et meget vigtigt projekt for Nordjylland.
Med regeringens infrastrukturudspil
Danmark fremad
har vi lagt
op til at prioritere en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjeførin-
gen i overensstemmelse med den politiske aftale fra 2014 mellem
den daværende SR-regering, V, DF, LA og K. Jeg noterer mig sam-
tidig, at Egholmlinjen er den linjeføring, de nordjyske kommuner
og Region Nordjylland foretrækker.
Vejdirektoratet har siden 2019 genbesøgt VVM-undersøgelsen, så
der nu foreligger et opdateret plangrundlag for Egholmlinjeførin-
gen. Der er blandt andet foretaget et grundigt eftersyn af trafikbe-
regninger, miljøvurderinger og afværgeforanstaltninger.
Støj fra vejene er et væsentligt samfundsproblem, som berører
mange mennesker langs statsvejene. Jeg er derfor meget opmærk-
som på udfordringen og stærkt optaget af at finde løsninger, som
kan reducere støjen. Som led i anlægget af en 3. Limfjordsforbin-
delse er der planlagt opsætning af over 5 km støjskærme langs Eg-
holmlinjen, som Vejdirektoratet har beregnet vil føre til en reduk-
tion i den samlede støjbelastning i korridoren omkring Egholmlin-
jen. I den øvrige del af Aalborg vil trafikaflastningen fra en 3. Lim-
fjordsforbindelse også give anledning til vis støjreduktion.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om kommentar til præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse, til transportministeren
2387218_0002.png
Side 2/2
I forhold til den trafikale afvikling så vurderer Vejdirektoratet, at
en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen vil aflaste Limfjordstun-
nelen med ca. 23.000 køretøjer i døgnet svarende til en reduktion
på 24 procent sammenlignet med en situation uden en 3. Lim-
fjordsforbindelse. Forbindelsen vil forbedre fremkommeligheden
over Limfjorden til og fra Vendsyssel, i Aalborg, Nørresundby og
det nærmeste opland samt reducere de trafikale konsekvenser ved
trafikuheld og andre ikke-planlagte hændelser blandt andet under-
støttet af et nyt trafikledelsessystem.
Såfremt trafikken Limfjordstunnelen på et tidspunkt efter anlæg af
en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen er steget så meget, at der
igen opstår fremkommelighedsproblemer, vurderer Vejdirektora-
tet, at en større del af trafikken fra E39 Hirtshalsmotorvejen vil be-
nytte Egholmforbindelsen i stedet for Limfjordstunnelen.
For så vidt angår en østlig løsning med et rør og reversible vognba-
ner, og hvorfor en sådan løsning ikke vurderes som tilstrækkeligt
fremtidssikret, skal jeg henvise til mit svar på TRU spørgsmål 324
af 12. april 2021.
Givet de aktuelle forhandlinger med Folketingets partier om en
langsigtet aftale om fremtidens transportinfrastruktur, vil jeg af-
holde mig fra uden for forhandlingerne at kommentere yderligere
på konkrete projektforslag.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht