Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2369072_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 362:
Vil ministeren oplyse, hvordan trafikken på vejnettet omkring det
nye Odense Universitetshospital (OUH) - med særligt fokus på E20
- forventes at ændre sig, når hospitalet står færdigt?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret føl-
gende:
”Det nye Odense Universitetshospital i det sydlige Odense må for-
ventes at give anledning til store ændringer i trafikken på det om-
kringliggende vejnet. Hospitalet vil tiltrække betydelige trafik-
mængder med alle transportmidler (bil, kollektiv, cykel og gang) af
såvel ansatte, patienter og besøgende fra både Odense By og resten
af Fyn. For at være i stand til at betjene disse store trafikmængder,
har Odense Kommune anlagt den 4 sporede Munkebjergvejs for-
længelse mellem Niels Bohrs Alle og det nye tilslutningsanlæg 50
(TSA 50) ved Fynske Motorvej samt en række højklassede cykel-
stier. Endvidere er Odense Letbaneselskab i gang med anlægget af
den nye Odense Letbane mellem Odense V, Centrum (Banegården)
og Hospitalet.
Til betjening af trafikken mellem Motorvejen og Hospitalet har
Vejdirektoratet etableret det nye TSA 50 (flytning af tidligere TSA
ved Svendborgvej).
En stor del af trafikken til det nye OUH vil være omfordelt trafik,
der tidligere skulle til det eksisterende OUH ved Sdr. Boulevard.
Derfor må flytningen også forventes at medføre aflastning på en
del veje samt omfordeling mellem de benyttede tilslutningsanlæg
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 362: MFU spm. om, hvordan trafikken på vejnettet omkring det nye Odense Universitetshospital (OUH) - med særligt fokus på E20 - forventes at ændre sig, når hospitalet står færdigt, til transportministeren
2369072_0002.png
Side 2/2
ved Motorvejen. Alligevel må det forventes, at det nye OUH vil bi-
drage til en forhøjet trafikvækst på Den Fynske Motorvej syd om
Odense.
Motorvejen havde i 2019 en daglig årsdøgntrafik (ÅDT) på op til
ca. 67.000, hvilket er højt for en 4 sporet motorvej og tæt på kapa-
citetsgrænsen i myldretiderne. Trafikken har i 2020-21 været en
del lavere, hvilket især skyldes effekter af Corona-pandemien.
Vejdirektoratet har med Landstrafikmodellen version 2.3 beregnet
den forventede trafikudvikling på E20 syd om Odense frem mod
2030 til en gennemsnitlig årlig vækst på ca. 2 pct. Stigningen vil
øge fremkommelighedsproblemerne i myldretiderne. Væksten er
størst frem til 2025, hvilket bl.a. skyldes, at nyt OUH forudsættes
at åbne i 2023.”
Jeg vil i forlængelse heraf gøre opmærksom på, at udvidelsen af
E20 syd om Odense er en del af regeringens udspil til en ny infra-
strukturplan
Danmark fremad.
Den konkrete prioritering af fremtidens infrastrukturinvesteringer
vil naturligvis i sidste ende komme an på, hvad der er opbakning til
i Folketinget. Jeg ser derfor også frem til at drøfte de langsigtede
infrastrukturinvesteringer med Folketingets partier i den kom-
mende tid, som jeg selvfølgelig også håber, at Venstre vil være en
del af.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht