Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2371376_0001.png
NOTAT
12. april 2021
Besvarelse af spørgsmål stillet af MF Rasmus
Vestergaard Madsen (Ø) på baggrund af sik-
kerhedshændelsen på Storebæltsbroen den
13. januar 2021.
Den 29. januar 2021 har MF Rasmus Vestergaard Madsen (Ø) stil-
let en række spørgsmål på baggrund af sikkerhedshændelsen på
Storebæltsbroen den 13. januar 2021. Herudover har Rasmus Ve-
stergaard Madsen (Ø) bedt om at få materiale vedrørende Trafik-
styrelsens (TS) tilsyn med DB Cargo udleveret til Folketingets
Transportudvalg.
Det efterspurgte materiale
MF Rasmus Vestergaard Madsen (Ø) har bedt om at få følgende
udleveret til Folketingets Transportudvalg:
Resultatet af Trafikstyrelsens inspektionssag omkring brugen af
Maz80800 på baggrund af DB-Cargos erfaringer med netop
denne skammeltype.
Svar:
Trafikstyrelsen har vurderet at oplysninger i sagen er fortro-
lige efter jernbanelovens §78, da inspektionssagen er foranlediget
af en sikkerhedsmæssig indberetning. Departementet er i den for-
bindelse i gang med at foretage en selvstændig juridisk vurdering
af Trafikstyrelsens vurdering i denne sag.
Grundlaget for at Trafikstyrelsen henholdsvis 11. januar, 14. ja-
nuar, 17. januar og 24. januar gav tilladelse til, at trafikken med
lommevogne kunne genoptages
Svar:
Følgende er vedlagt i mailen med svar på spørgsmålene:
Afgørelse om ophævelse af forbud Hector Rail den 11. ja-
nuar 2019
Afgørelse om ophævelse af forbud CFL Cargo den 14. ja-
nuar 2019
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om ministeren vil oversende det materiale om sikkerhedshændelsen på Storebæltsbroen den 13. januar 2021, der ligger til grund for, at Trafikstyrelsen henholdsvis den 11. januar, 14. januar, 17. januar og 24. januar 2019 gav tilladelse til, at trafikken med lommevogne kunne genoptages, materiale om resultaterne af Trafikstyrelsens skærpede tilsyn med DB-Cargo i perioden mellem ulykken den 2. januar 2019 og 13. januar 2021 samt resultatet af Trafikstyrelsens inspektionssag omkring brugen af Maz80800 på baggrund af DB-Cargos erfaringer med netop denne skammeltype, til transportministeren
2371376_0002.png
Side 2/6
Afgørelse om ophævelse af forbud DB-Cargo den 17. januar
2019
Afgørelse om ophævelse af forbud Green Cargo den 23. ja-
nuar 2019
Resultaterne af Trafikstyrelsens skærpede tilsyn med DB-Cargo i
perioden mellem ulykken 2. januar 2019 og 13. januar 2021.
Svar:
Følgende er vedlagt:
Tilsynsrapport fra tilsyn af DB Cargo januar 2020
Tilsynsrapport fra tilsyn af DB Cargo juni 2020
Tilsynsrapport fra tilsyn af DB Cargo august 2020
Det bemærkes, at der i rapporten fra januar 2020 er udtaget oplys-
ninger, som TS har vurderet, er omfattet af jernbanelovens §78,
stk. 4, da rapporten blandt andet indeholder omtale af konkrete
hændelser.
Svar på spørgsmål
Rasmus Vestergaard Madsen (Ø) har ønsket nedenstående spørgs-
mål besvaret skriftligt.
1.
Hvilke faglige kompetencer havde de pågældende medarbej-
dere i Trafikstyrelsen, som foretog inspektion ifb. med DB-
Cargos indberetning om Maz80800? Og vurderes det, at de
havde den nødvendige faglige indsigt i jernbanemateriel?
Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst følgende til spørgsmålet:
”Styrelsens
medarbejdere er sammensat af forskellige fagligheder,
som blandt andet dækker over ansatte med en jernbaneteknisk
baggrund, auditorer med erfaring i sikkerhedsledelsessystemer og
medarbejdere med juridisk baggrund. Den konkrete inspektions-
sag har involveret flere fagligheder og har både involveret kompe-
tencer inden for tilsyn og sikkerhedsledelsessystemer, rullende ma-
teriel samt juridiske kompetencer.
Styrelsen udfører sit tilsyn i overensstemmelse med de europæiske
forskrifter og retningslinjer som gælder for det. Styrelsen er i
denne forbindelse også underlagt auditering fra det Europæiske
Jernbaneagentur. Ved agenturets seneste auditering i oktober 2019
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om ministeren vil oversende det materiale om sikkerhedshændelsen på Storebæltsbroen den 13. januar 2021, der ligger til grund for, at Trafikstyrelsen henholdsvis den 11. januar, 14. januar, 17. januar og 24. januar 2019 gav tilladelse til, at trafikken med lommevogne kunne genoptages, materiale om resultaterne af Trafikstyrelsens skærpede tilsyn med DB-Cargo i perioden mellem ulykken den 2. januar 2019 og 13. januar 2021 samt resultatet af Trafikstyrelsens inspektionssag omkring brugen af Maz80800 på baggrund af DB-Cargos erfaringer med netop denne skammeltype, til transportministeren
2371376_0003.png
Side 3/6
har agenturet ikke fundet anledning til kritik af styrelsens tilsyn. I
den forbindelse undersøges også medarbejdernes faglige kompe-
tencer.
Det følger af jernbaneloven, at jernbanevirksomhederne og infra-
strukturforvalterne er ansvarlige for sikkerheden på deres respek-
tive del af jernbanesystemet. Dette ansvar indebærer, at virksom-
hederne gennem deres sikkerhedsledelsessystemer skal dokumen-
tere, at virksomheden kan håndtere deres aktiviteter på en sikker-
hedsmæssig forsvarlig måde.”
2. Hvad har Trafikstyrelsen gjort for at udbrede den informa-
tion, som kom Trafikstyresen i hænde d. 6. januar 2020 fra
DB-Cargo og som kunne være afgørende for at undgå nye
ulykker i Danmark og resten af Europa, og frem til man luk-
kede inspektionssagen 12. januar 2021?
Svar:
Der henvises til svaret på spørgsmål 3.
3. Har Trafikstyrelsen orienteret ERA/JNS omkring inspekti-
onssagen af Maz80800?
Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst følgende til spørgsmålet:
”Det følger af jernbaneloven, at jernbanevirksomhederne og infra-
strukturforvalterne er ansvarlige for sikkerheden på deres respek-
tive del af jernbanesystemet. Dette ansvar indebærer, at virksom-
hederne gennem deres sikkerhedsledelsessystemer skal dokumen-
tere, at virksomheden kan håndtere deres aktiviteter på en sikker-
hedsmæssig forsvarlig måde.
Styrelsen fører tilsyn med, at de forskellige dele af en virksomheds
sikkerhedsledelsessystem er implementeret korrekt i virksomhe-
dens drift.
Indberetningen fra DB Cargo d. 6. januar 2020 gav anledning til, at
der d. 9. januar 2020 blev iværksat en inspektionssag, hvor styrel-
sen har stillet opfølgende spørgsmål. Styrelsen har ikke foretaget
selvstændige fysiske undersøgelser af skammellåsen.
Styrelsen valgte at lukke sagen, da den ikke gav anledning til yder-
ligere handling, i den forbindelse lagde styrelsen bl.a. vægt på, at
DB Cargo som svar på styrelsens spørgsmål vurderede, at skam-
meltypen kunne anvendes i driften. Af samme grund har styrelsen
ikke gjort ERA opmærksom på den specifikke sag. Styrelsen har
overfor ERA/JNS stillet spørgsmål til i hvilket omfang krav til låse-
mekanismen i skamlen indgår i godkendelse af rullende materiel. I
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om ministeren vil oversende det materiale om sikkerhedshændelsen på Storebæltsbroen den 13. januar 2021, der ligger til grund for, at Trafikstyrelsen henholdsvis den 11. januar, 14. januar, 17. januar og 24. januar 2019 gav tilladelse til, at trafikken med lommevogne kunne genoptages, materiale om resultaterne af Trafikstyrelsens skærpede tilsyn med DB-Cargo i perioden mellem ulykken den 2. januar 2019 og 13. januar 2021 samt resultatet af Trafikstyrelsens inspektionssag omkring brugen af Maz80800 på baggrund af DB-Cargos erfaringer med netop denne skammeltype, til transportministeren
2371376_0004.png
Side 4/6
den forbindelse er det blevet afklaret, at der ikke findes nogen krav
til skammellåsen i det fælleseuropæiske regelværk. Styrelsen har i
den forbindelse opfordret til, at det præciseres i de fælles europæi-
ske regler samt i de godkendelser af køretøjer til brug i flere lande,
som ERA udsteder efter indførelsen af 4. jernbanepakke, hvorvidt
krav til låsen i skamlen er behandlet i godkendelsen. Det bemær-
kes, at det altid er den enkelte jernbanevirksomhed, som har an-
svar for sikkerheden på deres del af jernbanesystemet, herunder
for at gods på lommevogne er forsvarligt fastgjort. Dette gælder
uanset om der i en godkendelse af en lommevogn er fastsat speci-
fikke krav til skammellåsen eller ej.”
4. Hvad er forskellen på de tests Havarikommissionen har ud-
ført i forbindelse med test af Maz80800 og dem/de erfaringer
DB-Cargo har udført/fået i forbindelse med inspektionssa-
gen?
Svar:
Jævnfør tidligere svar vedrørende udlevering af inspektions-
sagen, er Trafikstyrelsen i gang med at vurdere, hvorvidt oplysnin-
ger i sagen kan udleveres.
Havarikommissionen har udarbejdet et notat i forbindelse med
spørgsmålet, som vedlægges dette svar. Hvis der er supplerende el-
ler opklarende spørgsmål til Havarikommissionen, vil ministeriet
gerne formidle kontakten.
5. Hvor mange henholdsvis ulykker og tilløb til ulykker er der
registeret med lommevogne med skammeltypen Maz80800 i
Europa?
Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst, at man ikke ligger inde med viden
om ulykker og tilløber til ulykker med skammeltypen Maz80800 i
Europa.
6. Hvad var den målte vindhastighed på Storebæltsbroen, da til-
løbet til ulykken d. 13. januar skete?
Svar:
Banedanmark har oplyst, at vindhastigheden på Storebælts-
forbindelsen (vestbroen) måles som middelvind over 10 min. Tabel
1 viser vindhastigheden ved hændelsen.
Tabel 1: Vindhastighed ved hændelsen den 13. januar 2021.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om ministeren vil oversende det materiale om sikkerhedshændelsen på Storebæltsbroen den 13. januar 2021, der ligger til grund for, at Trafikstyrelsen henholdsvis den 11. januar, 14. januar, 17. januar og 24. januar 2019 gav tilladelse til, at trafikken med lommevogne kunne genoptages, materiale om resultaterne af Trafikstyrelsens skærpede tilsyn med DB-Cargo i perioden mellem ulykken den 2. januar 2019 og 13. januar 2021 samt resultatet af Trafikstyrelsens inspektionssag omkring brugen af Maz80800 på baggrund af DB-Cargos erfaringer med netop denne skammeltype, til transportministeren
2371376_0005.png
Side 5/6
Tidspunkt
Vindhastighed (m/s)
Kl: 14:45 - toget forlader Korsør
15,89
Kl: 14:54 - højeste vindmåling
17,27
Kl: 15:04 - toget ankommer i Nyborg
16,60
m
Kilde: Banedanmark
7. Hvorfor og med hvilken begrundelse, er Trafikstyrelsen ikke
tidligere end 13. januar blevet orienteret af BaneDanmark
omkring, at DB-Cargo har haft yderligere 9 tilløb til ulykke
med lommevogne i perioden 2. januar 2019 og 13. januar
2021?
Svar:
Der henvises til det vedlagte notat fra Trafikstyrelsen
vedr.
hændelsesindberetninger til styrelsen.
8. Er der i forbindelse med de skærpede tilsyn foretaget fysiske
og/eller visuelle kontroller af DB-Cargos lommevogne?
Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst følgende til spørgsmålet:
”Styrelsens
tilsyn har fokus på at sikre, at virksomhederne lever op
til deres ansvar gennem efterlevelse af deres sikkerhedsledelsessy-
stemer. Styrelsen gennemførte i juni 2020 tilsyn på godsterminaler
i Fredericia og Høje Taastrup, hvor der blev fulgt op på, om virk-
somhedens kontroller af toget inden afgang er effektive og i over-
ensstemmelse med kravene.”
9. I henhold til bekendtgørelse om sikkerhedscertifikat til jernba-
nevirksomhed bilag 1, stk 5 skal jernbanevirksomheder sikre,
at ulykker og tilløb til ulykker bliver afhjulpet og registeret. Er
det ministerens vurdering, at DB-Cargo har levet op til kra-
vene for deres sikkerhedscertifikat?
Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst følgende til spørgsmålet:
”Styrelsen vurderer, at der fortsat skal være fokus på håndtering
og opfølgning på hændelser ved de kommende tilsyn hos DB
Cargo, herunder at procedurer er implementeret i hele organisatio-
nen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om ministeren vil oversende det materiale om sikkerhedshændelsen på Storebæltsbroen den 13. januar 2021, der ligger til grund for, at Trafikstyrelsen henholdsvis den 11. januar, 14. januar, 17. januar og 24. januar 2019 gav tilladelse til, at trafikken med lommevogne kunne genoptages, materiale om resultaterne af Trafikstyrelsens skærpede tilsyn med DB-Cargo i perioden mellem ulykken den 2. januar 2019 og 13. januar 2021 samt resultatet af Trafikstyrelsens inspektionssag omkring brugen af Maz80800 på baggrund af DB-Cargos erfaringer med netop denne skammeltype, til transportministeren
2371376_0006.png
Side 6/6
Styrelsen har dog ikke konstateret omstændigheder, som gav an-
ledning til afvigelser af en sådan karakter, som i sidste ende kan re-
sultere i en tilbagetrækning af sikkerhedscertifikatet. Styrelsen øn-
sker at gøre det helt klart, at hvis der havde været anledning til
tvivl om, hvorvidt DB Cargo levede op til kravene om sikkerheds-
certifikatet, så
ville styrelsen havde reageret.”
10. Hvad koster et profilanlæg?
Svar:
Banedanmark har oplyst følgende:
”Et
profilkontrolanlæg til overvågning af en dobbeltsporet jernbane
koster 4-5 mio. kr. pr. anlæg, såfremt det opstilles på land og hen-
sigtsmæssigt i forhold til adgangsveje, signaler og sidespor.
Det er usikkert om den pris holder, hvis anlægget skal placeres på
Vestbroen, men det må antages, at det bliver betydeligt dyrere ikke
mindst, hvis det forudsættes at anlægget ved detektering af en for-
skudt last automatisk skal give alarm til sikringsanlægget og bringe
togene til standsning."
11.
Vil det være teknisk muligt at opsætte profilanlæg på Store-
bæltsbroen?
Svar:
Banedanmark har oplyst følgende:
"Det er sandsynligvis teknisk muligt at installere et profilkontrol-
anlæg på Vestbroen mellem Sprogø og Fyn.
Banedanmark inddrager muligheden for profilkontrolanlæg i sin
analyse af behov for opdaterede vindrestriktioner på Storebælt, der
afleveres i juni måned. Banedanmark kan på nuværende tidspunkt
sige:
Et profilkontrolanlæg vil medføre falske alarmer, som vil
bidrage negativt til punktligheden. Banedanmark kan ikke
på nuværende tidspunkt estimere omfanget af dette.
Et profilkontrolanlæg vil bidrage positivt til sikkerheden,
men vil ikke fjerne risikoen for en ulykke fordi last vil
kunne forskubbe sig ud over fritrumsprofilen umiddelbart
efter et anlæg, og fordi der en vis reaktionstid fra anlægget
reagerer
til trafikken er standset.”