Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2270112_0001.png
Side 1 af 5
Talemanuskript til brug for samråd
besvarelse af spørgsmål B
Samrådsspørgsmål B
Hvilke initiativer vil regeringen tage for at få nedbragt de uacceptabelt lange og erhvervsfjendtlige
ventetider på op til tre uger for udstedelse af tilladelse til særtransporter af gods?
Transportministerens besvarelse af
spørgsmål B
_____________________________
Tak for spørgsmålet.
Indledning
Lad mig indledningsvis slå fast, at jeg er meget
optaget af denne sag, da jeg ved, hvor vigtigt det
er for vores samfund, at der kan ske effektiv og
sikker transport af kraner, gravemaskiner,
byggemoduler, vindmøllekomponenter m.v.
Transport af sådanne materialer er reguleret i
særtransportbekendtgørelsen og er kendetegnet
ved, at både vægt og størrelse ligger ud over det,
som vores vejnet og broer er indrettet til. Disse
”normaldimensioner” er fastsat i
dimensionsbekendtgørelsen.
Visse dimensioner, der ligger ud over
dimensionsbekendtgørelsens højeste grænser,
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/10-2020 ventetider på udstedelse af tilladelser til særtransporter af gods, til transportministeren
2270112_0002.png
Side 2 af 5
kræver dog - under visse betingelser
ikke en
forudgående tilladelse.
Reglerne er således allerede ganske smidige, og
det er kun de meget store transporter, der kræver
en forudgående tilladelse.
Som transportminister kan jeg redegøre for
særtransportbekendtgørelsen, som hører under
mit ressort.
Formålet med
forhandlingen
med
kommunerne
og
Vejdirektoratet
Bekendtgørelsen forpligter politiet til at forhandle
med bro- og vejmyndighederne, inden de
udsteder en særtransporttilladelse. Bro- og
vejmyndighederne udgør kommunerne i forhold
til kommunale veje og broer og Vejdirektoratet i
forhold til de statslige veje og broer.
Tilladelser udstedes som engangstilladelse eller
som generel tilladelse for et bestemt tidsrum
(højst 5 år).
Formålet med forhandlingen er at sikre
varetagelse af færdselssikkerheden samt sikre
fremkommelighed i forhold til veje og broers
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/10-2020 ventetider på udstedelse af tilladelser til særtransporter af gods, til transportministeren
2270112_0003.png
Side 3 af 5
bæreevne, kapacitet og struktur. Det er
kommunerne og Vejdirektoratet, der er
ansvarlige for de danske veje og derfor også dem,
der bedst muligt kan vurdere disse hensyn ift.
selve infrastrukturen. Færdselsstyrelsen
varetager, som ansvarlig myndighed for
bekendtgørelsen, det overordnede hensyn til
færdselssikkerheden.
Siden slutningen af august har dele af politiet
ændret praksis. Det har desværre medført en
betydeligt længere sagsbehandlingstid end hidtil.
Det er selvfølgelig beklageligt, at forhandlingen
har ført til denne utilsigtede konsekvens.
Kortsigtet
løsning
bred
fortolkning
Færdselsstyrelsen har indledt en dialog med
Rigspolitiet, Vejdirektoratet og Kommunernes
Landsforening om fortolkningen af
særtransportbekendtgørelsen.
Denne dialog er mundet ud i en vejledning for
politiets forhandling med kommunerne.
Vejledningen er udsendt den 15. oktober.
Vejledningen lægger til grund, at bekendtgørelsen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/10-2020 ventetider på udstedelse af tilladelser til særtransporter af gods, til transportministeren
2270112_0004.png
Side 4 af 5
ikke i hvert eneste tilfælde kræver en detaljeret
forhandling.
Hvis politiet én gang har forhandlet, er det efter
Færdselsstyrelsens vurdering ikke nødvendigt at
forhandle en lignende transport på samme
strækning igen.
Det vil sige, at politiet - efter forhandling - kan
indgå en form for rammeaftale med
vejmyndighederne, inden for hvilke der kan
meddeles særtransporttilladelser uden yderligere
forhandling.
Det forudsætter selvfølgelig, at der ikke er nogen
negativ indvirkning på hverken
færdselssikkerhed, fremkommelighed eller
infrastruktur.
Med vejledningen kan der sikres en mere ensartet
praksis, som kan være med til at forbedre
sagsbehandlingstiderne på området.
Langsigtet
løsning
igangsat
undersøgelse
af ændring af
bekendtgørel
sen
I forbindelse med hele denne sag er der fremsat
forslag om en hasteændring af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 28/10-2020 ventetider på udstedelse af tilladelser til særtransporter af gods, til transportministeren
Side 5 af 5
særtransportbekendtgørelsen som en løsning på
det akutte problem.
Jeg mener ikke, at der længere er behov for en
hurtig ændring af reglerne for særtransport, da
det akutte problem er løst på anden vis.
Vejtransportbranchen har dog fremsat en række
mere generelle ønsker for ændring af
særtransportreglerne. Dem er jeg naturligvis
optaget af, at vi får set ind i, så reglerne fremstår
hensigtsmæssige og tidssvarende.
Det er imidlertid ikke noget som behøver
eller
bør - blive gennemført hurtigt, så derfor vil jeg
bede Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet om at
se nærmere på de forskellige forslag og eventuelt
gennemføre dem ved fremtidige ændringer af
særtransportbekendtgørelsen.
Nu vil jeg give ordet til justitsministeren.