Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
13. april 2021
Svar på Transportudvalgets spørgsmål nr. 351 (Alm. del) af 18.
marts 2021 stillet efter ønske fra udvalget
Spørgsmål
Hvad er det faglige grundlag for at anvende en CO
2
-pris på 1.500 kr. per ton i for-
bindelse med beregning af samfundsøkonomi for infrastrukturprojekter henset til,
at der i arbejdet om en ensartet CO
2
-afgift endnu ikke foreligger en anbefaling af
afgiftsniveau, og at der hos økonomer er uenighed om det rette niveau?
Svar
I efteråret 2020 indførte Finansministeriet et tillæg til den samfundsøkonomiske
vejledning, hvori der blev indført krav om, at der ved samfundsøkonomiske analy-
ser altid skal afrapporteres både CO
2
e-skyggepriser, samt udføres vurderinger ved
brug af alternative CO
2
e-priser. Således skal sådanne tal altså altid præsenteres
–
sammen med de vanlige samfundsøkonomiske resultater ved Finansministeriets
anbefalede CO
2
e-pris - i beslutningsoplæg.
Det er mellem de forskellige ministerier, der udfører samfundsøkonomiske vurde-
ringer, besluttet, at der til brug for de krævede følsomhedsvurderinger anvendes
CO
2
e-priser, der er i overensstemmelse med Klimarådets anbefalede pris på 1.500
kr. per. ton CO
2
e. Argumentet for denne beslutning er at sikre faglig konsistens på
tværs af ministerier i de tal, der forelægges i beslutningsoplæg.
Som det også angives i spørgsmålet, findes der ikke i dag et fagligt fastlagt grund-
lag for en ensartet CO
2
e-pris på tværs af sektorer, der er forenelig med 70 pct.-
målsætningen. Hertil kommer, at klimalovens øvrige hensyn til fx beskæftigelse,
sunde offentlige finanser, konkurrenceevne og CO
2
-lækage vil lede til en anden
(og højere) CO
2
e-pris end en ensartet CO
2
e-pris uden disse hensyn. Det kræver
således fuldt kendskab af vejen til indfrielse af klimalovens 70 pct.-målsætning at
fastsætte en retvisende CO
2
e-pris.
Som opfølgning på Aftale om Grøn Skattereform fra december 2020 er der ned-
sat et ekspertudvalg, som skal fremsætte konkrete forslag til en ensartet CO
2
e-af-
gift, som kan bidrage til indfrielse af 70 procentsmålet og til forskellige vægte af
hensynene i klimaloven. Dette vil indebære, at ekspertgruppen peger på konkrete
niveauer for CO
2
e-prisen. Disse prisniveauer vil kunne indgå i samfundsøkonomi-
ske analyser som supplement til de nuværende beregninger, når de foreligger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K