Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2371404_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 361:
Vil ministeren oplyse prisen for at anlægge en kilometer støjredu-
cerende asfalt
og tilsvarende prisen for at opsætte en kilometer
støjhegn?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har svaret
følgende:
”Vejdirektoratet
har tidligere anvendt en støjreducerende asfalt
(SRS), men da denne slidlagstype ikke levede op til forventningen
om strukturel holdbarhed og støjreduktion er brugen af SRS op-
hørt.
Vejdirektoratet har i 2020 anvendt klimavenlig asfalt (KVS) på
statsvejene. Den har en lavere rullemodstand, og fører til en
brændstofbesparelse på omkring 1,2 %. Det fører til mindre udled-
ning af CO2 og luftforurening. Samtidig vil husholdninger og virk-
somheder generelt opleve en besparelse på udgifter til brændstof til
transport.
Vejdirektoratets undersøgelser indikerer, at denne type asfalt har
en øget akustisk holdbarhed i forhold til en traditionel slidlagstype
(SMA 11), set over hele slidlagets levetid. Det forventes, at støjre-
duktionen vil være ca. 1 dB, idet det bemærkes, at KVS endnu ikke
har været udlagt i så mange år, at den akustiske holdbarhed er vali-
deret over slidlagets levetid.
Udlægning af KVS på én kilometer motorvej koster typisk i størrel-
sesordenen 500.000 kr. pr. kørespor. Prisen varierer efter tykkelse
og bredde på slidlaget, som er styret af flere parametre, herunder
særligt vejtype, forventet trafikmængde og andel af tung trafik.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om ministeren vil oplyse prisen for at anlægge en kilometer støjreducerende asfalt – og tilsvarende prisen for at opsætte en kilometer støjhegn, til transportministeren
2371404_0002.png
Side 2/2
Herudover er prisen for enhver given udlægning af nyt slidlag in-
flueret af nødvendigheden af om arbejdet skal udføres som natar-
bejde, f.eks. grundet særlige trafikale forhold.
Opsætning af én km støjskærm i 5 til 6 meters højde koster i stør-
relsesordenen 15
20 mio. kr. Dette forudsat, at der ikke er særlige
terrænforhold, brokonstruktioner, ekspropriationer og lignende,
der kan fordyre projektet. 5 til 6 meter høje støjskærme kan typisk
reducere støjen med 3-8
dB.”
Jeg skal afslutningsvis bemærke, at det i regeringens infrastruktur-
plan
Danmark fremad
indgår, at der i fremtiden udlægges kli-
mavenlig asfalt, når slidlag på statsvejene skal udskiftes. Desuden
er der foreslået en støjpulje på 3 mia. kr.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht