Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2371378_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.tbst.dk
Notat
TS10300-00805
Dato 23.01.2021
Notat om indberetning af hændelser på jernbaneområdet
Hvem
1
indberetter til styrelsen og hvor ofte?
Infrastrukturforvaltere, jernbanevirksomheder, andre virksomheder
med sikkerhedscertifikat og sikkerhedsgodkendelser samt veteranba-
ner skal senest den 1. marts hvert år indberette ulykker og forløbere
til ulykker til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (styrelsen) for det fore-
gående år.
Det er styrelsens vurdering, at langt de fleste hændelser indrapporte-
res. Over de seneste 5 år har der været en stigende tendens til at
indberette hændelser, jf. seneste sikkerhedsrapport for 2019.
I BEK nr. 707 af 20.05. 2020
2
om indberetning af data vedrørende
ulykker og forløbere til ulykker m.v. til styrelsen, er det fastsat, hvilke
oplysninger virksomhederne skal indberette.
Styrelsen anvender oplysningerne til løbende at vurdere og føre tilsyn
med sikkerheden på jernbanen.
Hvornår skal virksomhederne lave straksindberetninger til Ha-
varikommissionen og styrelsen?
Havarikommissionen
Jf. BEK nr. 1312 af 25.11.2015
3
om underretning om og rapportering
af ulykker og hændelser på jernbaneområdet til Havarikommissionen
for Civil Luftfart og Jernbane § 3, stk. 1, skal jernbanevirksomheder
og infrastrukturforvaltere straks (inden for 30 min) underrette Havari-
kommissionen på vagttelefon (33 14 70 80) ved følgende ulykker.
1. Situationer hvor tog er impliceret i sammenstød (kollision) eller
afsporing uanset form og omfang.
2. Påkørsler i niveauoverkørsler uanset omfang.
1
24 virksomheder og 18 veteranbaner
https://tbst.dk/da/Jernbanesikkerhed/Indberet-og-rapporter/Aarlig-indberetning-til-
2
haendelsesdatabasen
3
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/1312
Side 1 (3)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om ministeren vil oversende det materiale om sikkerhedshændelsen på Storebæltsbroen den 13. januar 2021, der ligger til grund for, at Trafikstyrelsen henholdsvis den 11. januar, 14. januar, 17. januar og 24. januar 2019 gav tilladelse til, at trafikken med lommevogne kunne genoptages, materiale om resultaterne af Trafikstyrelsens skærpede tilsyn med DB-Cargo i perioden mellem ulykken den 2. januar 2019 og 13. januar 2021 samt resultatet af Trafikstyrelsens inspektionssag omkring brugen af Maz80800 på baggrund af DB-Cargos erfaringer med netop denne skammeltype, til transportministeren
2371378_0002.png
Notat
Dato 23.01.2021
3. Ulykker hvor personer omkommer eller kommer alvorligt til
skade, dog ikke ulykker, hvor der formodes at være tale om
selvmord eller selvmordsforsøg, og hvor politiets første under-
søgelser ikke giver anledning til at antage andet.
4. Rangeruheld med betydelige materielle skader.
5. Brand i tog, herunder i trækkraftenheden.
6. Uheld med farligt gods, der har medført lækage eller lugtge-
ner.
7. Situationer hvor sikkerheden i øvrigt har været udsat for alvor-
lig fare.
Styrelsen
Udover at indberette til Havarikommissionen skal infrastrukturforval-
tere, jernbanevirksomheder og andre virksomheder med sikkerheds-
certifikat rapportere sikkerhedsrisici i forbindelse med fejl eller svigt i
konstruktion eller funktion af teknisk udstyr til Styrelsen.
Styrelsen har i BEK nr. 712 af 5. maj 2020 om sikkerhedsgodkendelse
og sikkerhedscertifikat på jernbaneområdet (bilag 1, krav 5.3.3)
4
præciseret virksomhedernes pligt til at underrette relevante interes-
senter om identificerede konstruktions- eller funktionsmæssige fejl i
infrastruktur eller køretøjer. Dette krav er endvidere beskrevet i CSM
for Monitoring (artikel 4, stk. 2).
Styrelsen vurderer, at følgende typer af fejl som minimum er omfattet
af indberetningspligten
5
:
For infrastrukturforvaltere
- Helt eller delvist kollaps af broer, dæmninger, perroner og
andre konstruktioner i forbindelse med spor
- Sikkerhedsmæssige funktionsfejl i trafikstyrings-, togkon-
trol-, og signalsystemer
For jernbanevirksomheder mv.
- Enkeltstående fejl/svigt på et køretøj, som indebærer en
umiddelbar fare for passagersikkerheden
- Gentagne fejl/svigt på et eller flere køretøjer, som indebæ-
rer en potentiel fare for passagersikkerheden (trends)
- Sikkerhedsmæssige funktionsfejl i onboard togkontrol- og
signalsystemer
For jernbanevirksomheder skal ovenstående fejl indmeldes til styrel-
sen uagtet om fejlen på køretøjet er opstået i eller udenfor Danmark,
4
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/712
https://www.trafikstyrelsen.dk/da/Jernbanesikkerhed/Indberet-og-
5
rapporter/Straksindberetning-af-sikkerhedsmaessige-fejl
Side 2 (3)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om ministeren vil oversende det materiale om sikkerhedshændelsen på Storebæltsbroen den 13. januar 2021, der ligger til grund for, at Trafikstyrelsen henholdsvis den 11. januar, 14. januar, 17. januar og 24. januar 2019 gav tilladelse til, at trafikken med lommevogne kunne genoptages, materiale om resultaterne af Trafikstyrelsens skærpede tilsyn med DB-Cargo i perioden mellem ulykken den 2. januar 2019 og 13. januar 2021 samt resultatet af Trafikstyrelsens inspektionssag omkring brugen af Maz80800 på baggrund af DB-Cargos erfaringer med netop denne skammeltype, til transportministeren
Notat
Dato 23.01.2021
og uanset hvilken operatør, der har anvendt køretøjet da fejlen op-
stod.
I tvivlstilfælde bør virksomheden altid underrette Styrelsen.
Straksindberetninger skal ske i form af en mail med angivelse af de
berørte virksomheder, tidspunkt og en beskrivelse af de konstaterede
fejl.
Styrelsens tiltag ifm. håndtering af indberetningerne
Straksindberetninger:
Straksindberetninger vurderes ved modtagelsen. Vurderingen dækker
bl.a., om virksomheden har igangsat nødvendige og tilstrækkelige
foranstaltninger, om de har taget aktion i forhold til at dele relevant
information med branchen. Afhængig af indberetningens karakter
vælger styrelsen, om sagen fortsat skal følges, eller håndtering kan
overlades til, at virksomheden kan håndtere denne gennem sine pro-
cedurer i sikkerhedsledelsessystemet.
Hændelsesindberetning:
Et krav til virksomhederne er, at de løbende skal sikre at alle hændel-
ser registreres og evalueres. Processer for dette skal være beskrevet i
virksomhedens sikkerhedsledelsessystem. Styrelsen har gennem sit
tilsyn meget fokus på processer for håndtering af hændelser. Sådanne
tilsyn dækker, om virksomheden har effektive metoder til at sikre, at
hændelser indberettes, analyseres, og at der tages de rette aktioner
for at undgå gentagelser. Ved sådanne tilsyn gennemgås altid stikprø-
ver på virksomhedernes håndtering ud fra konkrete hændelser.
Styrelsen kan også vælge at følge håndtering af en konkret hændelse,
som der er modtaget information om, via en sag, hvor virksomheden
bedes om at redegøre for hændelsen og håndteringen.
Side 3 (3)