Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål nr. 358:
Kan ministeren bekræfte, at impulsstøjen fra Fiskebækbroen ikke
medtages i Vejdirektoratets støjberegninger, og dermed ikke ind-
går i prioriteringen af støjreducerende projekter?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Impulsstøj
fra broer kan opstå, når et køretøj passerer en dilatati-
onsfuge. En dilatationsfuge er en bevægelig fuge, som skal give be-
tonbroen plads til at udvide sig eller trække sig sammen, uden at
der dannes sprækker i vejen.
Impulsstøjen kan ikke måles eller beregnes med de metoder, der i
dag anvendes til at beskrive støjen, og indgår derfor ikke i Vejdi-
rektoratets beregning af støjen fra Fiskebækbroen.
I Danmark og i en lang række andre lande bestemmes vejstøj ved
beregning af en årsmiddelværdi i dB (L
den
). Det betyder, at støjen
bestemmes med én talværdi for et helt døgn
–
svarende til et års-
middeldøgn.
Det kan oplyses, at Vejdirektoratet i foråret 2021 igangsætter en
undersøgelse af mulighederne for at begrænse støjen fra Hillerød-
motorvejen mellem Stavnsholtvej til og med Fiskebækbroen. Un-
dersøgelsen vil afdække den støjreducerende effekt af at etablere
støjafskærmende foranstaltninger langs Hillerødmotorvejen og på
Fiskebækbroen og de tilhørende anlægsudgifter.
Vejdirektoratet er herudover opmærksom på, at dilatationsfugerne
på Fiskebækbroen kan give anledning til generende impulsstøj. I