Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. april 2021
2021-2598
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 371:
Idet man kan læse i bladet "Camping", at der kommer et mobilt au-
toværn på Storebæltsbroen, som kan bevirke, at der ikke sker kø-
dannelser ved uheld, vil ministeren da redegøre for, hvornår et så-
dant tænkes indført på Vejlefjordbroen, hvor et uheld typisk har
den problemstilling, at Vejle indre by og motorvejen sander til i bi-
ler, når der er uheld på broen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har svaret
følgende:
”Der
er mange faktorer, der indgår i spørgsmålet, om der skal etab-
leres mobilt autoværn lignende det på Storebæltsbroen på Vejle-
fjordbroen, så trafikken f.eks. kan afvikles med et spor i hver ret-
ning i forbindelse med uplanlagte hændelser (f.eks. trafikulykker).
Samlet set vurderer Vejdirektoratet, at etablering af automa-
tisk/fjernbetjent overledningsmulighed via mobilt autoværn på
Vejlefjordbroen vil være for omkostningstung i forhold til de rela-
tivt få tilfælde, hvor det vil være aktuelt at etablere en overledning.
Umiddelbart er vurderingen, at det vil koste i størrelsesordenen 20
til 25 mio. kr. at etablere, og med årlige udgifter til drift og vedlige-
hold på 1 til 2 mio. kr. Da der ikke foreligger et egentligt projektfor-
slag, er de oplyste priser forbundet med usikkerhed.
En etablering af en automatisk/fjernbetjent mulighed for etable-
ring af overledning er lignende den, der er etableret ved en række
tunneler, f.eks. Limfjordstunnellen. Vejdirektoratet har derfra erfa-
ringer med sådanne anlæg og med, at det er yderst omkostnings-
krævende både i etablering og i den efterfølgende drift og vedlige-
hold. Overledningsanlæggene som er etableret ved tunnelerne, er