Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2371369_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 344:
Hvordan agter ministeren fremadrettet at sikre sig, at danske fly-
passagerer ikke bliver kastebold mellem formidlere af flyrejser og
flyselskaberne? Og vil ministeren sørge for en bedre sikring af pas-
sagerer, der køber deres rejse gennem et bureau, der formidler fly-
rejser?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Trafikstyrelsen
er meget opmærksom på, at man kan opleve pro-
blemer, når man køber flybilletter igennem forskellige formidlere
af flybilletter.
Det er også en problematik, som der på europæisk plan er fokus på.
Styrelsen har bl.a. henvendt sig til Europa-Kommissionen samt an-
dre nationale myndigheder med henblik på en afklaring af passage-
rernes retsstilling, når køb af flybilletter er sket gennem en formid-
ler. Det er område, som flere medlemslande oplever massive udfor-
dringer med, og derfor vil der formentligt være fokus på det i for-
bindelse med den kommende revision af passagerrettighedsforord-
ningen.
Den gældende passagerrettighedsforordning giver passageren en
række rettigheder over for luftfartsselskaberne, men forordningen
tager ikke højde for eventuelle formidlere af flybilletter. Styrelsen
har ingen håndhævelseskompetence overfor formidlere af flybillet-
ter.
Styrelsen kan derimod træffe afgørelser, der forpligter luftfartssel-
skaberne. Dette gælder, uanset om passageren har købt en flybillet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvordan ministeren fremadrettet agter at sikre sig, at danske flypassagerer ikke bliver kastebold mellem formidlere af flyrejser og flyselskaberne, til transportministeren
2371369_0002.png
Side 2/2
gennem en formidler eller direkte hos luftfartsselskabet. Det bety-
der bl.a., at styrelsen kan forpligte et luftfartsselskab til at udbetale
refusion til en passager, uanset om selskabet allerede skulle have
udbetalt passagerens refusion til formidleren. Uagtet denne mulig-
hed er der dog en række konkrete problemer med bl.a. manglende
svar fra formidlerne på passagerernes refusionsanmodning, disses
håndteringsgebyrer samt hvilket beløb luftfartsselskabet skal re-
fundere til passageren, da dette beløb er afhængig af, om formidle-
ren har status som autoriseret agent for luftfartsselskabet.
I de tilfælde, at styrelsen ikke kan træffe afgørelse i en sag, hvor en
flybillet er købt gennem en formidler, henvises passageren til at
kontakte Forbruger Europa eller Center for Klageløsning.
Det seneste år har tydeliggjort udfordringerne med flere af billet-
udbyderne, og styrelsen oplyser og vejleder derfor på hjemmesiden
www.flypassager.dk
om de risici, der gør sig gældende, når man
som passagerer køber en flybillet gennem en formidler. Styrelsen
opfordrer endvidere til, at køb af flybilletter sker direkte ved flysel-
skaberne, såfremt man ønsker at undgå disse risici.”
Jeg kan henholde mig til det af Trafikstyrelsen oplyste.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht