Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2371756_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. april 2021
2021-2598
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 371:
Idet man kan læse i bladet "Camping", at der kommer et mobilt au-
toværn på Storebæltsbroen, som kan bevirke, at der ikke sker kø-
dannelser ved uheld, vil ministeren da redegøre for, hvornår et så-
dant tænkes indført på Vejlefjordbroen, hvor et uheld typisk har
den problemstilling, at Vejle indre by og motorvejen sander til i bi-
ler, når der er uheld på broen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har svaret
følgende:
”Der
er mange faktorer, der indgår i spørgsmålet, om der skal etab-
leres mobilt autoværn lignende det på Storebæltsbroen på Vejle-
fjordbroen, så trafikken f.eks. kan afvikles med et spor i hver ret-
ning i forbindelse med uplanlagte hændelser (f.eks. trafikulykker).
Samlet set vurderer Vejdirektoratet, at etablering af automa-
tisk/fjernbetjent overledningsmulighed via mobilt autoværn på
Vejlefjordbroen vil være for omkostningstung i forhold til de rela-
tivt få tilfælde, hvor det vil være aktuelt at etablere en overledning.
Umiddelbart er vurderingen, at det vil koste i størrelsesordenen 20
til 25 mio. kr. at etablere, og med årlige udgifter til drift og vedlige-
hold på 1 til 2 mio. kr. Da der ikke foreligger et egentligt projektfor-
slag, er de oplyste priser forbundet med usikkerhed.
En etablering af en automatisk/fjernbetjent mulighed for etable-
ring af overledning er lignende den, der er etableret ved en række
tunneler, f.eks. Limfjordstunnellen. Vejdirektoratet har derfra erfa-
ringer med sådanne anlæg og med, at det er yderst omkostnings-
krævende både i etablering og i den efterfølgende drift og vedlige-
hold. Overledningsanlæggene som er etableret ved tunnelerne, er
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 371: MFU spm. om, hvornår et mobilt autoværn påtænkes indført på Vejlefjordbroen ved færdselsuheld, til transportministeren
2371756_0002.png
Side 2/2
primært etableret med henblik på at etablere et sikkert arbejdsom-
råde ved planlagte drifts- og vedligeholdelsesarbejder som kan ud-
føres udenfor spærretiderne/spidsbelastningstiderne, men anlæg-
get bruges naturligvis også ved uforudsete hændelser som uheld.
Bredden på Vejlefjordbroen tillader alene et spor i hver retning i
forbindelse med en overledning, hvorfor antallet af vognbaner i
begge retninger i givet fald vil blive reduceret fra tre til en vogn-
bane. Derved vil bilisterne i begge kørselsretninger blive generet af
en overledning og mange bilister vil derfor søge alternative ruter og
her i blandt via Vejle by. Der gøres opmærksom på, at trafikintensi-
teten er betydeligt større på Vejlefjordbroen end på Storebælts-
broen.
Det bemærkes, at hændelser, som den der skete i marts måned
2019, heldigvis er sjældne. De typiske hændelser har en varighed
på under en time, og hvor det ikke er alle 3 kørespor i en retning,
der er lukket.
Vejdirektoratet har noteret sig, at regeringen ved den netop offent-
liggjort investeringsplan
”Danmark
fremad - infrastrukturplan
2035”
foreslår undersøgt ”Kapacitetsudvidelser på Vejlefjord-
broen”. Det vil kunne ske ved at
undersøge muligheden for at
bygge en ny bro over Vejle fjord eller ved at udvide den gamle med
flere spor. Ved en kapacitetsudvidelse vil risikoen for uheld blive
mindre og i forbindelsen med undersøgelsen vil man kunne se på
problemstillingen med fremkommeligheden ved uheld.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht