Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2381438_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 368:
Vil ministeren, på baggrund af Statsrevisorernes beretning om
Byggeriet af Niels Bohr-Bygningen 2/2020, redegøre for hvordan
konceptet for ny anlægsbudgettering er inkorporeret i de nuvæ-
rende og fremtidige byggerier under Transportministeriet?
Svar:
Jeg har indhentet svar fra Bygningsstyrelsen, der oplyser at:
”Bygningsstyrelsen har på baggrund af EY's granskning af Niels
Bohr Bygningen (rapport af den 1. november 2017) iværksat en
række initiativer for at styrke projektgennemførelsen. Af disse til-
tag kan der blandt andet nævnes en ny styringsmodel, ændring af
bygherreorganisation, granskning af projekter samt en nye budget-
model mm. Tiltagene bygger på bl.a. Ny Anlægsbudgettering.
Styringsmodel
Styringsmodellen handler om, hvordan Bygningsstyrelsen gen-
nemfører projekter, herunder hvilken proces og beslutningsgange
et projekt skal forløbe i, kompetencer i projektorganisationen og
standardleverancer i projektet. Formålet er at skabe gennemsigtig-
hed, tværgående genkendelighed, klare beslutningsgange og ensar-
tet styring i projekterne. Styringsmodellen understøtter og beskri-
ver projektets rammer og proces ud fra projektets kompleksitet.
Modellen bygger på konceptet Ny Anlægsbudgettering.
Bygherreorganisation
Projektorganisation og -bemanding har tidligere generelt været for
spinkel. Derfor er der for alle nye projekter etableret en projektor-
ganisation med de relevante projekt-, udbuds-, økonomi- samt ud-
førelsesmæssige kompetencer. I projektorganisationen tilknyttes
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om ministeren, på baggrund af Statsrevisorernes beretning om Byggeriet af Niels Bohr-Bygningen 2/2020, vil redegøre for hvordan konceptet for ny anlægsbudgettering er inkorporeret i de nuværende og fremtidige byggerier under Transportministeriet, til transportministeren
2381438_0002.png
Side 2/3
også eksterne rådgivere, der passer til projektets kompleksitet, her-
under tilvejebringer de rette og tilstrækkelige kompetencer til at
gennemføre projektet.
For større igangværende projekter er der foretaget en konkret vur-
dering af, hvorvidt den nuværende organisering og bemanding er
passende, hvorefter projektet om nødvendigt er blevet tilpasset.
Det vurderes i det enkelte projekt, hvorvidt det er nødvendigt at til-
købe bygherrerådgivning i større eller mindre omfang, eller om en
insourcing vurderes mere hensigtsmæssig. Projektgennemgangen
gennemføres med opmærksomhed på at sikre en effektiv anven-
delse af ressourcer.
For byggesager i udførelsesfasen skal bygherreorganisationen være
til stede på byggepladsen og sikre styringen af entreprenører, byg-
geledelse og rådgivere samt styring af grænseflader mellem par-
terne.
Granskning af projekter
Bygningsstyrelsen har etableret et internt kvalitetssikringsteam,
der gransker projektleverancer fra rådgivere og entreprenører.
Den interne granskning af projektmateriale og bistand til projekt-
organisationens kritiske kontraktholderfunktion har på de gran-
skede projekter understøttet, at rådgivernes og entreprenørernes
leverancer har en tilstrækkelig kvalitet. På baggrund af erfaringer
fra gennemførte granskninger har Bygningsstyrelsen udviklet nye
paradigmer, herunder fagspecifikke ydelsesbeskrivelser, som har
medvirket til forbedre rådgivers og entreprenørers leverancer.
Derudover har Bygningsstyrelsen implementeret Ny Anlægsbud-
gettering gennem indførelse af ekstern granskning af projekter
over 500 mio. kr. samt komplekse projekter. De projekter, som er
omfattet af Ny Anlægsbudgettering, granskes på projektforslags-
tidspunktet.
Budgetmodel
Bygningsstyrelsen har herudover implementeret Ny Anlægsbud-
gettering gennem udvikling af et særligt økonomistyringsværktøj.
Økonomistyringsværktøjet indeholder en ensartet struktur for
budgetter i planlægnings- og projekteringsfaserne, samt økonomi-
overblik i udførelsesfasen. Modellen er under løbende udvikling og
danner grundlag for ledelsesinformation.
Risikostyring
Der er etableret en tværgående risikomanagementfunktion i Byg-
ningsstyrelsen for at sikre systematik og ensartethed i arbejdet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om ministeren, på baggrund af Statsrevisorernes beretning om Byggeriet af Niels Bohr-Bygningen 2/2020, vil redegøre for hvordan konceptet for ny anlægsbudgettering er inkorporeret i de nuværende og fremtidige byggerier under Transportministeriet, til transportministeren
2381438_0003.png
Side 3/3
med risikostyring. Teamet skal for alle projekter udvikle, imple-
mentere og udføre controlling af projekternes risikoregistrering, ri-
sikostyring og kapitalisering. Derudover er der igangsat tiltag til
styrkelse af Bygningsstyrelsens og projektledernes kompetencer in-
den for risikostyring. I dette arbejde er inddraget erfaringer fra
Vejdirektoratet.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht