Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2380929_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 384:
Vil ministeren oplyse, om der er potentiale for at styrke økonomien
i Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord, ved at administra-
tionen af forbindelsen lægges direkte ind under Sund & Bælt? Og
vil ministeren i givet fald oplyse, hvor stort potentialet skønnes at
være?
Svar:
Sund & Bælt varetager i dag en række væsentlige og omkostnings-
tunge opgaver for den selvstændige offentlige virksomhed (SOV)
Fjordforbindelsen Frederikssund. Sund & Bælts datterselskab Bro-
Bizz Operatør A/S har ansvaret for den daglige drift af betalingsan-
lægget og varetager opgaven med at inddrive betaling for passage
på forbindelsen. Sund & Bælt varetager også rollen som finansfor-
valter for virksomheden (SOV) Fjordforbindelsen Frederikssund.
Vejdirektoratet er forretningsfører og varetager den daglige admi-
nistration. Rollen som forretningsfører indebærer hovedsageligt at
bistå bestyrelsen i dens opgavevaretagelse samt at varetage den
daglige drift af virksomheden. Der vurderes at være en stordrifts-
fordel i, at forretningsførerfunktionen er en integreret del af Vejdi-
rektoratets øvrige aktiviteter, og at virksomheden derved drager
nytte af de eksisterende kompetencer og ressourcer hos Vejdirekto-
ratet.
Der er ingen medarbejdere ansat i virksomheden (SOV) Fjordfor-
bindelsen Frederikssund, da Vejdirektoratet i henhold til § 10, stk.
7, i lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund stiller det
nødvendige antal medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed
for varetagelse af Fjordforbindelsen Frederikssunds virksomhed.
Forretningsførerfunktionens placering i Vejdirektoratet understøt-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om der er potentiale for at styrke økonomien i Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord, ved at administrationen af forbindelsen lægges direkte ind under Sund & Bælt, til transportministeren
2380929_0002.png
Side 2/2
ter herudover en løbende dialog og mindsker omkostninger til ko-
ordinering af grænseflader mellem virksomheden og Vejdirektora-
tet.
På den baggrund vurderer jeg umiddelbart ikke, at der vil være et
væsentligt økonomisk potentiale i at flytte administrationen af for-
bindelsen til Sund & Bælt.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht