Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 361:
Vil ministeren oplyse prisen for at anlægge en kilometer støjredu-
cerende asfalt
–
og tilsvarende prisen for at opsætte en kilometer
støjhegn?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har svaret
følgende:
”Vejdirektoratet
har tidligere anvendt en støjreducerende asfalt
(SRS), men da denne slidlagstype ikke levede op til forventningen
om strukturel holdbarhed og støjreduktion er brugen af SRS op-
hørt.
Vejdirektoratet har i 2020 anvendt klimavenlig asfalt (KVS) på
statsvejene. Den har en lavere rullemodstand, og fører til en
brændstofbesparelse på omkring 1,2 %. Det fører til mindre udled-
ning af CO2 og luftforurening. Samtidig vil husholdninger og virk-
somheder generelt opleve en besparelse på udgifter til brændstof til
transport.
Vejdirektoratets undersøgelser indikerer, at denne type asfalt har
en øget akustisk holdbarhed i forhold til en traditionel slidlagstype
(SMA 11), set over hele slidlagets levetid. Det forventes, at støjre-
duktionen vil være ca. 1 dB, idet det bemærkes, at KVS endnu ikke
har været udlagt i så mange år, at den akustiske holdbarhed er vali-
deret over slidlagets levetid.
Udlægning af KVS på én kilometer motorvej koster typisk i størrel-
sesordenen 500.000 kr. pr. kørespor. Prisen varierer efter tykkelse
og bredde på slidlaget, som er styret af flere parametre, herunder
særligt vejtype, forventet trafikmængde og andel af tung trafik.