Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2289896_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. november 2020
2020-8483
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28.oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 39:
Vil ministeren oplyse Folketinget om, hvilke konkrete forhold der har ændret
sig, siden Banedanmark i 2018 i sin årlige netredegørelse fremlagde, at stræk-
ningen Padborg-Tinglev har opbrugt sin makskapacitet (UIC-standard) og så
frem til udmeldingen den 19. august 2020 i JydskeVestkysten, jf. artiklen ”En-
keltsporet sønderjysk jernbane kan rumme 40 procent flere tog, før grænsen er
nået” bragt i JydskeVestkysten d. 19. august 2020?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”De
tidligere opgørelser i netredegørelsen, herunder den for 2018, var opgjort
med udgangspunkt i den værst belastede time, hvor UICs anbefaling for en
strækning med blandet passager- og godstrafik er på maksimalt 75 pct. Anbe-
falingen er dog for dobbeltsporede strækninger. Der findes ingen anbefaling
fra UIC om maksimal kapacitetsudnyttelse for enkeltsporede strækninger,
hvor kapacitetsudnyttelsen generelt ligger over 75 pct.
De gældende netredegørelser fra og med netredegørelse for 2020 angiver
også kapacitetsbelastningen med udgangspunkt i den værst belastede time ud
fra UIC-metoden med angivelse af procentvise intervaller, men kun for dob-
beltsporede strækninger.
UIC-metoden er primært rettet mod dobbeltsporede strækninger, og efter Ba-
nedanmarks vurdering giver det derfor ikke mening udelukkende at anvende
denne i forhold til enkeltsporede strækninger. Banedanmark har i netredegø-
relsen af samme årsag valgt ikke at angive en kapacitetsbelastning på enkelt-
sporede strækninger. Kapacitetsbelastningen på en enkeltsporet strækning
kan kun opgøres ved at udarbejde en køreplan og opgøre det tilgængelige an-
tal kanaler til togtransport og dermed den ledige kapacitet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvilke konkrete forhold der har ændret sig, siden Banedanmark i 2018 i sin årlige netredegørelse fremlagde, at strækningen Padborg-Tinglev har opbrugt sin makskapacitet (UIC-standard), til transportministeren
2289896_0002.png
Side 2/2
Banedanmark har for så vidt angår strækningen Tinglev-Padborg valgt at
opgøre kapacitetsbelastningen på baggrund af et helt døgn i stedet for den
værst belastede time. Der vil således være timer i døgnet, hvor alle køreplans-
kanaler er opbrugt, men også flere timer (særligt i ydertidspunkter og uden
for myldretiden), hvor der er ledig kapacitet, og der derfor kan indsættes flere
tog.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht