Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2374288_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Gladsaxe Kommunes borgmester
Tine Græse.
Spørgsmål nr. 377:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 25/3-21 fra Gladsaxe
Kommune vedrørende udbygning af Hillerødmotorvejen mellem
M3 og Ring 4, jf. TRU alm. del - bilag 244?
Svar:
Der henvises i spørgsmålet til TRU alm. del
bilag 244, som om-
handler et brev fra Trine Græse, borgmester i Gladsaxe Kommune,
vedrørende udbygningen af Hillerødmotorvejen ml. M3 og Ring 4.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Vejdirektoratet
er meget opmærksomme på den støjbelastning,
som trafikken på statens veje medfører. Det gør sig også gældende
for planerne for udvidelse af Hillerødmotorvejen ml. M3 og Ring 4,
hvorfor der i projektforslaget også er indlagt en række støjforbed-
ringer langs vejen, hvor der i dag ikke er støjafskærmning.
Til spørgsmålet omkring evt. VVM-pligt for planerne på stræknin-
gen, kan det oplyses, at det beror på en konkret afvejning af et pro-
jekt, om der skal gennemføres VVM. Reglerne for Vejdirektoratets
planlægning og VVM-vurdering af vejprojekter findes i Vejloven.
Vejdirektoratet har i denne konkrete udvidelsesplan lagt følgende
til grund:
”Projektet
angår skitseprojektering af udvidelsen af Hillerødmo-
tor-vejen mellem Motorring 3 og Ring 4 som beskrevet i notat
”H013 København –
Helsinge, H01338 Hillerødmotorvejen M3
O4, Udbygning til 7 spor, Forslagsfase”, dateret november 2020.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/3-21 fra Gladsaxe Kommune vedrørende udbygning af Hillerødmotorvejen mellem M3 og Ring 4, til transportministeren
2374288_0002.png
Side 2/3
Der er tale om et projekt til ændring af et vejprojekt jf. vvm-direk-
tivets bilag II, pkt. 13, litra a Ӯndringer eller udvidelser af pro-
jekter i bilag I eller nærværende bilag, som allerede er godkendt,
er udført eller er ved at blive udført, når de kan være til væsent-
lig1 skade for miljøet (ændring eller udvidelse, som ikke er omfat-
tet af bilag I)”. Et sådant ændringsprojekt til en eksisterende vej
skal anmeldes til screening, hvis det kan have væsentlige skade-
lige indvirkninger på miljøet.
Projektet skal i store træk udføres inden for eksisterende vejma-
trikel. Der er udført en miljøvurdering af rådgiver. Vejdirektora-
tets har stillet nogle supplerende spørgsmål, hvorfor miljøvurde-
ringen er suppleret med uddybning af visse biologiske forhold
(…)
På baggrund af miljøvurderingen og de supplerende oplysninger
vurderes det, at projektet ikke kan være til væsentlig skade for
miljøet, hvis det udføres som beskrevet i notatet. Det skal således
ikke anmeldes til vvm-screening.”
Dette projekt har til formål at afvikle både dagens og fremtidens
trafik mere smidigt og nedsætte den forsinkelse/spildtid, som trafi-
kanterne oplever i dag. Et mere smidigt og kapacitetsstærk stats-
vejnet kan også aflaste kommunevejnettet, hvor trafikanter ellers
kunne søge hen, når trængslen på motorvejen bliver for stor.
Vejdirektoratet planlægger i dette projekt opstilling af over 4 km
støjskærme med en højde på 6 m, som vil nedbringe antallet af
stærkt støjplagede boliger i Hillerødmotorvejens nærhed.
Dette vil været en forbedring i forhold til støjsituationen i dag
uden en evt. udvidelse af motorvejen. Fx nedbringes antal boliger
med en støjbelastning på over 68dB fra 262 til 42 stk. og antal boli-
ger med en støjbelastning på 63-68dB mere end halveres.”
Hvis Gladsaxe Kommune skulle have input til dette projekts støjtil-
tag, kan jeg henvise dem til at kontakte Vejdirektoratet for en nær-
mere drøftelse.
Trafikstøj er et væsentligt samfundsproblem, som kan have nega-
tive helbredskonsekvenser for borgere, der bor nær støjbelastede
veje.
Med regeringens infrastrukturudspil ”Danmark fremad” ønsker vi
blandt andet at sikre en markant reduktion i antallet af borgere,
der er plaget af støj fra trafikken. Regeringen ønsker derfor at af-
sætte 3 mia. kr. til bekæmpelse af trafikstøj. Konkret foreslår vi
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/3-21 fra Gladsaxe Kommune vedrørende udbygning af Hillerødmotorvejen mellem M3 og Ring 4, til transportministeren
2374288_0003.png
Side 3/3
med udspillet, at der skal etableres en pulje til støjskærme i særligt
støjbelastede boligområder, en pulje til implementering af et nyt
princip for støjbekæmpelse med fokus på afledte effekter i nærom-
råderne og støj-stærekasser på bynære motorveje. Derudover fore-
slår regeringen, at der udvikles og afprøves nye virkemidler på støj-
området, herunder samarbejdsprojekterne med kommunerne.
Jeg er bekendt med forskellige ideer om støjbekæmpelse langs vo-
res motorveje, men en egentlig overdækning er kun gennemført et
par steder i landet, nemlig i Tårnby på Øresundsmotorvejen og i
Silkeborg. Her blev overdækningen tænkt ind i anlægsprojektet af
de nye motorveje, hvorved omkostningerne kunne reduceres bety-
deligt.
I øvrigt gennemfører Vejdirektoratet for tiden et forsøg på Holbæk-
motorvejen ved Folehaven, hvor hastigheden er skiltet ned i et for-
søg på at nedbringe støjen fra motorvejen, men evaluering af dette
tiltag foreligger endnu ikke.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht